Help Adriaan !

Beste Thailand-liefhebbers,

Onderstaand bericht kreeg ik afgelopen week gestuurd door een frequent bezoeker van ons Thailand-forum.
Graag wil ik jullie aandacht hiervoor vragen. Er staat een link in het bericht geplaatst waar jullie een petitie kunnen ondertekenen:

Vorig jaar heb ik verschillende malen een bezoekje gebracht aan Adriaan van Ommering, een van de Nederlanders die vast zit in Bangkwang Prison. Een leven onder schrijnende omstandigheden…

Adriaan heeft blaaskanker. Wanneer hij geen hulp krijgt van buiten af, zal hij binnen een jaar aan zijn ziekte bezwijken. Maar niet als hij snel geopereerd wordt!

Samen met een paar anderen probeer ik geld bijeen te sprokkelen voor Adriaan’s operatie. Probeer ik handtekeningen te verzamelen in de hoop de ambassade wakker te schudden. Meer info is te vinden op:

http://www.helpadriaan.nl

Zou jij aandacht aan deze zaak kunnen schenken?

Bedankt voor je hulp! (Zeker als je ook de petitie ondertekend :))

Ja, wat een belabberde situatie. Hopen op vrijspraak is het beste.

Zie Thorn Tree is coming to an end - Lonely Planet

Als dit dezelfde Adriaan is, is de kans op vrijspraak wel heel erg klein geworden, aangezien zijn ‘mededader’ is vrijgelaten en daarmee alle schuld bij Adriaan is komen te liggen.

Ik heb gister een uitgebreide mail naar vrienden en bekenden gestuurd en na een dag hebben er vier mensen de petitie ondertekend en drie een aardige donatie gedaan. Dit is wat ik weet, wellicht hebben er meer al iets mee gedaan! Als er nu meer mensen zijn die snel een mail naar vrienden en kennissen sturen, komen we met z’n allen hopelijk ergens zodat hij die operatie kan ondergaan!

Groetjes,

Eva

Hoi Eva (en anderen),

Inmiddels is bekend dat Adriaan volgende week geopereerd kan worden. Ook is er genoeg geld voor de behandeling van de komende tijd. (De precieze kosten voor de behandeling, welke met nabehandeling een paar jaar zal duren, zijn nog niet bekend.)

Iedereen heel erg bedankt voor al jullie hulp zover!

Jenny

Hi Jenny,

Wat een geweldig nieuws! Echt super!!!

Well done girl!

Groetjes,

Eva

Adriaan is eindelijk op weg naar Nederland!

Met zijn gezondheid gaat het redelijk, de kanker is niet terug, al waren er recentelijk wel wat plekjes zichtbaar op zijn blaas. Deze kunnen nu hier op een adequate manier behandeld worden.

Ik ben opgelucht, en sprakeloos.

Fantastisch!!!

Hij is dus onderweg naar NL begrijp ik? Maar zijn vrouw dan?

Zijn vrouw is Thaise, en zal niet zomaar naar Nederland mogen. Ik weet ook niet of Adriaan ooit Thailand nog in kan om zijn vrouw in de gevangenis te bezoeken.

(Ik snap wel dat hij - ook vanwege zijn gezondheid - kiest voor de vrijheid.)

Op zich snap ik dat wel maar wat ik niet helemaal snap is dat zij nog vast zit en hij vrij is? Ondanks dat hij ernstig ziek is geweest het blijft toch zijn vrouw. Maar goed het is altijd makkelijk praten als je niet in de sittuatie zit.

Zowel Adriaan als zijn vrouw hebben levenslang gekregen in Thailand. Doordat Adriaan half Nederlands en half Canadees is, wordt hij nu (na bijna 10 jaar? - ik ben de tel kwijt) uitgeleverd aan Nederland. Adriaan en zijn vrouw zaten sowieso in andere gevangenissen, en zagen elkaar nooit. Hooguit een paar brieven per maand, niet eens telefoontjes. Ik denk dat hij meer contact vanuit Nederland met haar kan onderhouden dan vanuit de Thaise gevangenis.

De Nederlandse strafmaat voor het bezit van 3400 pillen is lager dan in Thailand (hoeveel straf krijg je daar hier voor, een paar maanden?), dat is de reden dat zijn uitlevering aan Nederland leidt tot zijn vrijheid.

