wij zitten eraan te denken om voor het eerst eens in (Azië) Bali rond te gaan reizen. Maar de laatste nieuwsberichten die ik lees mbt indonesie gaan veelal over droogte en de branden die daaruit ontstaan of as uit vulkanen en de hinder die het vliegverkeer ervan ondervind. In hoeverre heeft de droogte betrekking tot Bali en mbt tot de as: Heb je nu buiten die paar dagen dat vliegveld gesloten was ook last van als toerist?
We zijn eigenlijk van plan om in april te gaan, gezien dit het einde van het regenseizoen zou zijn lijken me deze problemen tegen dan wel minder?
Pak de Bosatlas er eens bij zou ik zeggen. Je zult dan zien dat Indonesië een heel langgerekt land is. (ongeveer zo groot als de afstand west Ierland tot de Kaspische zee ongeveer zo’n 5000km)
Dus overlast op Sumatra wil nog niets zeggen over Bali.
Daarnaast is zo’n beetje heel Indonesië vulkanisch. Dus dat er ergens een vulkaan actief is is bijna onvermijdelijk.
Tja je gaat niet naar de Costa del Sol (alhoewel velen zich daar wel op voorbereiden, of beter gezegd niet op voorbereiden.
Maar laat je niet tegenhouden er zijn altijd wel oplossingen. Het is nu ook weer niet het einde van de wereld. Alhoewel het weer wel het einde is.
Had op de kaart de enorme grote van het land al bekeken maar kwam dan kom je dit soort berichten tegen: http://www.aziatischetijger.nl/2015/08/21/bali-zucht-onder-extreme-droogte/
Vandaar de vraag of je daar nu ook daadwerkelijk last van hebt? Mij lijkt dan dat het na het regenseizoen minder zou moeten zijn, maar dat is een aanname.
Het einde van de wereld is het inderdaad niet maar door weinig vakantietijd/geld, wil je er wel het maximale uithalen.
Het is ook niet onze eerste verre reis maar het zou wel de eerste keer zijn dat we rond willen gaan trekken.
Wij gaan eind maart voor de 5e keer naar Bali en voor de 3e keer in april. Kortom, het bevalt ons goed. Wij hebben nog nooit last gehad van deze perikelen, maar ja, vulkanen laten ze zich lastig voorspellen. Zelfs hier in NL hebben we er wel eens last van.
Bali is leuk om rond te reizen, maar ook om vanuit 1 plek verschillende tours te doen. Het is redelijk goed te bereizen namelijk. Dus als je naar 1 of 2 plekken wilt dan kan dit ook. Veel plezier met voorbereiden.
Sumatra is elk jaar bingo. Branden daar alles plat . Wat betreft de vulkanen ja die zijn er op zeker nu op moment de vulkaan op lombok is actief.
Maar door die vulkanen is het land ook zo mooi en vruchtbaar. Wat betreft de branden van Sumatra nooit last van op Bali.
April is voor mij de minste periode net na het regenseizoen is de luchtvochtigheid erg hoog hou meer van de maanden mei juni juli augustus september oktober . En de fijnste vind ik echt sept okt. Weinig wind heerlijk.
Kom er al 11 jaar blijft super alleen wel steeds drukker.
Het oosten van Bali is altijd het droogste gebied. Eind augustus is zo’n beetje het einde van de droge tijd, dus tegen die tijd is het droogste, de regentijd begint bijna weer (vanaf oktober). Dit jaar was Indonesie extreem droog. El Nino. En daarbij helpen we aardig mee met klimaatverandering, dat hoor je overal ter wereld.
Zoals je zelf al aangeeft, april is het einde van het regenseizoen, dus is alles weer groen.
Bosbranden Sumatra: Jaarlijks voor de landbouw. Maar er wordt stiekem teveel afgebrand voor de palmolie industrie (de grote leveranciers waar wij onze gebruiksgoederen in de supermarkt van kopen). Dit jaar is het uit controle door de grote droogte. Probleem is in bepaalde gebieden van Sumatra ed, waar de wind naar toe staat heeft er last van. Vaak heeft Malaysia en Singapore er veel last van.
Vulkaan uitbarsting - vliegverkeer
Weet je nog dat op IJsland vulkaan uitbarstte en op Schiphol dagenlang geen vliegtuig op kon stijgen? Had jij er last van?
Het probleem is vooral de asdeeltjes in de lucht, waardoor de vliegtuigen niet kunnen vliegen.
Nu met Bali was het van de zomer een vulkaan op Java en nu de vulkaan op Lombok. Het probleem ontstaat indien de wind net naar Bali staat. Zodra de wind de andere kant op staat, is het vliegveld weer open.
Als er echt heel veel as neerkomt in een gebied, kun je een stoflaagje krijgen. Dat heb ik wel eens gehad, maar dat was 20 km van een vulkaan af. Die vulkaan was toen groot in het nieuws in Nederland. Maar ik kon prima rondreizen. Het was wel spectaculair om de vulkaan te zien roken.
Meestal heb je er geen last van, of is het even tijdelijk.