Het vertrek nadert en de stress begint :-)

De vertrekdatum nadert en de zenuwen beginnen te komen :slight_smile:
We hebben het meeste al voorbereid:
1e slaapplaats jakarta
binnenlandse vlucht denpasar-jakarta om naar huis terug te keren
route java is vastgelegd en wordt als volgt:
jakarta-bogor-bandung-jogyakarta-malang-kalibaru-bali (nog uit te stippelen)

(mening over deze route altijd welkom)

Nu zitten wij (wat denk ik normaal is als absolute beginner-backpackers) met paar vraagjes nog

-Bestaan er straatplannen ofzo van de verschillende steden/dorpjes. Je komt steeds toe in een bus-treinstation en vandaar moet je dan een slaapplaats zoeken. Hoe pakken jullie dit aan? We hebben de verschillende slaapplaatsen genoteerd (van internet ervaringen gelezen ) en we hebben de trotter bij.
-men vriendin vraagt zich nog altijd af of we wel altijd slaapplaats gaan vinden in het hoogseizoen
-treinkaartjes, kunnen we die gewoon de dag op voorhand ofzo gaan kopen en waar?

alvast bedankt!

Staan er in de Trotter geen kaartjes? Zelf kijk ik meestal in de Lonely Planet waar een bepaald guesthouse ligt (dat kan natuurlijk ook met guesthouses die niet in de LP staan!), zodat ik een globaal idee heb. Is het dichtbij, dan loop ik, is het verder weg, dan schakel ik een becak/ojek/taxi in. Het grote voordeel van weten waar je ongeveer heen gaat is dat het makkelijker is af te dingen. Een chauffeur zal in eerste instantie meestal zeggen dat iets ‘ver’ is, ook wanneer dat niet het geval is.

Slaapplaatsen in het hoogseizoen vinden is echt geen probleem. In uitzonderlijke gevallen zit je eerste keus vol, maar meestal is er in dezelfde straat wel een tweede plekje te vinden waar wel plek is. Niks om je zorgen om te maken! Als je echt het zekere voor het onzekere wil nemen, zou je een dag vantevoren kunnen bellen, maar eigenlijk is dit helemaal niet nodig en ik doe het eigenlijk nooit.

Over treinkaartjes is vrij recent nog een topic geopend op dit forum. Zelf heb ik kaartjes altijd gewoon op de dag van vertrek op het station gekocht.

@ zouden we.

Jullie gaan echt een leuke tijd tegemoed.

Ik ben met mijn vrouw op onze 1e backpackvakantie 1 maand door Java en Bali en de gilieilanden getrokken. Het was fantastisch.

een paar tips.

1. In Jakarta alleen een taxi pakken van Bluebird. die meters zijn goed en je zal niet worden afgezet.

2. Maak je geen zorgen over het vinden van een slaapplaats. Wij waren op onze terugreis en wilde weer even bijkomen in Sanur (Bali). We kwamen om 22:30 weer bij het guesthouse aan waar we eerder waren geweest (Juliahomestay). Ze hadden net de laatste kamer vergeven. De eigenaar herkende ons en hij vond het echt erg dat hij geen kamer had. We moesten wat drinken op het terras en hij ging het regelen. Even later werden we opgehaald door zijn neef. Die eigenaar van Julia2 is, hij bracht ons naar zijn guesthouse 300m verderop. De prijs van de kamer was hetzelfde als bij Juliahomestay. Hieruit blijkt dat de mensen dus behulpvaardig zijn.

We zaten op een eilandje eerst wel in de stress. Er komen maar een aantal boten per dag aan en er zouden te weinig slaapplaatsen zijn. Je hoort rumoeren over slapen op het strand. Wij gingen rustig wat drinken en wachten totdat iedereen een plekje heeft gevonden. Op dat moment gingen wij zoeken naar een kamer. Je weet dat je een van de laatste bent. En er komen ook geen andere boten meer aan. Dus de prijs van de kamer gaat naar beneden. Dit hebben wij ervaren gewoon omdat wij geen zin hadden om te moeten rennen en vliegen opzoek naar een kamer.

1. Vraag eerst naar de prijs en vraag dan of je de kamer mag zien. Dan ga je onderhandelen over de prijs. Zeker als je langer blijft.

2. Treinkaartjes waren voor ons toen geen probleem. Op dezelfde dag gekocht en gewoon vroeg gegaan. Wij gingen altijd in de duurste klasse. (Wat nog steeds spotgoedkoop is.) Deze klasse heet executive. Tip hierbij: Kleed je warm want de stoelen zitten lekker maar de airco staat echt hard.

3. Je mag de buroburur (Spelling kan mis zijn.) niet missen. Maar zorg ervoor dat je gelijk bij opening er bent. Wij gingen als eerste naar binnen. Voordeel: Je bent praktisch alleen wat erg mooi op de foto is. Zeker aangezien het net licht wordt/ is. Het is niet te warm en er zijn nog weinig verkopers.

4. Als je tevreden over je guesthouse bent. Vraag dan of zij een guesthouse weten in je volgende plaats. Veel eigenaren hebben een neef, oom, vriend etc. in die plaats die ook een guesthouse heeft. dan heb je een ingang en dat maakt de onderhandeling ook makkelijk.

5. Eten is daar echt super lekker en goedkoop. wees niet bang om bij een stalletje langs de weg te eten. Als het er druk is is het goed.

Je moet wel weten dat je voor hun natuurlijk een wandelende geldboom bent. Dus loop niet met opzichtige juwelen etc. Maar dat is overal waar je gaat backpacken zo.

1. Java is islamitisch. Als vrouw moet je daar wel rekening mee houden. Als je respect voor de mensen toont dan doen ze dat ook voor jou.

En als laatste geniet ervan, en praat met locals.

Veel plezier,

Robbie

ow dank u wel toch gerustgesteld nu :slight_smile:

@robbiendieke
kan je mij je route es doorsturen anders? zodat ik es kan vergelijken met de onze?

thx ik stuur je mijn email adres in privébericht