Balireis nog aan te raden na vulkanisch as?

Hallo,

Wij stonden letterlijk op het punt onze reis te boeken naar Bali in augustus, wanneer het nieuws van de uitbarsting van de Ruang ons bereikte. Ik denk/hoop nu wel dat het vliegen geen probleem zal zijn begin en eind augustus, hoewel er gemeld werd dat de vulkaan nog enkele weken kon doorgaan met as te spuwen. Wij kunnen namelijk niet het risico nemen veel later terug te keren wegens anders verplichtingen. Nu vroegen wij ons af of het nog aangenaam verblijven is na zo een vulkaanuitbarsting? Ik kan me voorstellen dat er een hele vieze lucht hangt nu? Zou top zijn als jullie even jullie kennis/ervaringen zouden willen delen hierover! Bedankt!

Wij vliegen 17 juli, ben ook benieuwd!

Ik ga naar Kalibaru, 15 km bij de vulkaan vandaan. Ben erg benieuwd hoe het daar nu is.

Zo, dat klinkt ook goed! Ik maak me in Ier geval nog geen zorgen. En ons visum is geldig tot 28 september, dus dan maar een maand er aan vast plakken [emoji6]

Hoi Delphine,

wij vertrekken op 28 augustus en eerlijk gezegd ben ik toch een beetje ongerust hoor :).
Hopelijk is het tegen dan opgelost :).

Geenidee of er boven bali daadwerkelijk een grijze aswolk hangt die te zien is…
Hopelijk kan iemand wat duidelijkheid scheppen :wink:

Hoi iedereen,

Ik vertrek op 23 juli naar bali :slight_smile: geen idee hoe het zal zijn, ben benieuwd! Hopelijk kan iemand ons info geven.

Hallo allemaal,

Op dit moment komen onze reizigers gewoon aan in Bali. Vertragingen komen door dat vluchten moeten worden ingehaald of vliegtuigen nog niet op de geplande plaats zijn, maar dat gaat snel recht getrokken worden door de luchtvaartmijen en dan is het business as usual.

Ik zou je vakantie plezier en vakantie plannen niet laten bederven hierdoor…
Indonesië heeft wel 150 actieve vulkanen. Ieder jaar is er wel eentje aan het pruttelen… Al zo vaak meegemaakt, dan weer op Sumatra, dan weer op Java…
Meestal is daar goed om heen te werken. Nu is het dit keer heel onhandig en komt de aswolk in het luchtruim van de aanvliegroute van vliegveld Denpasar…
De as komt dan ergens neer. Wordt opgeveegd en klaar is het weer. Als de wind niet over Bali staat, ga je er natuurlijk niet eens iets van merken.

Op het moment dat vliegveld Denpasar dicht ging, konden onze reizigers die de vlakbij gelegen Ijen vulkaan wilden beklimmen, dat gewoon doen. Bizar toch?
Kortom, het is maar net hoe de wind staat. En op welk moment er een uitstoot is. Mogelijk merk je in Kalibaru helemaal niets.
Raung is ook weer rustig aan het worden.

Ik vond het eerder op Sumatra juist ook wel een heel spectakel om op 20 km van zo’n vulkaan te zijn. Je ziet de rookpluim uit de vulkaan in de verte komen. Gaaf.
Bizar dat er stof ligt, het was me in eerste instantie niet direct opgevallen dat het vulkaanstof was. Kon onze pret niet drukken hoor. En niets geroken trouwens. Alleen als ik echt op een vulkaan in een krater stond te kijken heb ik zwavellucht geroken. Ik denk dat die afstand echt te groot is voor geurtjes.
Andere keer zie je een foto van een dikke laag stof, van de plek waar het juist neerkomt. Misschien maak je dat mee, maar kans is groter van niet. Vergeet niet dat de media je altijd het ergste beeld cq meest fotogenieke beeld laten zien.
Zo vaak meegemaakt dat mensen in NL denken dat wij in de grootste natuurrampen zitten, terwijl wij er totaal niets van merken.

Tja die vulkanen: ze maken de natuur en het land zo spectaculair! Geen vulkaan is ook hetzelfde. Er zijn veel verschillende te bekijken: doen!
(Ok, natuurlijk niet een die net onrustig is he, dat spreekt voor zich. Maar dat laten de autoriteiten ook niet toe.)

Het lijkt nu rustig, dus op dit moment geen zorgen. Het blijft een wild natuur verschijnsel. Dus Delphine als je heel belangrijke verplichtingen hebt voor de terugreis, dan zou ik de terugreis voor de zekerheid niet helemaal strak plannen. Neem er 1 of 2 dagen tussen dan, als dat je een gerust gevoel geeft.

Sluit me aan bij Paulien ook al diverse keren een verlate vlucht moeten nemen door een vulkaan! Indonesie heeft ring of fire!
Dat maakt het land ook zo prachtig ! En eerlijk gezegd geef er niet veel om als we later teruggaan weer paar extra dagen haha

Hoi allemaal,

Wij zitten nu bij lovina (noord bali) en hier komen de fijne asdeeltjes neer. Je voelt het aan je handen en je voeten en je ziet de asdeeltjes drijven in het zwembad maar verder niets. Je ruikt niets, daarvoor is de afstand te groot. Ja ach, je hebt er eigenlijk geen last van en het is goed voor het land want de as bevat natuurlijk veel mineralen en andere voedingsstoffen. En inderdaad, het is geen straf om hier wat langer te vertoefen…zij het gedwongen omdat de luchthaven weer eens wordt gesloten voor vliegverkeer. Er zijn ergere dingen in het leven nietwaar?

Hoi Aengeal,

zit jij dan vast op dit moment in Bali? Ik vraag ùme gewoon af hoe dat qua communicatie in zijn werk gaat…
Is het de bedoeling dat je elke dag naar de luchthaven komt en daar uren zit te wachten, Of krijg je een nieuwe vlucht toegewezen en weet je op voorhand wanneer je moet inchecken?

Groetjes,

Hoi Bloempje1987,

Wij vertrekken pas de 17e augustus maar we weten nu al dat de vulkaan voor de nodige problemen gaat zorgen! De avond vluchten worden per vandaag geschrapt tot nader order dus dat brengt de nodige vertragingen met zich mee. Vanuit Australië zijn er al veel vluchten naar Denpasar en Java geschrapt vanwege de as en het tijdelijk sluiten van een aantal luchthavens, Wij vliegen met KLM die proberen je zo goed en zo kwaad als dat gaat op de hoogte te brengen of een vlucht al dan niet doorgaat! Helaas geldt dit niet voor alle maatschappijen waardoor er ook een stukje verantwoordelijkheid bij jezelf komt te liggen, iets wat ik overigens vanzelfsprekend vind. Je hebt diverse app’s die je zou kunnen gebruiken. Ik gebruik de app van KLM en SeatGuru en die zijn erg handig! Verder is het een kwestie van de media in de gaten houden. Op het laatste moment kan een situatie veranderen waardoor een vlucht niet doorgaat en dat zit je simpelweg vast op de luchthaven. Ik hoorde van plaatsgenoten die tot 5 x uit hun vliegtuig zijn gehaald omdat de vlucht op het laatste moment niet doorging vanwege het wel/niet openen van Denpasar. Ja ach, problemen bestaan niet…uitdagingen wel. Ik lig sowieso niet snel wakker van iets, maar wie ben ik.