Help, uitbarsting Ruang...

Zitten op dit moment in Kalibaru, bedoeling is dat we 13 juli naar Bali reizen en daar blijven tot 22 juli, hotels en binnenlandse vlucht vanuit Denpasar naar Jakarta zijn allemaal al geboekt. Lezen net dat luchthavens gesloten zijn vanwege vulkaan Ruang (Java).
Weten niet goed wat we nu best zouden aanvangen, iemand die ons raad kan geven?

Als we niet vanuit Denpasar kunnen terugvliegen, zijn we sowieso aansluitende vlucht kwijt in Jakarta!

Hoi Eric,

Niemand kan het voorspellen, maar de hoop is natuurlijk dat de luchthaven snel weer open gaat. Lombok is inmiddels vandaag 10/7 weer open gegaan.
Denpasar is dicht t/m 12 uur zaterdag 11/7, hopelijk gaan ze dan weer open. We zullen het zien. Het is maar net hoe de wind waait. Het heeft blijkbaar te maken met de aanvliegroute.

Je kunt het toch niet voorspellen. Zitten we te kijken wat Sinabung doet op Sumatra, is er een eruptie op Oost-Java, waar vooral Bali last van heeft…
Indonesie is The Ring of Fire. Het hoort er dus een beetje bij! De vulkanen maken het land ook zo mooi… En de Indonesische autoriteiten zijn wel goed gewend om vulkanen in de gaten te houden.

De kans dat je 22 juli kan vliegen, over 12 dagen is best wel reel. We hopen eigenlijk dat de mensen zaterdag en zondag al kunnen vliegen. Fingers crossed!
Dus ik zou nu denken: zet je vakantie door zoals gepland, en hou het nieuws in de gaten. Is er een paar dagen van te voren nog steeds of alweer een probleem, dan kijk je dan wat de oplossingen zijn. Misschien wel vliegen vanuit Lombok. Of toch overland naar bijv Surabaya en dan een vlucht of een trein naar Jakarta.

Succes Eric.

Ik ga over een paar weken naar Kalibaru. Dat is vlak bij de uitgebarsten vulkaan. Eric, wat merk je daar nu van in Kalibaru? Ik ga er in ieder geval van uit dat de vliegtuigen over een paar dagen wel weer zulken vliegen.

Gaan reis gewoon verderzetten dus, trein is ook geen optie alle tickets uitverkocht vanwege einde ramadan. Maar gaan dus verder genieten. In Kalibaru zitten we nu geplaagd met de aswolk, maar valt al bij al nog mee.

Hoi Eric, bedankt voor je reactie en veel plezier met de rest van de reis. Valt de as echt neer in Kalibaru of waait het over? Ik reis met dochter van 7, dus vraag me af wat te doen:-)

Wind was gekeerd en daardoor dat aswolk ook Kalibaru teister, op planten zie je een beetje zwart liggen, van aswolk. Het probleem is dat je niets ziet vallen, enkel aan het zwarte stof op planten en vloer zie je het. Best een maskertje kopen. Aswolk kan ook op andere plaatsen toeslaan natuurlijk, hangt af van windrichting. :wink:

1 like

Bedankt voor je reactie, ik ga voor de zekerheid een alternatief verzinnen!

Hoi Naomi,

De rust lijkt wel een beetje teruggekeerd op Bali. Iedereen landt nu inmiddels. Laten we hopen dat het zo blijft.

Ik weet niet of je heel lang van plan was in Kalibaru te blijven? Is het een nachtje op doortocht dan is het misschien niet echt nodig om je hele reis er voor om te gooien. Zeker niet als je pas over een tijdje daar bent. Op een gegeven moment is het as neergedaald en wordt er geveegd en dan zie je het niet meer. Als de wind de andere kant uit gaat staan, dan merk je het ook niet meer…

Succes met plannen!

1 like

Hallo iedereen,

Hoe is het momenteel (12-08-2015) met de vulkaan? Eind deze maand vertrekken we naar Bali. Moeten we ons zorgen maken of is dit voorbarig?

Groet Andries

Ben er gisteren langsgevlogen! Er kwam nog steeds rook uit. Alle luchthavens zijn weer open, ik heb zelf wel mijn route omgegooid en ben niet naar Kalibaru gegaan. op de foto is het een beetje lastig te zien. Veel vluchten van en naar Australië worden nog regelmatig gecanceld. De rest vliegt volgens mij gewoon. Veel plezier!

Volgens mij komt de foto niet door. Internet is erg traag in Indonesië…

Hoi Andries,

De vulkaan (die op Java staat he) pruttelt soms nog wat. Als de wind net verkeerd staat gaat soms het vliegveld voor een paar uur dicht.
We hebben heel wat reizigers op Bali zitten en heel soms heeft iemand pech en een vertraging van de vlucht. Als je net vliegt op het moment dat de luchthaven een paar uur dicht gaat, anders merk je er niets van. Maar tot nu toe heeft iedereen er aardig om heen kunnen werken.

Dus vooralsnog zou ik me geen zorgen maken, dat heeft immers helemaal geen zin. Het enige dat je kunt doen, is zorgen dat je comfortabel bent, mocht je vertraging oplopen. Dus neem een boek mee, yatzee, een trui (terminals kunnen flink airco hebben).

En het belangrijkste, vergeet niet te genieten! :wink:

Ha die Paulien,

Dank voor je reactie. Ok ik zal me geen zorgen maken, ik laat alles wel over me heen komen.

groet Andries

ps zorg jij dan voor een beetje mooi weer?

Das afgesproken Andries, graadje of 30 gemiddeld moet wel lukken :wink: