Help mij om uit Nederland weg te gaan!!

Er zijn ook een hoop Marokkanen die het moeilijk vinden en die weer terug gaan. Juist omdat ze zich niet echt geaccepteerd voelen of de mentaliteit die hier heerst niet trekken.
Vraagje: waarom beval je niet hier in Marokko? Omdat de gezondheidszorg hier slechter is?
Ik merk namelijkl, en dat vind ik behoorlijk vaag… dat veel Marokkanen terug gaan, maar wel met behoudt van alle Nederlandse sociale zekerheden. Dus in Nederland ingeschreven blijven staan en de zorgverzekering lekker in NL houden, met zorgtoeslag van dien, bij je oude gemeente ingeschreven blijven staan zodat ze pensioen op blijven bouwen en bij kinderen recht hebt op kinderbijslag… Eigenlijk oneerlijke zaken. Officieel moet je je namelijk bij emigratie uitschrijven en heb je niet zomaar ergens recht meer op.
Dus… hoe slecht en bekrompen is Nederland?
Ik neem dit jou niet kwalijk hoor Siham… het is een algemeen iets wat me nogal vaak opvalt en wat me van mijn hart moet.

Dag Siham,
Ik wens je veel succes toe met je nieuwe leven in het thuisland. Hopelijk kan je daar je draai vinden.
Ik moet toegeven dat ‘thuisvoelen’ in een land of een stad of een dorp iets persoonlijks is. Het is daarom goed om zowel de positieve én negatieve kanten van een bepaald land/stad te lezen zodat mensen realistisch blijven. Bijvoorbeeld: geef mij maar het aangename/rustiger Tanger tgo een drukke Casa met een arrogante gemeenschap. Je ziet: er is voor mij zelfs een verschil van stad tot stad in Marokko. Ik heb Casa 4x bezocht maar het is de enige stad die maar mijn hart niet steelt:wub::frowning:

Tangagirl,
Inderdaad. België/Nederland mogen dan misschien geen ‘aangename’ landen zijn om in te leven, maar qua sociale zekerheid/structuur/rechtszekerheid etc kan Marokko er niet aan tippen…ook niet binnen 10 jaar. Omgekeerd kunnen B/NL niet tippen aan de Marokkaanse zon en bruisende sfeer. Geef mij dus maar een beetje van allebei:vak02:.

ps: Nederland een kikkerland noemen is net hetzelfde als Marokko een apenland noemen…

Hoi Siham,
Ik wens je ook veel succes!!! Het is hoe dan ook spannend. Ik hoop dat je het helemaal geweldig gaat vinden met je man en je kindje dat straks geboren wordt.
Casa ben ik eens geweest en is zo groot en druk dat het mij niet boeit. Ik hou het liever iets kleinschaliger zoals Tanger.
Veel plezier in je nieuwe thuisland!
Groetjes!

hallo

dank je wel
het is wat je gewend bent, en ik ben heel mijn leven gewend aan druk, ik kan niet tegen de rust, tenzij ik alleen ziek ben.
en ik laat me helemaal uitschrijven, want ik hoef niks van ze te hebben. dat ik in nederland wil bevallen, is alleen voor het geval van mijn kind, straks als die oud genoeg is om zelfstandig te zijn, en hij wil naar nederland komen. daarom!
en niet voor de dokters of ziekenhuizen van marokko, want die zijn wel gewoon goed.

Fijn dat je er zo over denkt.
Ik ga hier bevallen, als alles goed gaat. Maar dat duurt nog wel even. Vind ik wel spannend want ik spreek maar slecht Marokkaans of Frans. Maar mn man is overal bij. Moet van mij :slight_smile:
Mijn kind schijnt wel gewoon de Nederlandse nationaliteit te krijgen omdat ik Nederlandse van geboorte ben. Maar er hangen wel restricties aan geloof ik. Nou ja, dan stuur ik het kind toch samen met mijzelf een half jaartje naar Nederland :slight_smile: Wie weet gaan we wel in Nederland wonen ooit. Ik kan niet in de toekomst kijken!
In ieder geval veel succes en vooral plezier!!!

Hey siham !!
Ik ben het helemaal met je eens ik ben ook bezig met google.nl en alles uit te vinden !!
Maar of het lukt is aftewachten tips over banen waar je Nederlands hoort te spreken in de buurt in Fes of het liefst in Fes Stuur me dan even een berichtje ! alvast bedankt !!

Siham Veel succes meid !!

