Het vliegveld v/d glimlach

Op 14-08-2009 om 02.55 uur weer terug gevlogen met de BR075 van EVA Air vanuit Bangkok naar Amsterdam.

Na wat gelopen te hebben door de Kingpower dutyfreeshops en daar nog wat Thaibath gespendeerd te hebben, en weer flink de Thaise economie geholpen te hebben in de afgelopen 3 weken besloten we om maar door de laatste (hand)bagagecheck tegaan.

Eenmaal daar aangekomen schijnt het gedaan te zijn met de lijfspreuk van Thailand “Het land v/d Glimlach”.
De behandeling ervaarde ik sinds jarenlang bezoek als zeer onbeschoft door het aanwezige beveilgingspersoneel, zelfs tegen mijn vrouw(Thais) en kind, eigenlijk nog het meest.

Ik ben mij bekend met het feit dat men geconcentreerd te werk moet gaan maar om je nu te behandelen of dat je de Bang Kwan betreed.

Na een prima vlucht aangekomen te Schiphol Amsterdam Airport een wandeling naar de paspoortcontrole alwaar de dienstdoende marechausse geconcentreerd onze paspoorten controleerde en na afloop zei, Kobkunkap en lekkere vakantie gehad.

Dan versta je jou werk.

Eenmaal daar aangekomen schijnt het gedaan te zijn met de lijfspreuk van Thailand “Het land v/d Glimlach”.
De behandeling ervaarde ik sinds jarenlang bezoek als zeer onbeschoft door het aanwezige beveilgingspersoneel, zelfs tegen mijn vrouw(Thais) en kind, eigenlijk nog het meest.

Mij valt hetzelfde op: het beveiligingspersoneel is vrijwel op alle vliegvelden ongelofelijk onbeschoft. Daarnaast is er soms jaloezie bij Thais als ze andere Thai zien met buitenlandse (meestal) man.

Dat laatste had ik nog wiilen omschrijven ook als jaloezie maar voor het plaatsen v/d topic verwijderd, ook al was dat wel weer overduidelijk het geval.
Maar men triggerde toch aardig mijn boilingpoint en zoals dat in mijn aard ligt ze dat ook laten blijken.

Ik neem aan dat ondanks alles je weer een fantastische tijd hebt gehad. Overigens: kan je dan nergens een klacht kwijt of zo? Het lijkt me dat dat wel beantwoord zal worden want anders krijgen ze om de haverklap woordenwisselingen op het vliegveld en dat met de dalende passagiercijfers is toch ook niet de bedoeling.:chin:

Beste Ton,

We hebben een heerlijke tijd gehad en vreemd genoeg voor mijn gevoel zijn de 3 weken niet eens omgevlogen, waarschijnlijk omdat ik hoofdzakelijk al vroeg in de ochtend uit de veren was dus waren de dagen lekker lang.

Wat betreft een klacht indienen omtrent de behandeling zal ik je vermelden dat een familielid van mijn vrouw bij de paspoortcontrole werkzaam is op het vliegveld te Bangkok, en haar heeft verzocht in geval van problemen of anders, persoonlijk met hem te bellen dus overwegen we dit nog.

Wat betreft de dalende toeristen aantallen is het maar goed dat je als farang maar niet weet hoeveel je vaak aanzienlijk meer betaald dan de Thai, ook al blijft het voor de farang een aantrekkelijke prijs.
Wat dat betreft heb ik samen met mijn (Thaise)vrouw het zo afgesproken dat als we wat willen kopen ik wel even een stalletje/winkel verder op ga kijken.(als er geen vastgestelde prijs is)
Om een voorbeeld te geven:
Overhemd voor onze zoon laten aanmeten met farang Thaise Bath 1200.
Overhemd voor onze zoon laten aanmeten zonder farang Thaise Bath 700.

Maar ondanks dat hunkeren we alweer naar onze volgende vakantie :wub:.

Hee Jan,

Misschien doe je iets niet goed:

Ik betaal als XXL- Farang 650 baht voor mijn overhemd.
Ik moet erbij zeggen dat ik er wel altijd zo’n tien bestel, dus dat zal ook wel schelen, maar jouw zoon zal (schat ik) niet meer dan 60 % van de stof gebruiken voor een overhemd die voor mij passend is.

Voor overhemden moet je in BKK zijn voor de beste prijs en de grootste keuze aan stoffen.

Nou Hans,
Vertel eens waar jij dan gaat? Wij gaan ook naar Bangkok en willen ook wel iets laten maken.

Ben ook benieuwd :slight_smile: Vertrek morgen en wilde er ook voor kijken :slight_smile:

Beste Hans,

Het pak(TB 5000) hebben we laten maken bij Mike&Taylor aan de Petchkasemroad in Hua-Hin, het overhemd bij Garlan in de zelfde straat, maar de prijs wie jij noemt vind ik wel erg knap, maar zal het zo zijn omdat je er meerdere afneemt.

Verder wil ik wel duidelijk vermelden dat de werknemers/eigenaren in/van deze zaken overigens zelf ook farangs zijn, dus geen eens Thais.

Voor de rest vind ik en vele van mijn Thaise vriendenkring dat door dit soort praktijken Thailand op termijn vervelende gevolgen hiervan gaat ondervinden.( zie ook recente gebeurtenissen op het vliegveld, (airport scams).

Naar mijn mening doe ik niets verkeerd, maar diegene die een andere prijs hanteerd als hij iemand ziet van een andere afkomst of huidskleur.