Jij en ik weten niet wat er toen gebeurd is, en of de twee uberhaupt schuldig zijn. Ik weet wel van verhalen van Adriaan en andere gevangenen dat het leven in de Thaise gevangenis mensonterend is. Geen privacy, zeer slecht eten, continu TL-licht op je knar en niet eens een bed om in te slapen. Het is niet voor niks dat mensenrechtenorganisaties zich regelmatig over het gevangenisleven buigen.

:chin:Is het misschien mogelijk dat we ook een actie voor deze vrouw op zetten en evt andere mensen die onterecht (bijna zeker) vast zitten
Groetjes Fransjes:THAILAND::cambodia:

in thailand is geen rechtsysteem. (en nu worden er mensen heel boos ;)) op het moment dat je ergens van verdacht wordt als buitenlander, en je wordt opgepakt, worden gelijk al je bezittingen ingenomen. je hebt dus ook geen geld voor een goede advokaat.

uiteraard gaan er mensen in hoger beroep, maar 3 keer hoger beroep leidde voor Adriaan niet tot vrijspraak. hij hoopte op uitlevering naar Nederland, en dat duurde uiteindelijk een paar jaar langer dan gepland. ondanks zijn ziekte kon de Nederlandse overheid niks voor hem betekenen. en als de Nederlandse overheid niets kan betekenen voor Nederlanders, dan kunnen ze voor Thai al helemaal niks doen. ja, dat is onrecht. en om aan te sluiten op een ander draadje: ook DAT is het echte Thailand. (en niet alleen Thailand, in veel landen is het niet anders.)

Grappig…Geen rechtsysteem in Thailand? Zeer zeker wel, alleen wat anders dan in Nederland voor zover ik weet. Ik heb deze zaak nooit zo erg gevolgd, maar ik neem toch wel aan dat er bewijzen waren of bekentenissen voor zijn veroordeling? En er zijn ook blijkbaar 3400 pillen gevonden? Dus…waar rook is, is vuur. Tja, de straffen voor 3400 pillen hier in Nederland zijn en blijven een lachertje, dat is all over the world bekend. In Aziatische landen wat hoger, ook bekend. Maar 10 jaar daar is inderdaad geen pretje en dus gun ik hem wel zijn vrijheid nu en, mocht hij het allemaal gedaan hebben, hoop ik dat hij er wat van geleerd heeft.

Oordeel niet als je de zaak niet hebt gevolgd! In Thailand is de EIGENAAR van een huis automatisch schuldig als er drugs gevonden worden. Als student heb ik met 10 anderen een huis gedeeld, en als een van hen drugs zou hebben dan heeft de rest daar toch niks te maken? Ik vind dat niet rechtvaardig!

En ik vind het ook niet rechtvaardig als mensen veroordeeld worden zonder dat ze een weerwoord hebben kunnen doen.

Was toch geen probleem voor je geweest, of was je ook eigenaar van dat huis?

Het is in Thailand niet zo dat de eigenaar van een huis automatisch schuldig is. Adriaan was ook geen eigenaar van het huis, hij kan als niet Thai namelijk geen grond bezitten.

Ik vind het ook niet rechtvaardig als je geen weerwoord kunt geven.

jenny met alle respect jij weet ook het fijne van de zaak niet want neem aan dat jij je baseert op de verklaringen van adriaan en zijn familie en advocaten.
ik wil en kan geen oordeel vellen over deze zaak omdat ik er helemaal niets van weet.

@steven dacht dat je als buitenlander wel een huis kon kopen, zonder de grond te kopen, denk aan appartementen.

is misschien niet helemaal hetzelfde:

in het verleden hebben wij 2x gehad dat de politie de kroeg bij ons binnenkwam en alle klanten fouilleerden. Op de bij wc’s vonden ze een aardig gevuld zakje ganja en een pakje sigaretten met 2 xtacy pillen wij hebben er als eigenaars geen last mee gehad ze hebben het meegenomen en dat was het. Ook 1 klant want die kon zijn ene joint niet meer dumpen, was een dure joint 80.000 baht.

Klopt, je kunt onroerend goed kopen zonder grond, maar dat wordt meestal geen huis genoemd.