Ik heb een grote dilemma. Ben dol op grote katachtige dieren. Mijn droom is om leeuwen en/of tijgers van dichtbij mee te maken en het liefst ook met interactie. In zuid afrika heb je tal van projecten waarbij je leeuwen en welpjes moet verzorgen, eten geven, spelen etc… Maar ik weet ook dat ze niet allemaal de juiste intentie hebben met de dieren. Je weet nooit zeker wat er met die dieren gebeurd nadat ze groot en ouder zijn. Worden ze verkocht aan hunting farms? of gaan ze naar een natuurpark/reservaat. Heeft iemand hier ervaring mee? zoja weet je een plek waar ze de juiste intentie hebben met de dieren?
Goed dat je jezelf op deze manier voorbereidt. In de buurt van Hoedspruit zijn er verschillende opvangcentra waren dieren worden verzorgd (ook leeuwen) en waarbij het welzijn van de dieren erg hoog in het vaandel staat. Je zou kunnen kijken bij Moholoholo.co.za of de www.hesc.co.za beiden staan erg hoog aangeschreven en kunnen je wellicht helpen om je droom te verwezenlijken.
Deze organisaties ken ik helaas niet. Ik ben zelf bij het Hoedspruit endangered species centre geweest daar was de verzorging tip-top in orde. Er werd erg veel gebruik gemaakt van studenten en vrijwilligers. De studenten en vrijwilligers werden erg goed begeleid. Op youtube zijn filmpjes te vinden over het Hoedspruit Endangered species centre, deze geven je een goed beeld.
Hetzelfde als bovenstaand geldt ook voor Moholoholo. Zij vangen verwaarloosde dieren op, verzorgen deze en proberen ze weer uit te zetten in het wild. Moholoholo vangt naast leeuwen/cheetah’s ook veel andere dieren op.
Beiden organisaties heb ik als erg betrouwbaar ervaren. Ik kan me niet voorstellen dat de onderliggende organisaties niet betrouwbaar zijn.
Bedankt voor je reactie. Ik zal er zeker naar kijken en wie weet binnenkort bezoeken.
De reden waarom ik dat vraag is, omdat activity internation het volgende aanbiedt: http://www.activityinternational.nl/Zuid-Afrika/Lion_Breeding_and_Research_Project.aspx
Na veel research blijkt dat zulke instellingen (waar cubs het gehele jaar aanwezig zijn, niet goed van aard zijn etc… Hoogstwaarschijnlijk als de welpjes groter worden naar canned hunting farms worden verkocht
Hoi Toetjestafel, mijn naam is conny en ga de maand april naar hoedspruit voor een maand. Jou wens is ook al jaren mijn wens. Ben heel benieuwd hoe je ervaringen zijn geweest om als vrijwilliger te werken bij de wilde katten. Zou je mij willen helpen met het vinden van een goeie plek? Mail me , connywereldreizen@hotmail.com
Met vriendelijke groet, Conny