Het weer in het voorjaar

Hoi Robert,

Nee, ik zit niet in de jacht-business. Maar er zijn wel veel vooroordelen t.a.v. de jacht, even ter vergelijking: de kerstrollade-gourmetvlees etc. is in feite een commerciële bezigheid. Vergelijk de slacht van biggen-kuikens-kippen etc. met een jachtbedrijf in Zuid-Afrika en je zult merken dat hier een kudu/impala op een humanere wijze aan hun einde komen dan het mestvee in Europa.

Voordeel van de jacht is dat er ook bedreigde dieren gered kunnen worden. Denk aan de roan-antiloop-eland-sabel etc. Die worden gefokt en een gedeelte wordt gejaagd. Met de opbrengsten is het jachtbedrijf levensvatbaar en kunnen de dieren ook verkocht worden aan kleinere reservaten.

De Big-5 jacht is van een andere orde, maar in parken waar teveel witte neushoorns zitten had men de keuze: het dominante mannetje gaat de jongere mannetjes doden, of middels een commerciële jacht worden er een aantal geschoten, en met deze opbrengsten kan er meer in het reservaat geinvesteerd worden.

Bedenk ook even hoe bijv. een wildebeest gedood wordt door wilde honden: al levend wordt deze aangevreten (de honden gaaan naar de zachte delen toe…) en hij sterft door bloedverlies. Een jager schiet met 1 schot dit dier dood.

Zonder jacht zijn een hele hoop reservaten niet levensvatbaar. En of een impala nu door een leeuw wordt gedood, of door een al dan niet bloeddorstige jager, zijn lot is vooraf bezegeld.

Wildbeheer kost geld, en zonder geld is er geen wildbeheer.

Groetjes,

Corné.

Amukela Game Lodge.
www.amukela.com

Hoi Corné,

Je brengt een aantal valide argumenten naar voren.
Je benadrukt het humane aspect van de jacht: wildbeheer (door daartoe opgeleide, professionele jagers) zoals het zou moeten zijn.
De vergelijking met de bio-industrie gaat m.i. niet op. Dat de (verwerpelijke) bio-industrie bestaat, is wat mij betreft geen rechtvaardiging voor plezierjacht.

Jouw argumenten sluiten helaas niet geheel aan bij de realiteit:

• (o.a.) Zazoe organiseert commerciële/plezierjacht (dit betreft geen regulier wildbeheer)
  • je kunt zelfs de big-5 (leeuw, luipaard, neushoorn, buffel, olifant) als trofee bestellen!
    Zal ik de pdf-jes met de tarievenlijst die ik heb gevonden even posten?
    Dit zal een hoop verduidelijken en de discussie ‘to-the-point’ brengen, denk ik.

Hartelijke groet,
Robert

[quote=“xipe, post:22, topic:62904”]

Hoi Corné,

Je brengt een aantal valide argumenten naar voren.
Je benadrukt het humane aspect van de jacht: wildbeheer (door daartoe opgeleide, professionele jagers) zoals het zou moeten zijn.
De vergelijking met de bio-industrie gaat m.i. niet op. Dat de (verwerpelijke) bio-industrie bestaat, is wat mij betreft geen rechtvaardiging voor plezierjacht.

De plezierjacht brengt veel positieve zaken met zich mee, zoals ik al eerder genoemd heb. De bio-industrie heeft dat idd niet.

Jouw argumenten sluiten helaas niet geheel aan bij de realiteit:

• (o.a.) Zazoe organiseert commerciële/plezierjacht (dit betreft geen regulier wildbeheer)

Je hebt me niet goed begrepen: Zazoe MOETEN hun reservaat managen, dus regulier wild af laten nemen. Omdat het managen van een groot reservaat veel kosten met zich mee brengt kun je beter commerciele jacht toe laten dan pure afschot en naar de slager. Wanneer je een hek plaatst om 100 ha. dan moet iemand de rol van de jager vervullen. Anders brengt het wild teveel schade toe aan de natuur, is de ecologie verstoord etc.

• je kunt zelfs de big-5 (leeuw, luipaard, neushoorn, buffel, olifant) als
    trofee bestellen!

Niet bij Zazoe volgens mij.

Nog iets om te overdenken, hoe denk jij dat bijv. een Olifant sterft? Wanneer een Olifant gewond raakt bij een gevecht zal hij langzaam sterven… Wanneer hij geen tanden meer in zijn gebit heeft zal hij langzaam van de honger sterven… Dit vb. slechts om aan te halen dat een natuurlijke dood in het wild vaak een zeer pijnlijke dood betekend. Voorbeelden te over.

Wanneer Afrika was zoals in 1600, dan was er voldoende leefgebieden voor alle dieren. Maar de jacht is een onderdeel geworden van natuurbeheer, zelfs de plezierjacht die veel geld in het laadje brengt en door particuliere en staat-parken gebruikt worden om te herinvesteren in natuurbewaring.

