Het kan zomaar gebeuren: je wordt uit de rij gepikt en zowel jij als je bagage worden grondig onderzocht. Heb je wel eens problemen gehad met de douane van Australië? Stem hierboven en licht eventueel hieronder je antwoord toe!
Tijdens de zomer 2007 hadden we in onze grote reiskoffer onze stevige wandelschoenen mee. Op het aangifteformulier hadden we, gezien ik dacht geen kampeermateriaal mee te hebben, dit ook niet aangestipt. De douanebeamte heeft toch onze koffer geopend om na te kijken of er tussen de zolen van de bergschoenen geen aarde stak…
Op zich was dit geen probleem en was dit dan ook heel snel opgelost!
Mijn twee reisgenoten kochten in de luchthaven van Brussel een hele lading taxfree sigaretten, aangezien die in Australie nogal duur zijn.
Toen we in Melbourne aankwamen bleek dat je maar een bepaald aantal per persoon mag meehebben en we moesten een fikse belasting betalen op de sigaretten die we teveel hadden…
Alleen toen ik vergeten was een nagelschaartje uit mijn handbagage te halen. Eigen schuld… natuurlijk!
Schaartje kwijt, verder even goede vrienden.
Ank.
Augustus 2004 kwamen wij aan in Cairns, omdat we al enige tijd onderweg waren, waren wij vergeten dat we stroopwafels in de koffer hadden zitten. Dit werd op een scan gezien en werden we uit de rij gehaald. De dame die het behandelde was een stagaire en behandelde ons als echte criminelen. Na dik anderhalf uur werd de chef erbij gehaald en konden we de spullen weer inpakken en onze reis voort zetten. Ach je moet het eens ervaren hebben, achteraf kunnen we er om lachen…
Nog nooit problemen gehad ben inmiddels 4 keer vanuit een ander land Australie binnengekomen. Ik heb altijd aangevinkt dat ik eten bij me had wat ook altijd zo was en dan was het eigenlijk zo geregeld.
Toen ik een paar jaar geleden met mijn kinderen in Sydney aankwam, kwam er een heel lief hondje op ons af. Bleek z’n werk te zijn: ik had fruit dat we in het vliegtuig hadden gekregen nog in mijn tas zitten… Dat moest ik inleveren, verder geen probleem.
Op een binnenlandse vlucht bleek ik een nagelschaartje per ongeluk in mijn rugzak te hebben (zat in EHBO-tasje dat k mee had gehad op een wandeling, vergeten weer teug in de koffer te doen). Omdat het botte punten had, mocht ik het toch meenemen.
En inderdaad, als je eten bij je hebt, gewoon aanvinken, dan kijken ze globaal wat het is. Meestal mag het gewoon mee (koek, hagelslag, chocola etc). Mijn Australische vriend is gek op sandwich spread en kan dat daar niet (meer) krijgen. Weet nog niet of dat ook mee mag, volgende keer maar 's uitproberen. Of heeft iemand daar ervaring mee??
Hallo,
Kan het nog wel daar krijgen zie url
http://www.itsalldutchtome.com.au/advanced_search_result.php?keywords=sandwich&osCsid=kcuekmpbj0kad2cvmukd5rsio3&manufacturers_id=
Dit is een nederlandse verzender die in Australie zit dus australische verzendkosten.
Super Moira, dank je wel voor je reactie!
De achternaam van mijn geliefde is Van de W. Op het visum stond VandeW… Je kan maar ergens een probleem van maken;)
3 keer naar Aussie geweest,1 keer een ‘‘intervieuw’’ gehad bij aankomst in Cairns maar dat was al snel ‘’ No worry’s mate,have a good trip ‘’
Ik werd in 2007 extra gecontroleerd op sydney international en mijn bagage ging nogmaals door de scan, ik had en dat wist ik 20 pakjes shag te veel mee, behandel de customs daar als officers, dat zijn ze natuurlijk ook en spreek ze aan met sir.
Ik moest uiteindelijk het teveel aan shag inleveren en kwam er vanaf zonder boete, moest wel een afstandsverklaring ondertekenen. Vette pech, shag weg.
In 2008 kwamen we in perth aan en het jaar daarvoor had ik de australische vlag op mijn arm laten tatooeren en ik liep op tongs en had mijn ozzie outfit aan, dit zag een custom en haalde ons uit de rij met alle bagage en papieren die je moet invullen in the plane, we werden langs de rij wachtenden geloodsd en stonden met 1 minuut buiten. Thanks mate, see ya.
Zo zie je maar, soms heb je mazzel en soms heb je pech, pas je aan aan de gebruiken van het land en als je niks te verbergen hebt heb je ook niets te vrezen,
groetjes van ozziejohn.
Gedverderrie, moet er niet aan denken dat ze de shag confiskeren. Gelukkig nog nooit gebeurd…
Ja wie teveel meeneemt zal het in moeten leveren is normaal je mag maar 250 sigaretten per persoon Australie innemen of 250 gr shag. Ik vind verder customs in Australie eigenlijk vrij relax veel aardiger dan in NL daar zijn ze echt chagerijnig in Australie zijn ze altijd erg in voor een lolletje en praatje.
Ik heb ook geen slechte ervaringen met de douane aldaar, alhoewel ik inderdaad ook door een getrainde golden retriever gevolgd werd op Sydney Airport. Hij bleek het voorzien te hebben op de chocolade in mijn rugzak, maar helaas was deze al op…
In Nederland heb ik trouwens ook nooit problemen gehad, ik verbaas me altijd hoe makkelijk je het land weer inkomt…
Enige jaren geleden had ik problemen met een fles Advocaat die ik had meegenomen voor een Tante van mij in Australië. Vooral omdat er een etiket met een afbeelding van een ei op voor kwam, ging de fles naar de chef van de douane om het te onderzoeken. Na enige minuten kreeg ik de fles terug.
Ook heel komisch was nog niet zo lang geleden toen ik bijna heel het alfabet aan chocoladeletters bij me had, iets wat ze niet kennen in Australië, de douane ambtenaren kwamen niet bij van het lachen.
Denken jullie dat het een probleem zal zijn als ik 2 sloffen shag meeneem?
Mijn man 1 en ik 1 in 1 pakje zit 40 gr en 10 pakjes in een slof is dus 800gram samen.
Terwijl het 500gram samen mag.
Wij hebben al tientallen jaren shag meegenomen naar allerlei bestemmingen en wel meer dan de door jou genoemde hoeveelheid. Grootste deel in de koffer. Nooit problemen mee gehad. In Belgie en Luxemburg is shag niet alleen goedkoper maar ook zit er 50 gram in de pakjes € 5,-- voor 50 gram op dit moment. Als je ooit in de buurt mocht zijn
Ik was vergeten te zeggen dat het voor Australie is van de shag