Half jaar Curacao: het papierwerk

wat moet ik nu precies hebben?
Ik blijf min. 6 maand op Curacao. Maar waar moet ik zijn voor welke papieren.

Ik heb iig een paspoort :smiley:
Werkvergunning heb ik niet nodig, ook geen visum. maar het lijkt me niet dat ik zo even aan kan komen wandelen en bij het eerste beste café om werk vragen voor een half jaar :smiley:

Wie kan me hier meer info over geven?

het is trouwens GEEN stage.

Hieronder wat informatie. Ik raad je het boek Dos Mundos wel aan om aan te schaffen, daar staan heel veel nuttige tips en alle nodige stappen in die je moet doorlopen. Kijk eens op www.dosmundos.an

Daisy

Uitschrijving uit Nederland
Als u uit Nederland vertrekt dient u zich uit te schrijven uit het bevolkingsregister. Dat doet u bij uw (deel-) gemeente. Vraag om een bewijs van uitschrijving. Dit wordt niet automatisch verstrekt. Zorg ook voor een uittreksel uit het geboorteregister, afschrift van de huwelijksakte of geregistreerd samenlevingscontract. Deze dient u aan te vragen in de gemeente waar dit heeft plaatsgevonden.

Emigratie naar Curaçao
Om op Curaçao te wonen of te werken heeft u, indien u over de Nederlandse nationaliteit beschikt, een Van Rechtswege verklaring nodig.Hiervoor dient u een aantal documenten te overleggen, o.a. geboorte-uittreksel, huwelijksakte (indien gehuwd) en een bewijs van goedgedrag. Tevens dient u aan te tonen dat u over voldoende geldelijke middelen beschikt (middels een arbeidsovereenkomst met uw toekomstige werkgever of een bankstatement).

Inschrijving op Curaçao
Zodra de Van Rechtswege toelating is verleend kunt u zich inschrijven in het bevolkingsregister. Naast de gebruikelijke documenten zoals de Van Rechtswege verklaring, paspoort, geboorte uittreksel en huwelijksakte dient u ook een bewijs van uitschrijving uit uw laatste woonplaats te overleggen.

ok, dat had ik gelezen… Maar dit klinkt wel definitief…
ik blijf maar een half jaartje. Weet je zeker dat ik me uit moet schrijven bij het bevolkingsregister??? lijkt me vrij overdreven…

Ja, als je langer dan drie maanden op het eiland verblijft dien je je uit te schrijven in Nederland en in te schrijven op Curacao omdat je Tourist Visa na drie maanden verlopen is.

Daisy

Misschien mag zioets niet hier op het forum staan maar ik hoor dat je ook vrij makkelijk met een smoes (stage) er een half jaar kan blijven en niemand die je wat vraagt…

Thomas,

Zoek even op de oudere posts. Dit is n.l. al eerder behandeld en de meesten die hier voor stage of iets dergelijks kwamen hebben geen verblijfsvergunning aangevraagd. Afhankelijk van hoe lang je wilt blijven is het niet de moeite waard. Mijn man heeft 6 maanden moeten wachten op zijn verblijfsvergunning…
Als je een baan vindt, dan helpt je werkgever in de meeste gevallen met werkvergunning etc. Succes!

Natuurlijk kan je op allerlei andere manier proberen om zonder verblijfsvergunning op het eiland te verblijven. Ik zou je het alleen niet aanraden.

Daisy