Heel Cuba zien in 1 vakantie

Heeft iemand tips hoe dit te organiseren is?
Ik denk dan aan wat voor acco’s (casa particular lijkt me wel wat), hoe ver van te voren regelen, auto huren, ik heb gehoord dat je dit wel een jaar tevoren moet vast leggen. Hoe lang trek je er ongeveer voor uit, waar begin je en waar eindig je? Wat zijn echte aanraders die je echt niet mag missen?
Ik zou graag wat verhalen van andere mensen horen.

Groetjes Danielle

Heel Cuba zien…? In ieder geval zijn 2 weken niet genoeg, ik denk dat je meer moet denken aan enkele maanden omdat je altijd op je weg mensen tegenkomt waar je even wilt blijven en vergeet niet dat Cuba bijna 3x zo groot is dan Nederland.
Zelfs hier in Guatemala zijn er mensen die er 3 maanden voor een vakantie verblijven en nog niet alles gezien hebben en ik woon nu 1,5 jaar hier en zelfs voor mij komen er steeds meer onontdekte geheimen tevoorschijn.

Ik ben op heel veel plekken in Cuba geweest en het is heel moeilijk om in te schatten wat je allemaal ´moet´ zien tijdens je vakantie. Natuurlijk zijn de Lonely-Planet uitschieters zoals de steden: Havana, Pinar del Rio, Trinidad, Santa Clara (hoewel voor mij wat minder) en Santiago zeer de moeite waard en mag je die niet laten ontbreken als je al in Cuba bent, maar ik heb ook plekjes gezien die verrekes mooi zijn in de provincies Bayamo, Las Tunas, Santa Clara, Matanzas en Ciego maar dat zijn dan veelal plekken buiten de begaande routes waar je normaal niet komt als je maar 2 of 3 weken de tijd hebt.

Veel vantevoren regelen lijkt me niet nodig, mijn eerste keren in Cuba was het gewoon zorgen dat ik een auto had en voor de rest kwam ik daar wel aan de adressen, casa´s particulares etc. Het enige probleem is dat als je een auto huurt voor de gehele periode dat dat wel een dure vakantie wordt. Auto´s huren is een kostbare gelegenheid in Cuba, maar het is wel de beste manier om heel veel Cuba in een korte tijd te zien. Een auto kan ik je sowieso wel aanbieden, hou er wel rekening mee dat je vaak ruim vantevoren moet reserveren en zeker in de hoogseizoenen is het heel moeilijk om nog een auto te vinden als je het niet vantevoren gereserveerd heb.

Het gemakkelijkste is denk ik in Havana beginnen en dan langzaam afzakken naar de oostkant met Santiago en Baracoa. Mocht je dan op de heenweg niet alles gezien hebben (doordat je voornamelijk op de noordelijke helft gereden hebt) dan kun je op de terugweg naar Havana de zuidelijke kant van Cuba nemen. Cuba is echt ongelooflijk groot als je alles wilt zien, maar het is wel de moeite waard om dingen te zien die niet op de doorgaande routes liggen.

Mocht je nog meer vragen hebben, vraag gerust… we lezen ze hier graag en beantwoorden ze met veel plezier.

Groetjes,
Igor

Ik kan me voorstellen dat het inderdaad niet zomaar ff te doen is. Probleem is als ik ga dan gaan mijn ouders ook mee, een soort van reunion trip. Ik kan dus zeker niet alles zien, maar wil wel zoveel mogelijk hoogtepunten zien :slight_smile:
Altijd moeilijk he kiezen

Tja, en wellicht is het nuttig om eerst de keuze te maken:

• zoveel mogelijk zijn en daardoor erg weinig ´beleven´ of
  • een paar dingen zien, maar die daardoor wel echt leren kennen

Ieder z´n meug natuurlijk, maar in 1 week een heel land willen ¨zien¨, volgens mij krijg je dan weinig mee van wat je ziet. Maar dat is mijn mening…

Liefs,
Carolina

Carolina, het is niet de bedoeling het in 1 WEEK te doen maar in 1 vakantie :slight_smile:
ik denk aan 21- 28 dagen :slight_smile:

Hahaha, oh ja, dat had ik ff verkeerd gelezen… Sorry…

Toch blijf ik bij m´n antwoord. Natuurlijk is het mogelijk om heel Cuba in 1 vakantie (3 of 4 weken begrijp ik dus) te zien, maar ik vraag me af hoeveel je dan daadwerkelijk ziet. Cuba is groot hoor. Persoonlijk zou ik kiezen om voor een deel te gaan. Maar zoals ik al eerder zei, ieder z´n meug. :wink:

Liefs,
Carolina

3 tot 4 weken is een leuk begin om Cuba te leren kennen…
Heb je de kans om er een maand te blijven…gewoon doen. Reis niet te gehaast, blijf wat langer op de plekken die jullie aanstaan en geniet met volle teugen van het land, de cultuur en de mensen onderweg.
Ik zou zeggen, plan niets vantevoren. Neem een auto, verken Havana (of een andere plek waar je aankomt met het vliegtuig) en rijd zelf stukje bij beetje verder het land in. In het begin zal je even moeten wennen aan het land, de wegen en de o-zo-weinige-bewegwijzering als je het nodig hebt, maar hoe langer je er zit, hoe makkelijker je bijna gaat denken zoals de Cubanen… geen haast, geen stress en manana is er weer een dag.

Wij vertrekken op 28 maart en begin januari heb ik geboekt (voor 19 dagen). Wij gaan 13 dagen met een auto op pad en dat was zo geregeld. Het zal wel seizoensafhankelijk zijn. Wat me wel opviel is dat het ruim een maand duurde eer ik de factuur van de reisorganisatie ontving. Van tevoren was ik al ingelicht dat dingen regelen op Cuba langer duurt dan wij gewend zijn vanwege hun ‘relaxte’ levensstijl. Absoluut geen haast.

Keuzes moet je altijd maken. Wij beginnen in Santiago en eindigen in Havanna waar we 3,5 dag verblijven. En wat daar tussen zit? Geen idee. Gewoon een lijst opstellen met ‘highlights’ of dingen waar je perse naar toe wilt. Ter plekke kom je er vanzelf achter dat niet alles te realiseren is. En geloof me, daar heb je op dat moment echt vrede mee. Als je te veel doet, heb je te veel indrukken om te verwerken. Minder dingen intens beleven is veel mooier. Doet me denken aan een Deense familie die ik ruim een jaar geleden onderweg tegenkwam en Patagonie deden in twee weken. Sorry, maar dan zit je meer in een bus of vliegtuig dan dat je daadwerkelijk dingen ziet of beleeft. En als je een bepaalde plek mooi vindt ga je vanzelf wel weer eens terug. Van Patagonie heb ik ook maar een klein gedeelte gezien ondanks ik er zes weken geweest ben …

Dennis

Wat me wel opviel is dat het ruim een maand duurde eer ik de factuur van de reisorganisatie ontving.

Dat zal precies de tijd zijn dat de reisorganistaie op confirmatie heeft zitten wachten … :slight_smile:
Het had ook kunnen gebeuren dat de auto niet beschikbaar was …

Hahaha
Ok ik ben het met jullie eens, beter op een paar plekken meer te zien/langer te verblijven lijkt me een prima plan.
Nou ik duik nog wel even weer in de boeken :slight_smile: Alleen het lezen al is een plezier :slight_smile:

Dan kan ik over meepraten. De komende weken een reisroute vastleggen (althans, een leidraad). :slight_smile: