Het Ministerie van Buitenlandse zaken raadt reizen naar Madagascar nog steeds af, maar behalve in het centrum van Antananarivo is er niets aan de hand.
Madagascar is normaal al geen grote toeristische trekpleister, zoals bijvoorbeeld Tailand of Mexico en zelfs in het hoogseizoen ervaar je rust en kalmte waar je ook bent. De toeristen die er zijn verspreiden zich namelijk over een zeer groot eiland.
Ik vind dat heerlijk en je ervaart nergens het Efteling gevoel van duizenden op een kluitje in hetzelfde park.
Op de stranden heb je het idee dat de palmbomen er speciaal voor jou staan, behalve misschien op Nosy be, want dat is het meest toeristisch ontwikkeld.
Nu komt er nog bij dat de regering van Madagascar besloten heeft om de rest van 2009 geen visumkosten te vragen. Normaal 60 euro en nu nul!!!
dat is weer mooi meegenomen toch!!
Nu moeten de ministeries alleen nog het negatieve reisadvies weghalen en dan kunnen de mensen die in de toeristen branche werken op het eiland weer opgelucht adem halen.
Sorry, Ik ben iets belangrijks vergeten. Het gratis visum geldt alleen voor visa korter dan 30 dagen. Als je een toeristenvisum wil voor 30 - 90 dagen zijn er wel kosten aan verbonden.
Wij waren de laatste week van April op Nose Be en er waren nauwelijks touristen, de stranden waren leeg behalve het weekend wanneer de expatriots komen.
Wendy, welke kosten zijn er verbonden aan een visum van 30-90 dagen?
Ik wil van 9 oktober tot 9 november gaan (of van 16 oktober tot 16 november), maar het 30 dagen visum is dan precies geldig t/m de 8e (of 15e). Alleen vertrekt mijn terugvlucht om half 2 's nachts en check ik dus de 8e of de 15e in. Red ik het dan met een gratis visum, of moet ik een visum kopen?
Ik weet niet precies wat de Douane zal doen met mensen die precies 30 of dus 31 dagen blijven. Het visum voor 31 - 90 dagen kost 60 euro. het makkelijkste is om dat in EURO cash mee te nemen. Mochten ze aardig zijn en je hoeft niet te betalen, dan is dat mooi meegenomen. Je moet toch altijd in de visa rij, want ook al is het gratis, je krijgt wel een stempel.
Het consulaat in Rotterdam zegt niets te weten van een gratis visum. :S
Heel raar.
Hoe lang zijn de wachttijden ongeveer voor een visum op het vliegveld? Volgens de dame van het consulaat zijn deze enorm lang en kan ik beter mijn visum in Rotterdam halen.
De wachttijden zijn niet lang. Het hangt van het aantal mensen af in je vliegtuig die een visum nodig hebben. Iedereen moet in 1 rij en dan een stempel en een sticker. Dan door de douane voor de paspoortcontrole en je koffer ophalen. Het duurt echt geen uren.
Wij halen bijna elke week mensen op van het vliegveld en je denkt toch niet dat wij daar uren gaan staan wachten.
Wellicht kunnen mensen die net in Madagascar zijn geweest dit ook bevestigen.
Ik snap niet waarom de consul dat zegt. Ik beloof je dat het allemaal soepel gaat en het is echt gratis als je minder dan 30 dagen komt.
Het is zo frustrerend dat je zo veel tegenstrijdige informatie vindt. Op www.visum.nl staat gewoon dat de wachttijd op het vliegveld op kan lopen tot 15 uur! En dan nog eens zo’n consulaat wat moeilijk loopt te doen, je wordt er een beetje simpel van.
ja, ik wordt er ook simpel van, want je bent niet de enige die daar naar vraagt. Ik krijg de vraag regelmatig. Dat visumbureau wil gewoon geld verdienen. Dat willen we allemaal, maar valse informatie verstrekken is onhandig.
En van de consul snap ik het helemaal niet. Zij moeten toch juiste informatie verstrekken voor mensen die graag willen komen. De toeristenbranche stimuleert de economie en dat is erg belangrijk voor een ontwikkelingsland als Madagascar.
Ik weet nog niet of het visa voor 2012 wederom gratis is voor de eerste 30 dagen. Zodra de Malagasy overheid daar nieuws over heeft zal ik het op het forum schrijven.
Ik heb gister een (kopie)brief van Ministry of Tourism gekregen m.b.t. het visum. In 2012 zal het visum gratis zijn voor een verblijf korten dan 30 dagen. Die brief is getekend op 30 november 2011.