een vraagje, hoe is het weer in het (nederlandse) voorjaar in zuid-afrika? hoorde dat het dan wat minder is (veel regen, wind, lage temp). is het dan wel leuk om er naar toe te gaan aangezien de meeste activiteiten buiten te doen zijn…
wat zijn jullie ervaringen???
Nederlandse voorjaar dan is het hier herfst. Maar de temperatuur is dan nog goed. Ligt er aan waar in ZUid Afrika je wilt verblijven, dit is een groot land. In de Cape kan dan het regenseizoen gaan beginnen en die houd dan weer op in het andere gedeelte van Z.A.
De temps. zijn vergeleken dan met NL, nog hoog en het weer is heerlijk, niet te warm.
Wij wonen in en werken (gastenverblijf - restaurant) in Oudtshoorn…tot midden mei, met een beetje geluk einde mei hebben we hier prachtig weer. Vanaf juni is het ook bij ons niet goed meer. Vanaf midden augusus hebben we weer mooie temperaturen en veel zon!
Oudtshoorn staat bekend om zijn 320 - 330 zonnedagen per jaar… één van de vele redenen waarom we hier wonen
Zuid-Afrika is een enorm land, groter dan 1/2 Europa. 33 x groter dan Nederland. Het weer in Oudtshoorn-Pretoria-Hoedspruit verschilt dus nogal!
In het nederlandse voorjaar, dus april-mei-juni hier? Bij ons (Greater Kruger Park) is het dan erg aangenaam. Meestal tussen de 26-32 graden gemiddeld (april) terwijl mei en juni 24-28 zijn. Met name in de avonden en nachten kan het afkoelen. Juni is wintermaand in de bush maar zoals gezegd overdag heerlijke temperaturen. 's-Avonds rondom het kampvuur.
Wildspotten is prima in April en Mei omdat de vegetatie afneemt en je dus ver in de bush kunt kijken.
Groetjes vanuit miezerig Balule, het klaart alweer op in de verte
Wij zijn dit jaar 2 weken in Zuid-Afrika (in en rond het Krugerpark) geweest, laatste week april-eerste week mei.
Het weer was geweldig!
Echt heel aangenaam; overdag is het 27 à 30 graden. 's avonds koelt het wel wat af, maar wij hebben toch wel zo’n beetje elke avond buiten in de ‘boma’s’ kunnen eten.
Wij hebben ook een prima klimaat in Nederlandse lente, Afrikaanse herfst. Het bushveld is nog redelijk groen in maart / april maar wordt daarna wat droger en daarmee wordt het dan weer wat gemakkelijker om wild te spotten. Ook wordt het dan droger wat klimaat betreft alhoewel we hier in maart - april maar heel af en toe een bui (en dan nog vaak 's nachts ook) krijgen. Temperaturen prima. Hoog voor Nederland maar ruim in de 20 graden. 's Nachts gaat het dan meestal goed afkoelen wat betekent dat we in onze winter (juni - aug) de donzen dekbedden uit de kast halen. Heerlijke slaaptemperatuur dus!
Al met al een prima periode om hier naartoe te komen. Kaap zal een heel ander verhaal zijn maar je kunt ook daar mazzel hebben.
Groetjes vanuit provincie Limpopo (dichtbij de grens met Botswana),
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com
Wij hebben hier in Zuid-Afrika al een aantal jaren een particulier wildpark en aangezien daar een wildhek om 1.000 hectare bushveld staat, moeten wij dit beheren en managen. Het wild kan niet weg als er minder te eten is of als een waterbron opdroogt. Dit betekent onder meer ons wild bijvoeren in droge tijden, altijd waterbronnen beschikbaar te hebben maar ook de aantallen per wildsoort beheersen. Om te voorkomen dat dieren dood neervallen als er onvoldoende te eten is voor allemaal…
En ja, dat betekent dat wij ook - zij het op zeer bescheiden schaal - jacht toestaan. En dan wordt alles van het dier gebruikt / gegeten. Er gaat nagenoeg niets verloren. Onze medewerkers eten er prima van en ik moet zeggen dat de meeste gasten in onze lodge ook altijd heerlijk smullen van perfect wildsvlees. Vaak in combinatie met een uitgebreide braai, goed glaasje wijn erbij, lekker rondom het open vuur.
Ik begrijp de verbazing en wellicht het onbegrip maar doordat wij af en toe hier wat dieren ethisch laten jagen, kunnen we voor onze andere gasten de tarieven schappelijk houden. En degenen die ons kennen, zullen beamen dat wij hier zeer netjes met ons wild en andere dieren omgaan. Wij hopen op je begrip.
Wij gaan begin februari naar limpopo ben ook wel benieuwd wat dan de temperatuur gemiddeld is
ik heb geen idee wat voor kleding ik in de koffer moet doen
Begin februari is het in Limpopo nog goed warm (zomer!). Bij ons betekent dit ruim in de 30 graden tot ergens in de 40. Af en toe een regenbui maar dat is vaak aan het einde van de dag / in de nacht. Volgende dag dan meestal weer droog. In elk geval geen ‘moesson’ dus de regen zal je programma meestal niet in de war gooien.
