Het Allerbeste Hotel Van Heel Cuba

Toerisme is voor Cuba een belangrijke bron van inkomsten en om het de toerist aantrekkelijk te maken, wordt er aardig wat geinvesteerd, o.a in hotels…

Ook wordt ieder jaar een jury georganiseerd die
“Het beste Cubaanse hotel van het jaar xxxx” kiest.

De verhouding prijs/kwaliteit is belangrijk, maar ook alle andere zaken zoals service, restaurant, etc.

In 2005 werd het beste hotel van 2004 gekozen en dat werd:
Hotel Tryp Varadero

De prijswinnaar 2004 ligt op 14 km afstand van het centrum van Varadero en op zo’n 145 km van Havana.

Het, 4 jaar geleden gebouwde, 5-sterren hotel Tryp Peninsula Varadero ligt in het nationale park Punta Hicacos, op/vlakbij een van 10 mooiste stranden van de hele wereld :Mangón Pond.

Het in juli 2001 geopende hotel heeft nogal wat faciliteiten:
bijv. winkels, geldwisselkantoor, schoonheidssalon, zalen voor dart , biljardspelen, etc. ze verhuren fietsen, er is een wasserette, natuurlijk zwembaden (apart zwembad voor kinderen), een fitness centrum, maar ook een massage- en fysiotherapie-centrum, dan zijn er sauna’s. solariums en allerlei sportmogelijkheden bijv. tennisbanen en diverse watersport-mogelijkheden:van zeilen (catamaran) tot snorkelen.

Het zal weinigen interesseren, maar er zijn ook conferentiezalen enzo, interessanter is:
het hotel heeft wee soorten restaurants:een à buffet en het andere :à la carte.

's Avonds organiseren ze o.a. cabaret, live-shows etc.

Alle 591 kamers hebben airconditioning, een badkamer, telefoon, internetverbinding, mini-bar, haardroger, koffie-zet-machien, koelkast,maar ook bijv. een bankkluisje en een balkon of zelfs een eigen terras.

Boek een suite…: dan heb je niet alleen heel veel ruimte, maar ook een gegarandeerd uitzicht over de oceaan…

Wat meer info en wat foto’s:
http://www.tryppeninsulavaradero.solmelia…p?idSolRes=5978

Natuurlijk is rugzak en tent wel iets goedkoper, maar men kan (voor een paar dagen) het een met het ander combineren… en dat strand moet je toch echt wel gezien hebben. Bovendien:
Toerisme is voor Cuba een belangrijke bron van inkomsten…

Het klinkt prachtig Arturo, maar ik moet eerlijk bekennen dat voor mij de beste accomodatie op Cuba toch altijd nog de Casa Particular blijft! Daar kan geen enkel hotel tegen op, tegen de warmte en zorg van de Cubaanse families.

Liefs,
Carolina

Originally posted by ccemaas@20-08-2005, 08:21:08
** de Casa Particular blijft! Daar kan geen enkel hotel tegen op, tegen de warmte en zorg van de Cubaanse families **

Helemaal mee eens, maar…:

Ook in de hotels werken …hele Cubaanse families…, ook met veel warmte hoor.

Maar natuurlijk: het is en blijft een hotel. In dit geval een heel luxueus voor weinig euro’s (tenminste als je dat vergelijkt met een Nederlands, Frans, Duits, Italiaans hotel )

Wat ik interessant vond is dat 412 kamers (lees apartementjes) , dat is 70% van de capaciteit, in dat hotel permanent bezet waren in het jaar 2004 en dat het aantal “vaste” klanten vooral uit Canada en Duitsland komt. Ongeveer 80% van de gasten komt uit een van die twee landen. Dat bewijst m.i dat de investeringen (en de subsidies van de Cubaanse regering) verantwoord waren en het hotel verschaft aan meer dan honderd Cubaanse gezinnen werk en inkomen.

Ik zie het zo: Nederland heeft super boter,super kaas (in Italie is Leerdammer kaas een allom erkende zeer goede kaas) en super-eieren (voor deviezen): Cuba (door politieke omstandigheden)heeft voor haar deviezen:
super goedkope super-hotels op super stranden.

Met overal : super-lieve Cubanen.

Heel veel liefs.
Arturo

L.S.

Wat raar dat eerdergenoemde link niet altijd werkt, maar de hieronder genoemde wél (hopenlijk)

Mocht eerdergenoemde link ook bij U niet werke, probeer dan eens:

http://www.tryppeninsulavaradero.solmelia.com/solNew/hoteles/jsp/C_Hotel_Description.jsp?codigoHotel=5978

en/of

http://www.cubahotelbookings.com/hotel-view.asp?lID=1&hID=147

Gaarne bericht van Uw ervaringen.

Arturo.
P.S.
Het zal hopenlijk toch niets met die huricane van vandaag (Rita) te maken hebben ? Hurricanes zijn wel-is-waar pijnlijk voor de Cubaanse economie, maar ten aanzien van leven zelden een overwinaar/overwinnares, gezien de meer dan voorbeeldig (bijv. voor New Orleans etc. …) werkende evacuatie van mens en dier bij nadering van een hurricane.
Waarschijnlijk is men één computer vergeten mee te nemen tijdens de preventieve evacutie ???

he gast,
hoeveel denk je dat die cubanen daar verdienen dan?
‘toerisme is belangrijk’ volgens mij kan je via illegaal circuit veel beter gewoon bij iemand thuis onderdak aanvragen en zo hun hongerloontje een beetje opleuken. waarom ga je naar cuba?> als je mooie hotels en lekkere bubbelbaden en overdaad wil kan je ook naar florida. komaan, stakker

Over welke stakker en over welke gast hebt U het? Geen spiegel in huis?

L.S.

Het waren geen Hollanders, maar Spanjaarden die als eersten de USA-boycot aan hun laars lapten en reeds lang geleden (de eerste, nieuwe) hotels bouwden in Varadera…
(Natuurlijk niet voor Spaanse stakkers.)
En ondanks de idiote boycot , onder leiding tegenwoordig van de grootste idioot ter wereld, ja ik bedoel BUsh II, draait Varadero als een trein; niet in het minst door tig-duizend Amerikanen die, net als ik, Bush I en Bush II boycotten.

Men heeft nu naar aanleiding van de zoveelste verjaardag van Havana een splinternieuw hotel geopend:
het SARAGOTA HOTEL

Deze keer niet in Varadero, maar in Havan(n)a dus.

http://www.granma.cu/ingles/2005/noviembre/juev17/saratoga.html

Met splinternieuw bedoel ik deze keer een 100% gerenoveerd oud hotel uit de tijd van …? Batista de Hurr i cane ?/Ba(is)sta de Hond(en) van de Hoer ?

Basta cosi
Arturo

Prachtig hotel, heb het vorige maand zelf mogen bekijken … beetje aan de prijs maar als je wat te vieren hebt, zeker doen!
Online rechtstreeks te reserveren alhier:
http://www.cuba-junky.com/havana/hotelsaratoga.htm

Caro CJ,

Verdomd mooie foto’s heb jij op je website.

De allermooiste vind ik:
http://www.cuba-junky.com/photo-gallery/madruga-donation/madrugae3

Complimenti é Distinti Saluti.
Arturo

Voor er weer een dommige reactie komt van deze of gene stakker:
nergens ter wereld, behalve op Cuba, wordt de winst van hotels voor de rijken (uit … ) gebruikt voor verbeteringen van de woningen van de aller-armsten.

Ja, ik weet, er is nog veel te verbeteren. Ook op Cuba.

Hoi Arturo,

Natuurlijk weet ik dat in hotels ook vele Cubaanse families werken. Het is alleen… Ik voel me nooit op mijn gemak in die hotels hier in Cuba. Voor het internet moet ik dus ook naar een hotel en ten eerste stralen de hotels van pracht en praal, een pracht en praal die er buiten de hotels niet is.

Bovendien… In veel hotels mogen ´de gewone´ Cubanen niet binnen en dat vind ik verschrikkelijk. Ik neem vrienden van me wel eens mee om te gaan zwemmen, maar dan moeten we dus naar een hotel ver buiten het centrum, een duidelijk laagste klasse hotel, waar zij wel mee naar binnen mogen.

Nee, ik blijf er bij, ik ga het liefst naar Casa Particulares, waar ik de mensen rechtstreeks kan helpen.

Overigens, ik wil wel nog even reageren op iets wat die persoon die zich metdebootnaarzuidamerika noemt, zei over bij mensen thuis slapen. Ik weet niet of hij dit zelf nog leest, maar ook voor anderen is dit wellicht interessant.

Ga in Cuba alsjeblieft NOOIT via illegaal circuit bij iemand thuis onderdak aanvragen!!! Ga gewoon naar de officieel geregistreerde Casa Particular. Ik zeg dit, omdat er vaak strenge controle is en als de immigratiedienst iemand snapt die een toerist illegaal herbergt, dan krijgt die een ongelooflijk hoge boete, onbetaalbaar voor hun loontje en ze kunnen gevangenisstraf krijgen. De toerist kan bovendien ook het risico lopen om Cuba uitgezet te worden om nooit meer terug te mogen komen. Dat is, geloof ik, nog nooit echt gebeurd, maar dat is wel de straf die ervoor staat.

Ter info dus…

Liefs,
Carolina

Heb het ooit ´s ene keer bijna meegemaakt :sad: … maar onszelf eruit geluld. De toerist wordt bijna nooit gesanctioneerd, het zijn de Cubanen die problemen krijgen en het is waar wat Carolina zegt over zeer hoge boetes en gevangenisstraf. Met het voorvalletje wat ik had werd er verteld dat $1500 heel normaal is voor een boete. Al bij al wordt de toerist zelf nooit de dupe of lastig gevallen, maar het voelt toch niet prettig als je weet dat je je cubaanse familie achterlaat met een boete die ze niet kunnen betalen, dus beter om dat te vermijden:)

Psies Kolbike! En is het niet zo dat we juist naar Cuba gaan om te helpen? We willen ze in ieder geval zeker niet nog dieper in de problemen brengen… Bovendien, een officiele Casa Particular is echt niet duur.

Overigens, ik zit hier nu op en familie visum en dat is erg prettig, want ik mag bij de familie blijven, zonder dat zij daarvoor de staat hoeven te betalen. Dus alles wat ik ze nu geef aan overnachtingskosten is ook echt voor hen en dat voelt heel goed! (en ik betaal ze nu inmiddels wat meer dan voorheen)

Liefs,
Carolina