Juli naar Costa Rica?

Wij zijn van plan om in juli naar Costa Rica te gaan. Het is dan alleen regenseizoen heb ik gelezen. Is het dan echt hele dagen aan het regenen, want dat zou jammer zijn? Heeft er iemand ervaring met Costa Rica in juli?
Ook zijn we op zoek naar “goedkope” tickets in deze periode. Iemand tips?

In juli is het inderdaad regentijd.
In juli is het normaal dat het prachtig weer is tot een uur of 3 in de middag. Daarna heb je een tropische bui van 1 tot 2 uur en daarna is het weer mooi weer. In de periode juli, augustus valt ook de kleine zomer.
Dit is een periode van zo´n twee weken dat het helemaal of erg weinig regent.

Voor tickets kijk eens op de vergelijkingsites: o.a.
www.cheaptickets.nl
www.vliegwinkel.nl
www.vliegtarieven.nl
Ga daarna naar de site van de vliegmaatschappij zelf.
Vaak is het direct boeken goedkoper.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Officieel is Juli regentijd en normaal gesproken hoort het weer zo te zijn zoals Johan hierboven beschrijft;
gewoon lekker weer met misschien af en toe een bui-tje.
%0 misschien af en toe een bui-tje.
Maar door de klimaatsverandering lijkt de boel behoorlijk op z’n kop te staan.

Dit jaar hebben we hier zowat continue prachtig -heet- weer gehad in Juli (+ Aug., Sept., Okt. en deel Nov.)
Het was zelfs veels te droog! Dus ja…wij begrijpen het weer ook niet meer.

Ik ben drie jaar geleden in juli in Costa Rica geweest en wij hadden echt elke dag regen. En de regen hield zich in die zomer, helaas niet aan wat je hier regelmatig leest: “Mooi weer tot 15u, dan 2u regen en dan weer mooi weer.”

Wij hebben twee keer een tour moeten uitstellen vanwege de regen (in Tortuguero) en onze wandeling door het nevelwoud in Monteverde is helemaal verregend. Ook hebben we een keer na ons ontbijt nog een paar uur in het restaurant gezeten, want het bleef maar regenen.
En ik denk zo’n twee dagen dat we niets konden doen omdat het echt de hele dag regende (van die NL motregen!).

Maar al met al, zou ik het zo weer doen en die regen voor lief nemen. Groot voordeel is, dat dat het niet koud is. En als de regen voorbij is, is de grond zo weer droog.
Dus laat je niet afschrikken door het regenseizoen, maar bereid je wel voor op veel regen (ik geloof dat de jaarslijkse neerslag in NL 700 is en in CR 10.000 mm).

Tijdens het regenseizoen is de hoeveelheid water die neer valt bij een dagelijkse bui genoeg om in Nederland een weeralarm af te geven. Koud is het eigenlijk nooit al dragen verschillende mensen hier 's avonds een muts en handschoenen.

Het is goed opletten waar je naartoe gaat, zo ligt het seizoen rond de Arenal anders dan rond San Jose en is Limon een favoriete vluchtplaats in het regenseizoen. Tijdens de mini zomer zou ik de provincie Guanacaste mijden.

Volgens een oude vuistregel van de boeren weten we op 7 januari wat voor weer het gaat worden in juli :wink:

het hangt ook helemaal af waar je bent in Costa Rica. Er zijn 8 microklimaten en dus is het overal anders. Costa Rica is geen Nederland waar je vrijwel op de minuut precies kunt weten wanneer en waar het gaat regenen of waaien. Je kunt het weer in Costa Rica nu eenmaal niet vergelijken met het weer in Nederland. En Costa Rica is een land van tropische regenwouden…
Het gaat vast een leuke vakantie worden!
Veel plezier
Otto
www.elmonofeliz.com