Het Costaricaanse Spaans

Hallo allemaal,

Ik ben aan het kijken om volgende maand voor 3 weken naar Costa Rica te gaan. Ik wil eerst 1 weekje naar talenschool om nog wat bij te leren en daarna rond te gaan reizen.

Nu ben ik nog redelijk een beginner in de Spaanse taal (heb wat cursussen gedaan maar niet veel) en heb het boekje van Lonely Planet - Phrasebook Latin American Spanish. Achterop staat dat voor Costa Rica een apart phrasebook is.

Nu is mijn vraag, is het Spaans daar wel te volgen of is het echt heel anders dan in de andere Latijns Americaanse landen?

Groeten Marjolijn

Elk land in Latijns Amerika heeft wel enkele eigen woorden, maar over het algemeen kun je als je Spaans spreekt het allemaal goed volgen.
Het enige wat bijzonder is dat de Tico´s ( Costaricanen) heel veel verkleinwoordjes gebruiken. En dat is in het begin wel eens lastig.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

1 like

Als je al een LA spaans boek hebt dan kom je er zeker wel, in Costa Rica is het een gewoonte om mensen met usted aan te spreken, de informele jij-vorm wordt zeer weinig gebruikt. In Cartago maken ze bij wijze van uitzondering gebruik van de vos vorm.

Overigens zijn er nogal wat mensen in Costa Rica “pachuco” ze noemen een huis bijvoorbeeld een wigwam en hebben wat brutaler taalgebruik dat niet altijd te begrijpen is, een klein voorbeeldje zijn de filmpjes van gringo pinto op youtube. Als je in Costa Rica bent moet je maar eens een Teja kopen, deze krant kost slechts een dakpan en staat vol met dit soort woorden :wink:

1 like

Ha Lijntje! Wat een prettig vooruitzicht! :wink:
Bij welke organisatie heb je je aangemeld voor de cursus Spaans?
Ik ben van plan om eind dit jaar of begin volgend jaar voor 3 weken een cursus Spaans te gaan volgen in Costa Rica (via Plus Taalreizen??). Waar ga jij deze cursus volgen…San Jose, Jaco Beach of…? Ik ben benieuwd! :slight_smile: