Het spoor van oude schepen

(origineel bericht op be-more.nl)

Het spoor van oude schepen

‘Ik laat het Noorden achter mij
De lage vlakte achter mij
Ik volg het spoor van oude schepen
Ver voorbij de evenaar’

• Stef Bos - Suikerbossie

Lieve allemaal,

Ik neem jullie mee terug naar de maand april van dit jaar. De maand waarin ik de knoop doorhakte: eind 2012/begin 2013 wil ik een paar maanden vrijwilligerswerk gaan doen in het buitenland. Na eerdere korte vrijwilligerswerkreizen met World Servants, was het een lang gekoesterde wens van mij om voor een langere tijd als vrijwilliger bij een project te gaan werken. Na inspirerende zoeksessies op zoek naar projecten die bij mijn pedagogische achtergrond zouden passen, kwam ik uit bij een project waarvoor mijn hart sneller is gaan kloppen: Operation Bobbi Bear, in Zuid Afrika.

Via de Nederlandse organisatie Be More ben ik bij dit project terecht gekomen. Op de website van Be More wordt het project als volgt beschreven:

‘Bobbi Bear is een non-profit organisatie die zich inzet voor seksueel misbruikte kinderen. De organisatie redt jaarlijks honderden kinderen, regelt medische zorg, begeleidt ze bij het verwerken van hun trauma, vangt ze op met tijdelijke huisvesting en begeleidt ze tijdens een rechtszaak.

Ruim tien jaar geleden werd Bobbi Bear opgericht door Jackie Branfield, een activiste die zich al jaren inzette voor de rechten van vrouwen en kinderen. Ze realiseerde zich dat kindermisbruik vaak onopgemerkt bleef, of onbestraft, en bedacht de Bobbi Bear. Deze knuffelbeer werd de spil van Operation Bobbi Bear; de beer helpt kinderen om zelf te kunnen vertellen over hun trauma en speelt een belangrijke rol in de verwerking. Tevens is de beer vaak bewijsmateriaal tijdens rechtszaken.’

Nadat ik me had verdiept in dit project was mijn keuze gemaakt en ik sprong dan ook een gat in de lucht toen mijn aanmelding werd bevestigd. Het regelwerk kon beginnen! April ging ondertussen over in mei, mei ging over in juni… en inmiddels is het 18 november en vertrek ik over precies 2 weken naar Zuid Afrika! Ik vind het ergens nog heel onrealistisch: door alle regeldingen sta ik al met 1 been in Durban, maar het is aan de andere kant ook nog onwerkelijk en lastig voor te stellen. Wel weet ik, ik heb er ongelofelijk veel zin in!

Mochten jullie me willen supporten: jullie kunnen mijn berichtjes lezen op deze weblog, dat zal ik geweldig vinden! Ik ga mijn best doen om mijn blog bij te houden, ik hoop dat ik daartoe voldoende middelen heb. Daarnaast kun je mij en Bobbi Bear ook financieel ondersteunen met bijvoorbeeld een gift. Ook dat zou ik geweldig vinden (maar voel je niet verplicht!)! Het rekeningnummer hiervoor is 375162291 tnv J. Dudok.

Ik ben dankbaar dat ik de mogelijkheden heb om dit te gaan doen. Ik kijk er enorm naar uit om het team van Bobbi Bear te ontmoeten en mee te mogen draaien. De afgelopen maanden heb ik de weblogs bijgehouden van de vrijwilligers die er zaten/zijn, en ik wordt geraakt door de bijzondere verhalen en de kracht die het team van Bobbi Bear uitstraalt. Ik hoop dat ik veel mag leren en iets bij kan dragen. Ik heb er zoveel zin in!

Ik houd jullie op de hoogte!

Liefs, Jorieke

(origineel bericht op be-more.nl)