Groetjes …

IK weet dat er een callcenter (Nederlandstalig) in Fes is… Maar of die nog bestaat… vorig jaar wel. Eventueel kan ik dat wel uitzoeken door iemand te mailen die daar werkt(e).

Als je dat zou willen doen graag !!
Alvast bedankt tangagirl !!

Groetjes

Ik zou graag wat meer met u willen praten en gedachten uitwisselen.
met vriendelijke groet

Hoi in welke regio bevind u zich en in welke branche ben je bezig met dit project. Ik zou heel graag in de regio van Agadir gaan wonen, ben er nu nl ook op vakantie, ik ben nu nog woonachtig in belgie, maar indien ik langs ier werk vind houd niks me nog tegen! alvast bedankt, ik wacht op je antwoord :wink:

Salamu Aleykum,

Even een reactie op het bericht hier over Fez. Er is hier inderdaad een callcenter in Fez genaamd Call in Out. Die zit er al een tijdje en met een Nederlandstalige afdeling.

ps in Agadir / Taroudant is wel werk te vinden, maar dan toch meer in Agadir. En dan ga je al snel de toeristische kant op. Kwa Nederlandstalige callcenter zit er, voor zover ik weet, geen in Agadir noch Taroudant.

Salam Aleykum Wa Rahma,

Mohammed

Ik ga met je mee>>>:vak01:

hoi,ik ben angelique ook een nederlandse vrouw getrouwd met een marokaanse man en ben nederland eigenlijk goed zat.was vorig jaar in marokko in nador en vond het echt niet leuk daar maar dit jaar ga ik ook naar tanger daar heeft mijn man een huis gekocht bij de buolavard en denk erover om daar te gaan wonen,het weer het leven daar ook al ken ik dat nog niet goed we hebben ook 4 kinderen en ik ben geen moslim maar respecteer het geloof welk geloof dan ook.wat voor ervaring heb jij met marokko,gr.angelique

Hoi,

Ik heb er 2 jaar gewoond. Ik stuur je een persoonlijk bericht.

halllo patcase

wil ook graag in marokko werken als reisleidster, weet jij waar jou kennis werkt in marokko en of ik daar een adres of telef. van mag om vanuit nl te solliciteren.

als hij een naam of namen heeft van die instanties ben ik je erg dankbaar.

groeten fouzia wil je mij op mijn prive mailen thanx.

[EMAIL=“fouzialaaouina@hotmail.com”]fouzialaaouina@hotmail.com

hallol Kameleon7
ik zou graag in agadir willen werke in het toeristische sector, heb jij enig idee waar ik moet zijn om te solliciteren, alvast bedankt voor je hulp.
zou je mij prive willen mailen als je iets weet.

thanks fouzialaaouina@hotmail.com:vak02:

Beste Mensen,

Ik zie dat er heel wat mensen zijn op deze site die goed op de hoogte zijn van het reilen en zeilen in Marokko.Ikzelf woon momenteel in België en ben belg al 47 jaar.Toen ik ongeveer een jaar of 20 was kwam ik erachter dat mijn biologische vader een Marokkaan is en mijn moeder dit steeds heeft verzwegen.Mijn moeder heeft enkel gezegd dat ze mijn vader voor een zeer korte tijd heeft gekend ( de verwekking als je mij begrijpt ) en mijn vader had gevraagd aan mijn moeder om mee te gaan naar zijn land en hij zou afkomstig zijn uit Casablanca maar ze kon dit niet kon om haar familie achter te laten.Mijn vader weet niets af van mijn bestaan ( moeder bleek zwanger te zijn van hem maar hij was al weg en wist geen adres of naam ). Daarvan heb ik heel lang wakker gelegen met veel tranen en dacht toen om naar Casablanca te gaan zoeken achter mijn vader.Dit laatste is er nooit van gekomen omwille ik geen enkel spoor heb hem terug te vinden.Door de jaren heen is nooit een moment geweest dat mijn vader uit mijn hart is weg geweest en vind het nu het moment in mijn leven om naar Marokko te verhuizen.Ik ben er mij van bewust dat dit niet allemaal van een leien dakje gaat lopen en daar heel wat administratie voor nodig is.Waarom ik daar wil wonen heeft te maken met mijn afkomst en ik de rest van mijn leven daar wil wonen om mijn eigen cultuur te leren kennen en wie weet toch noch ooit in contact te komen met de familie die er nu zou kunnen zijn, zussen broers, tantes, nonkels, papa als die nog leeft?Ik heb hier in België een goeie vriend die hier reeds 20 jaar verblijft in België afkomstig uit Syrië, kent mijn situatie. Een tijdje geleden zegde hij me als hij in mijn plaats zou zijn, allang naar Marokko had vertrokken om zijn familie te zoeken maar vertelde hem dat dit onmogelijk is maar hij antwoordde dat ik mis was. Ik vertelde hem hoezo? Gewoon het vliegtuig naar Marokko nemen en de krant en tv inschakelen daar en een foto plaatsen, de situatie uitleggen en ben ervan overtuigd er reactie’s op te krijgen van mensen die je herkennen aan je gezicht vertelde hij. Misschien heeft deze man wel gelijk mensen? Nu weet u precies waar ik naar op zoek ben. Ik ken veel Marokkanen in België en allemaal zeggen ze dat ik er eentje ben en ben er heel trots op. Zelfs Marokkanen die me op straat aanspreken in het Marokkaans en ze niet begrijpen dat ik geen Marokkaans of Arabisch spreek.Ik kan me voorstellen mensen dat jullie het zelf niet begrijpen waarom ik daar zolang mee heb gewacht om naar Marokko te reizen maar telkens is daar wat tussen gekomen, vrouw kinderen ect… Intussen ben ik reeds een drietal jaar gescheiden en wordt het hoog tijd dat ik eens aan mezelf ga denken vind je ook niet mensen?Mijn ex vrouw heeft een alcohol verslaving en daar is het allemaal mee begonnen. Mijn drie kinderen zijn nu groot en vragen ook aan mij wat ze zullen zeggen straks als ze zelf kinderen hebben. Die vraag ben ik gesteld zojuist van mijn oudste dochter die één maand geleden beviel van een zoontje, dus ben ik ook grootvader geworden. Ook zou ik willen huwen met een Marokkaanse vrouw daar, ik ben altijd zeer trouw geweest aan mijn vrouw ( dus alleenstaande dames in Marokko ( Here I am!!! ). U weet nu al heel wat meer over mezelf en dat vond ik nodig om mijn situatie te begrijpen. Ik ben altijd autotechnieker geweest, en de laatste vijf jaar op zelfstandige basis maar nu de zaak gesloten heb sinds december 2011. Wat denken jullie mensen, kunnen jullie me helpen voor werk en een verblijfplaats? Eventueel om binnenkort al eens naar daar te vliegen maar dan zoek ik om ergens te verblijven bij mensen die daar wonen en me een tijdje kunnen opvangen. Kortom ik wil de komende jaren echt gelukkig zijn!Graag zou ik van jullie een bemoedigend antwoord willen, niet dat je me in de wolken moet sturen maar gewoon eerlijk bent. Ik wil er ook nog aan toevoegen, je weet dat ik autotechnieker ben, zou ik daar geen job vinden in een garage of zo en ik ben een heel goeie technieker al zeg ik het zelf? Misschien zit de kans er wel in om later terug een autobedrijf op te starten daar? Ik spreek redelijk goed Frans ( juist wat meer oefenen ) en perfekt Nederlands en ook schrijven.Ik zie alvast uit met zeer veel ongeduld naar een antwoord en misschien tot straks in Marokko,alvast vele groeten Ivan

Beste Ivan

Wat een triest verhaal, en heel dapper van je om alles in Belgie op te willen geven en in Marokko iets op te bouwen.
Ik zelf ben 49 jaar getrouwd en heb kinderen en ook 2 kleindochters.
Zelf ben ik van marokkaanse afkomst en woon met mijn man nog in Nederland.
Ik ben zelf heel erg aan het hard aan het denken hoe ik in marokko kan gaan leven.
ik kom ook uit Casablanca.

ik zou je evt. naar een vriendin kunnen sturen die je evt. verder kan helpen met je zoektocht.
als je het wat vindt mag je mij altijd een mail sturen. doe maar op mijn prive mail. Dit is mijn adres [EMAIL=“fouzialaaoina@hotmail.com”]fouzialaaoina@hotmail.com

hopelijk hoor ik van je hoe het je is vergaan, je zoektocht.

groeten fouzia

Dag Fouzia, bedankt voor je reactie. Ik heb net een berichtje gestuurd naar dat e-mailadres maar ben je zeker dat er geen foutje in zit, het is omdat ik onmiddelijk mijn mailtje terug kreeg met de melding dat het niet is terecht gekomen bij u, misschien lukt het later wel, ik probeer het nog wel een keer anders Fouzia, alvast bedankt voor de snelle reactie, Ivan

Hai Ivan

Vreeemd dat het niet gelukt is, maar op deze manier ontvang ik ook je berichten.
dus geen probleem als je zo wilt comuniceeren

groeten fouzia