Het bushveld is dan prachtig groen, overal water, veel dieren met jongen! Mooie tijd maar dus wel warm!
Nog zomer dan, dus heerlijk warm, gemiddeld 30+ graden. Neem gewoon lekker je zomer outfit maar mee en een fleec voor als het afkoelt naar 20 graden, want dan kan je het echt "koud"krijgen, Nee geen gekheid is echt waar.
groetjes uit een momenteel heet Kyalami (33 gr):zon02:
Een fleece trui (wat Annemieke volgens mij ook bedoeld) of iets anders, net iets warmers, is vaak wel handig voor als het 's avonds afkoelt of voor als je ook in bergachtig gebied komt.
Verder inderdaad je zomeroutfit, neutrale / natuurlijke kleuren voor als je op safari gaat en voor 's avonds kleding met lange mouwen / lange broek (of afritsbaar) tegen de muggen en insecten.
Denk ook aan iets van anti-muggenmelk (hoog percentage DEET) of koop dat hier ter plekke bij een drogist. Ik weet niet hoe jullie route loopt of waar jullie verblijven, maar laat je informeren of je door/in malariagebied komt! Dan eventueel Malarone tabletten meenemen.
En dan… goed voorbereiden en straks lekker genieten.
Ik heb het met jullie te doen, maar een keertje sneeuw is toch ook weer eens leuk!! Als het hier winter is dan, klaag ik ook hoor!
Ik bedoel een fleece.
annemiek,
heb je verder nog goede tips?
wij gaan een autoreis maken door limpopo van kuoni,
wil zo graag olifanten zien.
Wat is een beetje wat je moet rekenen trouwens voor drankjes,lunch, maaltijd.
wij reizen van loge naar loge.
geen idee verder we moeten gwn zorgen dat we voor het donker op de volgende bestemming zijn.
en muskieten? is dat in febr erg?
ja ik weet het raag veel.
maar ga liever goed voorbereid op reis
o en nog wat
ik kan dus normale schoenen aan?
ook slippers ( mijn verslaving)
of raad je dat af?
Olifanten, mijn favoriete dieren. Je moet geluk hebben natuurlijk. Laatste heel veel gezien met onze boottocht op de Olifantsrivier, prachtig gezicht!
Probeer de priveparken en boek een gamedrive, de ranger kan ze vast wel vinden voor je.
Je kan gewoon op slippers lopen, maar neem ook dichte schoenen mee als je gaat wandelen door het (hoge) gras/bush. Je weet maar nooit wat er in rond kruipt daar.
Muggen, kan op sommige plekken veel zijn, bij het water. Koop DEET, hier in ZA te koop bij de drogist (Dish Chem of Clicks) en als het donker wordt lange broek en shirt met lange mouwen aan! De lodges hebben wel vaak muskieten netten over het bed hangen. Neem ook voorzorgmaattregeln voor de malaria mug als verder naar het zuiden reist.
En ik zou voor het donker in de volgende Lodge zijn. De wegen en route zijn onbekend en straat verlichting op de wegen is hier (Z.A.) niet gewoon, dus het is gewoon pikke pikke donker.
Uit eten gaan is hier nog een feest en niet kostbaar. Maar heb je geen half pension in de lodges?
Lunch gemiddeld ZAR 75,- p.p. (e 7.50) Diner met wijn etc. gemiddeld ZAR 150,- pp (e 15.00). Een koffie ongeveer R 17,- (e 1.70).
Welke route gaan jullie precies maken?
Veel plezier met de voorbereiding.
En o ja Benzine prijs per liter is momenteel Zar 7.50 (E .75)
groet en heb je nog meer vragen, ik zie die wel dan
Ik volg hem niet helemaal meer.
Toen ik in eerste instantie op jullie zazoetravel link klikte, kwam ik op: http://www.zazoehunting.com/
Toen ik naar aanleiding van jouw reactie nog eens ging kijken, kwam ik op de Xperience website.
Dit vind ik een beetje verwarrend.
Zou je misschien kunnen uitleggen waar Zazoe nu precies voor staat, Xperience of Hunting? Of beide?
Misschien kun je Zazoe rechtstreeks mailen? Je zult vast een uitgebreid antwoord krijgen, daarnaast is het onderwerp ‘het weer in het voorjaar’
Verder lijkt het me vrij duidelijk: op een grote wildfarm van meer dan 1000 hectare (!!) zul je het reservaat moeten managen. Vergelijk dit met een gebied als de Veluwe: komen daar teveel herten voor dan moeten deze ook afgenomen worden.
Hier in Zuid-Afrika werkt het ook zo. Omdat het wild ook nog een waarde vertegenwoordigt kun je een jager laten inkomen en met het verdiende geld je reservaat goed managen.
Het is idd wel off-topic aan het worden…
Maar ik wil er wel een apart topic voor aanmaken, natuurlijk!
Met bijvoorbeeld als titel: “Zijn dieren om te bekijken en te bewonderen, of om op te schieten?”
Wildbeheer vind ik logisch. Georganiseerde, commerciële jacht (tot en met de Big-5!) vind ik wel van een heel andere orde.