Heeft Floortje Dessing jouw interesse om Noord-Korea te bezoeken aangewakkerd?

Hoi Sander,
Tijdens men dagelijkse ronde op de buitenlandse kranten ben ik dit tegengekomen!!
De Noord-Koreaanse autoriteiten straffen mensen die niet hard genoeg huilden op de geregisseerde rouwbijeenkomsten na de dood van Grote leider Kim Jong-II.
Voor dit misdrijf worden ze gedurende minstens zes maanden opgesloten in een werkkamp.
Kritiek op de nieuwe leider Kim Jong -un wordt eveneens geweerd met gedwongen verhuizing naar verre oorden of opsluiting in “heropvoedingskampen”,zoals Noord Korea de gevangenissen zelf omschrijft.
Zou zeggen alleen op vakantie naar Noord Korea!!

Tsja, de Noord-Koreaanse overheid heeft dat uiteraard al lang in alle toonaarden ontkend. Wat de waarheid is? Dat het een monsterlijk regime is valt onmogelijk te ontkennen, maar bedenk wel dat er door Zuid-Korea ook een hoop op z’n minst dubieuze berichten de wereld in worden gestuurd, de propaganda komt van twee kanten. Desondanks zou het heel goed waar kunnen zijn, elke vorm van kritiek op het regime is al decennia uit den boze. Maar ik denk dat de angst er bij de bevolking na al die jaren al zodanig in zit dat ze het sowieso niet zullen uittesten. Gewoon harder huilen dan de persoon naast je, dan ben je veilig.

De vraag is echter wat de bevolking ermee opschiet als toeristen om dit soort zaken wegblijven. Naar mijn mening: helemaal niks. Het is echt niet zo dat het regime zou schrikken van een toeristische boycot, westers toerisme in het land is toch al marginaal, en de Chinezen blijven toch wel komen. Door weg te blijven druk je de bevolking alleen nog maar dieper in hun isolement. Nu heb ik zeker niet de illusie iets te kunnen veranderen, maar puur door aanwezig te zijn en de mensen te laten zien dat die buitenlanders helemaal niet zo eng zijn laat je ze ook merken dat ze door de rest van de wereld niet vergeten worden.

Ja zeker heeft ze mijn interesse aangewakkerd, maar dat doet ze eigenlijk met elke reis!

Ik heb er niet zo’n bezwaar tegen 'n fout land te bezoeken. Dat is juist interessant. Ik ben ook in China geweest en Wit-Rusland staat hoog op mijn lijstje, dan kan Noord-Korea ook. 't Is alleen wat duur. Ook ken ik geen Koreaans, maar dat moet te leren zijn. In China reisde ik met 'n sinoloog, dat was wel handig natuurlijk.

Dat is geen probleem hoor, je krijgt twee Engels sprekende gidsen mee, of je nu wil of niet :biggrin:

Bij m’n eerste bezoek aan het land zat er ook een Amerikaanse met een Zuid-Koreaanse achtergrond in de groep, die sprak dus wel de taal. Voordeel daarvan is uiteraard dat je dan veel directer contact hebt met de mensen, en niet afhankelijk bent van de gidsen. Anders is het uiteraard altijd maar de vraag of ze daadwerkelijk vertalen of dat ze gewoon hun eigen verhaaltje verzinnen.

Het Koreaanse schrift is overigens vrij makkelijk te leren. Dan weet je weliswaar nog niet wat er staat, maar je kan het in ieder geval uitspreken en zal ook wel de nodige namen herkennen.

Ik heb een gezonde, lichte hekel aan Floortje Dessing, ik heb zelf al jaren geleden overwogen om naar Noord-Korea te gaan maar na geruchten dat je o.a. moet buigen voor een beeld van Kim Il Sung weerhield me van een daadwerkelijk vertrek.

Je zal er inderdaad niet aan ontkomen enkele keren te buigen en wellicht ook bloemen te moeten leggen bij een beeld van Kim Il Sung of Kim Jong Il. Bij het Mansudae Grand Monument bijvoorbeeld, en zeker ook als je het mausoleum bezoekt.

Ik heb daar niet zo’n moeite mee, zo’n buiging heeft zoveel betekenis als je er zelf aan geeft. Het is voor mij een beweging, niet meer en niet minder. Tuurlijk, ik zou ook liever op zo’n moment iets heel anders met zo’n standbeeld doen, maar het hoort er nu eenmaal bij. Ben je niet bereid het spelletje zo af en toe mee te spelen, ga dan inderdaad ook vooral niet.

Mijn interesse is 7 jaar geleden aangewakkerd door een bezoek aan Zuid-Korea met o.a. een bezoek aan de grens. Deze interesse heb ik afgelopen mei kunnen afvinken van mijn bucketlist.

Ik ben er in totaal 4 dagen geweest. Hoop gezien en gehoord en ik kan het nu na 2 maanden nog steeds niet samenvatten. Mocht je de kans hebben, kan ik het alleen maar aanraden om te doen.