Heb ik iets nodig??

Hallo allemaal,

Ik wil in maart naar curacao en ben volop aan het zoeken naar woonruimte en een baan maar in nederland is alles al opgezegt .
Maar mijn moeder is arubaans en als ik naar aruba zou gaan heb ik geen verblijfsvergunning etc nodig !!! maar als ik naar curacao ga heb ik dan de papierwinkel wel nodig ??? en zo ja wat dan precies want ik heb een paar jaar geleden op bonaire gewerkt en toen ging er ook al iets niet helemaal goed!!

Dus als iemand hier iets over weet of tips heeft over werk of woning hoor ik het graag !!!

alvast bedankt

groetjes

heey,

ik zit dus precies met hetzelfde. volgens mij moet je wel het een ander regelen als je gaat werken…maar hoe het precies zit blijft voor mij onduidelijk.

op antillenhuis.nl staat wel een overzicht en formulieren en dergelijke, maar het blijft toch onduidelijk allemaal…

Ik vind eerlijk gezegd de site van Antillenhuis niet heel duidelijk. Voor mij is het na het lezen van die site toch nog niet allemaal duidelijk hoor. Je hebt in elk geval geen visum of iets dergelijks nodig, alleen een werk/verblijfvergunning en die kun je pas regelen als je op het eiland bent. Als je de Nederlandse nationaliteit hebt tenminste! Je moet vanuit NL wel van alles meenemen, zoals uitschrijfbewijs van de gemeente, geboorteuittreksel, goed gedrag verklaring en natuurlijk je paspoort. Hiermee kun je dan alles gaan aanvragen op Curacao.Hoe het precies allemaal zit met je tickets gewoon retour of een jaarretour wordt door iedereen anders verteld, dus daar ben ik nog even naar op zoek. Maar je wilt al in maart van dit jaar gaan? Das al wel heel snel als je nog nix geregeld hebt qua huis en werk ?

ja lastig allemaal he, ik hoef alleen geen uitschrijving te doen omdat ik maar 4 maanden ga… maar dan zou ik de rest daar dan gewoon moeten regelen?

rusteloos wat was er op bonaire niet goed gegaan dan?€

vind inderdaad ook wel erg kort tijd als je nog geen werk en verblijfplaats hebt geregeld…hoe ga je dat nog allemaal regelen? werk kan altijd nog op het eiland als je er bent maar je zult toch ergens moeten verblijven…

hee,

ik probeer alles vanaf hier te regelen ,maar als dat niet gaat …dan ga ik er gewoon heen en de eerste paar dagen in een hotel of iets en dan op zoek naar een woning en een baan dat gaat terplekke makkelijker.

de rede dat ik wegging uit bonaire was omdat ik niet precies wist wat ik nodig had en dus te weinig papieren had , dat had ik nog kunnen regelen ,maar ik moest weg van emigratie ik was nl 17 en was er zonder voogd en kreeg toen problemen om te mogen werken.

tja maarja ik weet welke papieren ik nu nodig heb , maar weet niet of ik minder nodig heb omdat ik half arubaans ben !!?

maarja gaan er meer mensen rond deze periode??

groetjes

Hmm had van alles getikt en dat was ineens weg …

Ik weet niet of je de Arubaanse nationaliteit hebt of de NL? Maar als je de NL hebt (wat ik denk) dan heb je gewoon alle papieren nodig die elke NL nodig heeft en dat moet je van te voren regelen. Een baan is lastig te krijgen vanuit hier omdat veel bedrijven je graag ter plekke willen ontmoeten en je dus willen zien en spreken voor ze je een contract aanbieden, maar een huis zoeken is toch niet zo moeilijk? Wij hebben via internet al veel woningen aangeboden gekregen en hebben uiteindelijk degene die wij het beste vonden gekozen (in Recompensa park) maar we konden verder ook overal terecht. Ik vraag me af waar je hebt gekeken voor een woning want dat kun je echt met gemak vanuit NL regelen. Eerst een paar dagen/weken in een hotel in Cura lijkt me zonde van je geld, maar je moet het natuurlijk zelf weten.

Wanneer ben je precies van plan om te gaan?

halverwegen maart.
ik heb ook veel woningen gezien maar als ik geen besluit kan maken dan ga ik erheen en bekijk het aanbod maar ik had het niet over een paar weken hoor gewoon een paar dagen totdat ik een besluit genomen heb
groetjes

Hmm oke … ik hoop voor je dat het gaat lukken !