Echt super! Heeel veel plezier! Geniet er van!
Begin 2013 is het de bedoeling om in mijn eentje als 21 jarige een aantal maanden naar Californie te gaan. de steden die mij daar heel erg aantrekken zijn: San Diego, Sacramento, San Fransisco en natuurlijk Los Angeles. Is er iemand die in die plaatsen zijn geweest? hopelijk kan iemand me wat tips geven waar je vooral rekening mee moet houden enz. Had ook gehoord van mensen die bijvoorbeeld ergens bij een klein hoek restaurantje 2 weken gingen werken om vervolgens met dat geld weer verder te gaan. Of dat daadwerkelijk mogelijk is weet ik niet.
Nielkoggel: de kans is groot dat je niet verder komt dan de immigratieambtenaar op het vliegveld en dat je met het volgende vliegtuig teruggestuurd wordt naar Nederland. Compleet met een stempel in je paspoort dat je voorlopig niet hoeft te proberen weer naar de VS te reizen.
Verder moet je eerst een speciaal (B) visum aanvragen als je langer dan 90 dagen in de VS wilt verblijven. En daarbij moet je aantonen dat je voldoende geld hebt om jezelf te kunnen onderhouden. zonder wat bij te verdienen. Je mag wel zonder visum maximaal 90 dagen in de VS verblijven, maar ook dan moet je kunnen laten zien dat je voldoende geld hebt.
‘Eventjes’ een weekje werken mag niet, bedrijven zullen het risico van het aannemen van een ‘illegale buitenlander’ (en dat ben je) niet willen nemen en je pakkans is misschien niet echt groot, maar wel degelijk aanwezig.
Australie en Canada hebben meer mogelijkheden. En je kunt natuurlijk als EU-er erg makkelijk in een ander EU land gaan rondreizen en werken.
Ja daar was ik inderdaad al wel bang voor. Het was ook helaas van horen zeggen.
Zijn er andere opties?
Geen wettige.
Je zou ook een WHV voor Canada aan kunnen vragen en daar werken en geld verdienen en dan uitstapjes maken naar de USA.
Ik ben nu in San Francisco, en in dit hostel hangen overal blaadjes met dat je voor 4 uur per dag werken, gratis in het hostel kan verblijven. Dat ben ik ook in het hostel van Los Angeles tegengekomen, want het is namelijk van dezelfde keten. Ze hebben ook een hostel in San Diego, dus daar zal waarschijnlijk hetzelfde gelden. Dat scheelt al een hoop in de kosten. ![]()
Oja, dat zijn wel de enige 3 vestigingen. Deze hostels staan erg goed aangeschreven, en ook ik heb er super ervaringen mee. Neem maar eens een kijkje op google: USAHostels. (dat is de naam ;))
En ik ben weer terug in Nederland!
Hé, welkom terug! Naar mijn idee zou je langer wegblijven. Hoe heb je het gehad?
Ik heb helaas niet zo vaak je blog gelezen…
Haha 2 maanden vliegen inderdaad zo om! De reis was echt geweldig en ik heb zoveel toffe mensen ontmoet van alle kanten van de wereld. Ook veel mensen staan er van te kijken dat je als je 18 jaar bent zomaar na je middelbare school gaat reizen. Was wel grappig iedere keer om die verbazing te zien. ![]()
Welkom terug. Ik heb genoten van je verslag!
bedankt voor deze informatie.