Vb. Wanneer wij hier in Balule 4 Olifanten laten jagen (commercieel-plezierjacht) dan kunnen wij met de opbrengsten (en van de overheid mag je het geld dat je hiermee genereerd alleen gebruiken om terug te investeren in natuurbewaring) kunnen we met die opbrengsten de bedreigde zwarte neushoorn weer herintroduceren hier.

Zal ik de pdf-jes met de tarievenlijst die ik heb gevonden even posten?
Dit zal een hoop verduidelijken en de discussie ‘to-the-point’ brengen, denk ik.

Nee hoor dat hoeft van mij niet, ik heb hier al regelmatig met diverse invalshoeken zeer plezierige gesprekken gehad over alle aspecten van de jacht. Nogmaals, het hoor niet thuis onder dit topic.

Groetjes,

Corné.

Amukela Game Loge.
www.amukela.com

Hoi Corné,

Je neemt het wel erg op voor Zazoe, valt mij op.
Wat verder opvalt, is dat Zazoe, toch een van de top-posters hier, niets laat horen.

Ik ben het gedraai om de hete brei een beetje zat.

Ik heb hier nu een huis vol visite. Morgenochtend zal ik hier wat informatie posten die wat duidelijkheid zal verschaffen over de dubieuze jachtpraktijken van o.a. Zazoe.

Groet,
Robert

Hi all,

Uit de pdf: Zazoe tarievenlijst 2010

Price list ZaZoe 2010 International

Game EURO
Impala 295
Kudu 1.195
Zebra 845
Blue wildebeest 795
Eland 1.695
Gemsbok / oryx 995
Warthog 245
Giraffe 2.495
Ostrich 395
Water buck 1.495
Bush buck 795
Steen buck 225
Duiker 225
Baboon 95
Blesbuck 395
Bushpig 395
Red Hartebeest 895
Jackal 95
Klipspringer 995
Nyala 2.395
Leopard P.O.R.
Rhino (white)-green hunt P.O.R.
Lion P.O.R.
Caracal P.O.R.
Hippo P.O.R.
Sable P.O.R.
Roan P.O.R.
Crocodile P.O.R.
Buffalo P.O.R.
Elephant P.O.R.

• extra €10 conservation fee for each animal shot!
    P.O.R. = price on request

Packages EURO
7 days + 5 warthogs 2.495
7 days + steenbuck, impala, warthog, kudu, jackal or baboon 3.195
10 days + warthog, impala, steenbuck, duiker, kudu, waterbuck and blue wildebeest 5.795
10 days + warthog, impala, bushbuck, steenbuck, duiker, kudu, oryx and zebra 5.995
14 days + warthog, impala, steenbuck, duiker, bushbuck, zebra, kudu waterbuck blue wildebeest and oryx 8.995
Daily rates per person - incl. accomodation & catering EURO
1 hunter + 1 professional hunter (one on one) 275
2 hunters + 1 professional hunter (two on one) 195
Dangerous game 450
Hire of rifle and ammo 40
Observer < 13 years 60
Observer, adult 95

Dit laat aan duidelijkheid toch niets te wensen over?

btw, ze laten ook kinderen op beesten schieten:

http://www.zazoehunting.com/scriptdata/photo-albums/gallery/030709_Andries_Saaiman_003_klein.thumb.jpg

Hier is een pdf met de Zazoe prijslijst 2010

Sorry Jeane, dat het wat uit de hand liep in jouw topic…

Ik wens iedereen hele fijne Kerstdagen en het beste voor 2010.

Robert

Hi Robert,

Wij doen beiden omdat we - zoals eerder aangegeven en ook door Corné bevestigd - het wild moeten beheren. En alles gaat geheel volgens de ‘boeken’, netjes met bijbehorende vergunningen en alles. Dus geen wild west taferelen of wat je er ook bij voor mocht stellen. En daarvoor hebben wij dus inderdaad 2 afzonderlijke websites én 2 afzonderlijke bedrijven waarin dit allemaal georganiseerd is.

En het weer in het voorjaar is hier helemaal top :wink:
Groetjes,
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com

Hallo Jeane,

Onze dochter is in januari 2006 geëmigreerd naar Zuid Afrika. Zij woont in Strand, ongeveer 40km zuidelijker als Kaapstad. Wij gaan 30januari a.s. voor de 5e keer er naar toe. In hun omgeving is het weer dan nog heerlijk. Ik denk dat we in alle tijd dat we daar waren misschien 4 keer wat regen hebben gehad. En wij gaan steeds voor 5 a 6 weken. Vivian woont ook aan zee,daar is het door de wind een heerlijke temperatuur. Verder landinwaartsishet een stuk heter. Het fijne vind ik dat het 'savonds wat afkoelt. In maart zijn we er geweesten toen was de temperatuur ook nog perfekt. Tussen 25 en 30 graden. Fijne vakantie

1 like