[HELP!] Hoe is Pretoria op het gebied van..

Hallo,

ik wil misschien een jaar naar Pretoria voor mijn studie. Ik maak mij alleen een beetje zorgen, ik hoor veel verhalen over berovingen etc. Ik vroeg mij af, is het wel veilig voor een blanke Europeaan? Kan ik daar in mn eentje mn boodschapjes halen? Weet één van jullie welke wijken je zeker moet vermijden?

En hoe is het openbaarvervoer? Of hoe kom je van a naar b, als je bijvoorbeeld in de Gauteng province wilt reizen, hoe gaat dit dan?

Ik hoop dat iemand ervaringen heeft en die kan delen!

Ik ben 3 jaar geleden in Pretoria geweest voor mijn studie… een paar dagen.
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Pretoria is heel anders dan Johannesburg. Alles ziet erg schoon er proper uit en de sfeer is er vele malen gemoedelijker dan in Johannesburg. Het is een overwegend ‘blanke’ stad, en ik heb me er geen moment onveilig gevoeld. Het is ook een echte zakenstad dus er komen ook veel Europese zakenmensen.

No worries zou ik zeggen :slight_smile:

Zo thanks voor die info! Overal waar ik kijk wordt er gezegd dat het een zootje is…

Heb je toevallig aan de universiteit van Pretoria gestudeerd? En wat precies?

You’re welcome :slight_smile:

Ik heb niet in Zuid Afrika gestudeerd. Ik studeerde Community-based Tourism in Haarlem, en was voor onderzoek enkele weken in Zuid Afrika, waaronder in Johannesburg, Pretoria en Kaapstad. Met studeren heb ik dus helaas geen ervaring, maar ik werk inmiddels als reisadviseur voor reizen naar Afrika, dus ik ben nog dagelijks met Pretoria bezig.

Ik heb mij echt verbaasd over hoe schoon en rustig de stad was en vond het echt een verademing om daar een paar dagen te zijn na Johannesburg! Ik kreeg de indruk dat de mensen daar ook een stuk rijker zijn, en dat merk je zowel in de sfeer als in de faciliteiten.

Oke gaaf!

Hoe zit het met het reizen? hoe verplaatst men zich in de regio? Is er een OV dat toegankelijk is voor niet SA inwoners? Zag dat er een aardig treinnetwerk lag, is dat functioneel?

Ik heb zelf niet met het ov in Pretoria gereisd, maar wellicht kun je meer info vinden op de volgende sites (vooral voor toeristen):

www.spoornet.co.za (trein)
www.translux.co.za (bus verbinding)
www.greyhound.co.za (bus verbinding)
www.intercape.co.za (heeft vaak lastminute aanbiedingen)
www.bazbus.com (een flexibele dienst waar je overal op en af kunt stappen, vooral rugzak toeristen, wel goedkoop)
www.gautrain.co.za

Zoals Tamara de stad beschrijft, dat is helaas niet de realiteit. Net als heel zuid-afrika is de criminaliteit in Pretoria fors. Aangezien Pretoria de bestuurshoofdstad is zijn er delen netter en beter bijgehouden maar dit geldt echt niet voor de hele stad. Net als in Johannesburg zijn er wijken waar je zeker niet wil komen, ook overdag niet. Daarbij kan je, net als in de rest van ZuidAfrika, savonds niet veilig over straat lopen.

De vervoersbedrijven die Tamara noemt zijn in principe ok, maar dat zijn bedrijven voor de lange afstanden. Weekendje Durban etc. Voor dagelijks vervoer zal je zelf wat moeten regelen, er zijn wel wat bedrijven die voor een 300 euro per maand ofzo oude autos verhuren. Openbaar vervoer is niet veilig. Maar op zich, de universiteit van Pretoria heeft een grote campus en een flinke dosis studenten die willen feesten dus je kan daar altijd wel wat regelen.

Alle het negatiefs hierboven gezegd, moet je je er ook weer niet door laten afschrikken. Als je je kop gebruikt is er prima te leven en gaat het een hele mooie ervaring voor je worden!

Inderdaad Martijn heeft gelijk. Deze blanke stad, is niet meer zo blank.
Maar je kan gewoon je boodschappen doen hoor, maar je moet weten waar je kan lopen enzo.

Het is niet allemaal zo zwart/wit als je hoort via de media etc. Je kan er goed verblijven.

Ga er vanuit dat openbaar vervoer er niet is, zeker niet zoals in Nederland En en OV jaarkaart hebben z) een auto.
Maar misschien voor weekendjes uit kan je samen met andere studenten een auto huren en weggaan. Is een optie. Of zelf een auto huren.

Laat je niet tegen houden door alle negatieven verhalen, om niet naar Zuid Afrika te gaan. Is een heel mooi land met super vriendelijke mensen.

Wij wonen hier nu al een aantal jaren en willen echt terug naar Nederland.

suc6:zon02: