Bij toeval kwam ik op dit forum terecht. Ik zocht via google naar stage gezondheidszorg Zuid-Amerika, en na het volgen van een aantal links kwam ik hier terecht. Momenteel zit ik in het tweede jaar van de opleiding HBO-V. Volgend jaar begint mijn afstudeerfase, en ik zou vanaf februari 2009 / september 2009 graag stage willen lopen (ziekenhuis / kliniek) in Latijns Amerika. Nu is mijn vraag: Heeft iemand ervaring met een gezondheidsstage via ‘Het andere reizen’ ? Of überhaupt ervaring met een gezondheidsstage in één van deze landen?
Ik zag je berichtje hier op het forum staan en toevallig heb ik een stage geregeld via ‘Het andere reizen’. Ik vertrek in september en ga dan eerst taalcursus doen, vervolgens ga ik stagelopen in een ziekenhuis aan de Noordelijke kust in Ecuador. Dit niet voor de opleiding verpleegkunde, maar voor verloskunde.
Tot zover is het via HAR goed geregeld; ze zijn daarbij goed bereikbaar en er valt veel te bespreken. Ook hebben wij de garantie dat we op iemand terug kunnen vallen in Ecuador mochten er problemen zijn met vb de stageplaats.
Wat ik gehoord heb over het ziekenhuis waar ik stage ga lopen is dat het vrij arm is; het is eigenlijk relatief, want de moeder-kind zorg is bijvoorbeeld gratis, maar daardoor is er vb minder materiaal.
Maar ik heb ook alleen maar wat dingen gehoord, voor mijn eigen ervaring in de gezondheidszorg daar zul je dus even moeten wachten, maar je kunt natuurlijk mijn weblog gaan volgen als je dat wilt.
Succes met het nemen van een beslissing en het treffen van je voorbereidingen!
Ik woon in noord-peru en weet bijna zeker dat het plaatselijke ziekenhuis graag een stagiaire zou willen hebben. Wij regelen wel al ander vrijwilligerswerk, maar ik zou dit voor je kunnen informeren en je erbij helpen als je wilt. Goede stagebegeleiding in het ziekenhuis is er natuurlijk niet, want daar hebben ze geen ervaring mee. Ik weet weinig van verpleegkunde, maar we zouden je wel met de standaarddingen kunnen begeleiden zoals we nu ook met andere vrijwilligers doen. Ook hier betreft het een arm ziekenhuis trouwens, met weinig voorzieningen, maar waar ze een Europese visie heel hard kunnen gebruiken!
In mei vertrek ik naar Ecuador, Quito om spaanse lessen te gaan volgen. Ik las dat jij ook een taalcursus daar gedaan had, klopt dat? Ik ben veel op het internet aan het zoeken naar scholen, en wilde graag weten wat jouw ervaringen zijn met Het Andere Reizen? Hoe is de school? Is het groot, en zijn er veel verschillende nationaliteiten? Vond je het allemaal goed geregeld?
Groetjes Tamara
Een europese visie is hier idd nodig !Mijn vrouw is pas bevallen hier in een hospitaal in lima…nu ja privekliniek…na eerst 3dagen te hebben bevallen in het grote hospitaal" es salud "heb ik haar uit dat hospitaal gehaald en naar een kliniek gereden,dat zelfde uur werd de baby operatief ter wereld gehaald…gezond en wel …gelukkig …een dagje langer in dat hospitaal en het kindje was dood geweest.vuil vruchtwater enzo…nu ben ik opzoek naar een goede verzekering…mij gaat ge in es salud niet snel meer zien.
Ik heb voor de talenschool (San Blas) waar Het Andere Reizen contact mee heeft in Cusco, gewerkt als vrijwilligerscoordinatrice. Ofwel, ik begeleidde de vrijwilligers die daar projecten deden. Ik heb vele verzorging/verplegingsstudenten zien komen en gaan. De baas van de school is een Nederlander, en ook de huidige coordinator is Nederlandse. Zij kunnen jou dus prima begeleiden daar. We hadden vele verschillende medische projecten, dus zelfs keuze tot het werken op verschillende plekken. WAar je wel rekening mee moet houden, is dat het werken in ziekenhuizen/klinieken daar beslist anders is dan in een Westerse omgeving. Het kan zijn dat je veel moet wachten, of dat de bevolking je niet vertrouwft, of dat ze juist heel veel van je verwachten. Cusco is een briljante stad, ik heb veel mensen heel gelukkig gezien in hun projecten, dus neem gerust contact op met de school. Ik ben zelf overigens vrijwilligster geweest in een drugsverslaafdenproject via Het Andere Reizen voordat ik besloot terug te gaan naar Cusco om ook als vrijwilligerscoordinatrice aan de slag te gaan. Je kunt me altijd een berichtje sturen zodat ik je meer informatie kan geven. Ik zit immers dichtbij de bron!