Regio luchthavens profiteren zichzelf van het feit dat je korte check-in tijden hebt en snellere aankomst/vertrek tijden. Je ziet ook dat het je enorm veel tijd scheelt wanneer je vanaf een regioluchthaven vliegt.
De voordelen op een rijtje en de nadelen.
Voordelen.
- Korte Check-in tijden en aakomst / vertrektijden.
- Klein schaliger je bent sneller door alle controles en je staat sneller buiten max 30 minuten later sta je na de landing weer buiten.
- redelijk goede verbindingen met het OV. Alle regioluchthavens hebben een busverbinding die zeer goed werkt. Al is het OV op de luchthavens van Groningen en Maastricht een zeer lage verbinding 1x p.u. Aangezien Eindhoven en Rotterdam een busverbinding hebben dat er om de 7 tot 15 minuten een bus rijdt.
Nadelen
- Alles is veel kleiner en weinig aanbod aan winkels
- Het ligt soms een eindje rijden buiten de stad.
- Als je met het OV komt is er kans dat wanneer je sóchtends vroeg vliegt er geen OV verbinding is met de desbetreffende luchthaven ( Dus wanneer je vroeg vanaf een regionale luchthaven vliegt en je bent van plan om met het OV te reizen kijk dan eerst goed of er al zo vroeg bussen / treinen rijden alvorens je met het OV komt ).
Mochten er nog meer vragen zijn dan hoor ik dat graag!
Het grote voordeel van Schiphol t.o.v. de kleinere luchthavens vind ik vooral dat je direct met een intercitytrein onder de luchthaven aankomt. Geen overstap naar bussen waar je met bagage moet stoeien of waar je moet vechten om een plek (zeker als je met een heel vliegtuig net aankomt, iedereen tegelijk wil vertrekken en er maar 1 bus vertrekt richting het treinstation).
Ook de sfeer op Schiphol vind ik fijn. Wellicht groot, maar heb diverse malen met een totale vreemdeling samen geluncht en gekletst, terwijl op Eindhoven ik iedereen maar verveeld voor zich uit zag staren. Op Schiphol stoor ik mij ook niet aan een uur van te voren inchecken (heb het ook wel eens gepresteerd om dit 45 minuten te doen voor vertrek intercontinentaal, dankzij een treinvertraging), doorgaans weet ik me wel te vermaken op de luchthaven (ook zonder winkelen of een bar in duiken) en je hebt de extra tijd wel nodig om verre gates te bereiken.
Nadeel van Eindhoven vond ik de magere informatievoorzieningen. RyanAir had een kleine vertraging (typisch voor deze airline) en desondanks werd je naar de gate geroepen om te boarden, terwijl je daar lang in de rij moest wachten zonder dat je wist waar je aan toe was (vliegtuig was nog niet eens geland). Tot slot moest mijn vriendin, ondanks dat we online ingecheckt hadden, toch nog extra identificatie laten zien bij de check-in balie, alleen voor een paraaf van de medewerker om door te mogen lopen naar de veiligheidscontrole, alleen omdat ze geen EU-burger was. Geen idee of dat iets van RyanAir was of van de luchthaven (al verwacht ik de eerste), maar ik heb nooit de indruk gehad dat dit nodig was op Schiphol of Brussel als ze geen incheckbagage zou hebben.