handige weetjes over Madagascar

Madagascar, een paar zaken die misschien handig zijn om te weten.

Visum.
in 2010 is de tijdelijke regeling gratis visum verlengd. Je hoeft dus geen visum thuis aan te schaffen. Als je in de aankomsthal komt zie je aan de rechterkant twee loketten “zonder visum”. Voor 1 visum (een stempel"gratis" in je paspoort) helpt 4 mensen aan het werk. Het gaat allemaal niet zo snel, maar ook de rij voor het loket met een visum is lang en gaat ook langzaam.

Geld.
Als je aankomt is er in de aankomsthal geen wisselkantoor. Ga echter zodra je buiten bent naar links, lekker dringen door de massa’s mensen, en bij de international departure, als je binnenkomt snel rechts, zit een wisselkantoortje. Bij de bank in de stad duurt het langer want daar staan hele rijen.
Ik heb later ook geld gewisseld bij een bank in de stad. PAS OP: soms kan dat maar tot 10 uur in de ochtend!
Nou staat er een hele rij zelfs buiten de bank. Ik heb de domme toeristenact gedaan: wapperend met euro’s naar een tafeltje waaraan een paar bankmedewerkers aan het werk waren en hlupeloos gevraagd of ik hier geld kan wisselen? En ja hoor zichtbare Euro’s en een radeloze blik helpt. Ik werd meteen geholpen.

Wij hadden een (nagenoeg) volledig verzorgde reis van Jamboo safaris. Dus we hoefden eigenlijk niets zelf te regelen en hotels waren allemaal geregeld. Toch nog wat zaken:

  • een kofferjongen is al snel blij met 200 ariary. Heb je geen kleingeld en zijn het er twee (wij waren met z’n tweeen), dan gaf ik 500 en zei dat het voor beiden was. Ze regelden dat vast wel.
  • een gids en wat voor fooi. Wij gaven een gids 5000 als hij een halve dag wekr had, hij kon dan nog een groep doen, en duurde het langer omdat we laat terug waren 10.000. Veel of weinig, dit was onze maatstaf.
  • vliegveld kofferjongens. Als je wilt haal je gewoon zelf een kar (of je draagt je bagage) maar gezien de grote hoeveelheid hield ik het daar bij 100 Ariary per tas.
  • Heb je waardevolle spullen die je niet de hele dag mee wilt sjouwen, en wij hebben heel wat, gewoon argeloos vragen aan de receptie of het in de depositbox kan. Ze zeggen snel nee. Spreek alleen wel meteen af wanneer je het komt halen want bij de Setam Lodge (Ranomafana) wilden wij het na de lunch terug hebben en toen was er niemand. Maar even aandringen en het lukt dan wel, dan maken ze waarschijnlijk iemand wakker om de kluis te openen.
  • vraag als je foto’s wilt maken van mensen echt even of ze het willen. Niet iedereen is hier van gediend. Maak je een foto laat hem dan (digitaal) even zien. Ze vinden dat erg leuk. Net als je filmt, laat het ze ook even zien. De volgende toerist heeft dan minder problemen.
  • de afstanden lijken niet zo groot op Madagascar maar gezien de wegen, afsfalt met gaten, of zandwegen, duurt het allemaal wat langer dan in Europa. Het lijkt een dooddoener maar 80 km per uur is daar al een topsnelheid en die is zelden lang vol te houden. Er zijn accommodaties waar we soms over 10 km een uur deden.
  • in het regenwoud altijd je lange broek in je sokken doen: BLOEDZUIGERS. en denk ook om je handen, want daar kan je ze ook op krijgen. Doe in ieder geval iets stevigs aan want soms ga werkelijk letterlijk dwars door het bos, paden zijn ten slotte voor de watjes (met name in Ranomafana was dit het geval, want alle verstand op nul als er lemuren gezien zijn).
  • Bij de Vakona lodge is een eiland met lemuren. Zorg dat je iets op je hoofd hebt want ze zijn erg aan toeristen gewend en willen nog wel eens op je hoofd springen en de bewakers hebben dan ook wel eens problemen om ze er weer af te krijgen (mijn vrouw had 3 schrammen in haar hoofdhuid).
  • als je vegetarier bent is het niet zo eenvoudig om wat te krijgen. Ze doen hun best en soms eet je perfect (Tsara Camp was de topper). Ze hebben ook spaghetti met vleesloze saus maar ook hele lekkere friet met een salade. Je komt heus niet om van de honger maar dring aan op wat ze hebben. Ze kunnen er best wat van.

En tot slot. Ze spreken Frans en hier en daar ook Engels in meer of mindere mate. Ik spreek echter nauwelijks Frans maar met een lach, handen voeten lukt alles. Ze vinden het leuk als je je best doet. Mopperen helpt echt niet!

Wil je meer weten, dan hoor ik het wel en dan maak ik wel ergens tijd.

Groet, en als je gaat, veel plezier.

1 like

En hier vast een paar foto’s.

Of deze nachtzwaluw. Hij slaapt overdag, als hij niet gestoord wordt door toeristen. Zelfs de gids liep er voorbij maar ik zag hem toen de eerste, ze waren met z’n tweeen, wegvloog.