Help! Ik wil/ga een voor het eerst een wereldreis maken

Zoals de titel al aangeeft wil ik een wereldreis gaan maken.

Ten eerste weet ik niet hoe/waar ik moet beginnen. Maar ik heb al een paar steden ik wil bezoeken. Dubai, Moscow, Kaapstad, Hong Kong, Beijing, Tokio, Macau. Het liefst ook nog Noord-korea, maar dat wordt moeilijk… Maar verder nog een stuk Australia, Nieuw-Zeeland, messchien nog een eiland in Pacific, Canada, VS (New York en Florida in het bijzonder). Daarna iets in Zuid-Amerika, Cuba, dan Ijsland.

Dit zijn maar paar ideeën dus zou iemand een van deze steden afraden, of moet er nog wat bij?

Maar nu het belangrijkste… Hoe regel je dit allemaal? Ik heb wat op internet zitten zoeken maar dan kom ik uit bij reisbureau Kilroy. Zou het slim zijn om daar een reis bij te boeken of gewoon zelf doen?

Waarschijnlijk ga ik alleen op wereldreis is dit verstandig?

Maar hebben jullie nog andere tips wat ik moet meenemen en de don’ts en do’s van een wereldreis…

Als ik een lange reis plan, kijk ik eerst naar hoeveel geld en hoeveel tijd ik heb. Je kan niet in minder dan een week de wereld rond, je moet je niet altijd willen haasten, en je moet het allemaal wel kunnen betalen.

Hoeveel je nodig hebt voor een reis hangt heel erg af van je manier van reizen (heel budget/heel luxe), en van de landen die je bezoekt.

Als ik kijk naar de landen die jij wilt bezoeken, dan is er niet echt een heel logische route te verzinnen tussen die landen. Natuurlijk kun je (met wat tussenstops) overal heen gaan, maar dan wordt het een stuk duurder dan wanneer je je route aanpast.

Dubai en Zuid-Afrika liggen totaal niet op de route. Die zou ik dus bewaren voor een andere keer, voor een losse reis. Vliegen van Z-Afrika naar Azie is erg duur, en Dubai kun je makkelijk bezoeken op weg naar Azie als je met Emirates vliegt.

Een logische start zou zijn om van Moskou naar China te reizen. Dat kan per vliegtuig, maar je kan ook de trein (Trans Mogolie Express) nemen. Ik heb deze route per trein afgelegd, en dat was heel bijzonder! Vooral als je de kans hebt een aantal weken in Mongolie te blijven. Vanuit China kun je makkelijk naar Hong Kong en Macau, en ook verder naar Japan. Vanuit Japan (evt via China) kun je verder naar Australie en naar Zuid-Amerika en Noord-Amerika. Als je met IJsland Air terug naar Europa vliegt, kun je makkelijk een weekje stoppen in IJsland en dat land ook zien.

Je hebt er aardig wat dure landen tussen zitten, houd daar rekening mee!

Enneh, het is geen probleem om alleen te reizen. Zelf vind ik het lekker :slight_smile: (Al was de eerste keer wel een beetje vreemd.) Je komt vanzelf mensen tegen onderweg.

Leuk idee om zo te reizen…

Maar is die Trans mongolie Express niet verschrikkelijk duur? ik zie prijzen als je het bij een reisbureau boekt van 900 tot veel meer. En ik denk niet dat een rus 2 keer een modaal inkomen gaat uitgeven voor de trein. Dus is niet veeel goedkoper als je het bij een Russische NS koopt?

Kijk eens bij JoHo, die bieden de trip goedkoper aan.

Het is in principe mogelijk om je tickets zelf te boeken, maar het schijnt nogal lastig te zijn. Ook krijg je niet zomaar een Russisch visum wanneer je je accommodatie (= ook trein) vantevoren vast legt. Vandaar dat het vaak nodig is om meer te betalen… Iedere stop maakt de reis een aardig stuk duurder, maar niet stoppen is echt zonde!

Ik zit een beetje informatie te zoeken. Maar je hebt in de trein eerste en tweede klas wat had jij toen gekozen?

tweede natuurlijk :slight_smile:

Mijn vriendin heeft haar treinkaartje voor de Trans Syberië Express gewoon aan het loket in een van de landen zelf gekocht (hou me ten goede welke), zonder een enkel probleem en ook nog eens een stuk goedkoper dan vanuit hier.
Maar zoiets moet je net durven op je eerste reis.

De reis die je noemt zou in mijn beleving erg lang duren, ik zou er zeker een jaar voor uittrekken (wat betekent dat je ook erg lang moet sparen).
Ikzelf hou er meer van om voor 2/3 maand weg te zijn, om het jaar, en dan iedere keer een stukje van de wereld te pakken. Ik red het financieel en ook met mijn werkgever niet om langer te gaan en ik wil het ook niet. Eenmaal ben ik bijna 5 maand op pad geweest en toen was ik wel heel erg blij om weer thuis te zijn.

Ik vraag vaak wel advies bij reisorganisatie, of in ieder geval laat ik ze helpen met het zoeken naar de goedkoopste vliegtickets en de mogelijke stopovers. Ik heb redelijk goede ervaringen met Worldticketcenter en Expedia wat dat betreft. Joh, ik mail altijd wat af als ik de beste ticketprijzen krijgen wil… :slight_smile:

Bij zo’n grote reis komt er veel bij kijken. Bij veel landen moet je een visum aanvragen om het te mogen bezoeken. Dit zijn allemaal extra kosten en hoe meer landen, hoe meer visa je moet aanvragen.

Ik ga mee met het advies van Jenny. Kijk eerst wat er allemaal mogelijk is met het budget dat je hebt. Vraag wat rond bij reisorganisaties. Zij kunnen vaak offertes maken met een prijsindicatie.

Verder zijn er ook ‘around-the-world’ tickets. Hiermee boek je een route rond de wereld, die je binnen een jaar moet afronden. Je kan wel zelf bepalen hoe lang je in welk land wil blijven.

Als je flink veel lef hebt kan je alles ter plaatste regelen, maar ik kan me voorstellen dat je wel dingen vast wil heben staan voor je eerste reis. Hierdoor ben je meestal wel meer geld kwijt dan als je het ter plekke regelt, maar je bent wel zeker van je reis.