Op 7 november vertrek ik naar Vietnam voor 2,5 week. Ik vlieg op Hanoi en vlieg via Ho Chi Mihn weer naar huis. Graag zou ik willen checken of mijn globale planning een beetje haalbaar is en wat de beste manier van reizen is tussen de plaatsen.
Uiteraard zijn alle aanraders en afraders ook welkom. Zo hoor ik verschillende verhalen over Nha Trang en twijfel ik over Dalat. Ik hoor het graag!
Hoi Patty, mijn derde poging Iedere keer als ik je bijlage open en weer terug wil naar mijn geschreven tekst, ben ik mijn tekst kwijt
In ieder geval wil ik je zeggen dat je een super reis in het vooruitzicht hebt. Jammer dat je maar 2.5 week gaat, anders had je nog naar de Mekong delta gekund.
Het valt me op dat je niet zo lang in Hanoi en Ho Chi Minh City bent, is dat een bewuste keuze? Ik vond het er zelf fantastisch, om al die hectiek van die wereldsteden mee te maken. Al keek ik nog eens beter, en je vliegt de terug reis pas 's nachts, dat is een meevaller.
Nha Trang vond ik persoonlijk niet zo bijzonder. Wellicht kwam dat ook doordat het bewolkt en regenachtig was. Maar wat me bijgebleven was, waren toch wel de ‘toeristenflats’ aan de boulevard. Of ik heb niet verder gekeken dan mijn neus lang is… Nog wel een leuke excursie/boottocht gemaakt naar een eiland/markt, in van die ronde bamboe bootjes gevaren (aah!), gesnorkeld.
In Hoi An kun je ook heerlijk op het strand liggen. Kun je op de fiets naar toe. Ik zag dat je het in je schema had staan. Is alleen wel een lastige keuze, want in Hoi An is zoveel te zien wat je dan eigenlijk ook wilt zien!
Verder vind ik het lastig om wat op je reisschema te zeggen. Wellicht hebben anderen nog op- of aanmerkingen.
Alvast een fijne vakantie!!
Ik heb je schema bekeken en is gewoon haalbaar, geen probleem.
Wat wel een probleem kan zijn, met de nadruk KAN, is dat je rekening moet houden met het weer in Hoi An.
Je zit midden in het orkaanseizoen en Hoi An is daar veelal het slachtoffer van.
Met pech kan je niet aan het strand liggen, denk ook dat november in het algemeen niet de beste periode is om strand in te calculeren in Hoi An.
overigens.
Temperaturen zijn gemiddeld niet echt heel hoog en de regenkans is wel aanwezig ( en de wind natuurlijk ook ).
Hoop dat je deze regio wat flexibel houd wanneer je echt voor strand wilt gaan.
Je kan dan nog altijd een andere keuze maken om strand op een andere plaatst te plannen.
ik zou zeker Hoi An niet overslaan, want naast strand bied deze stad en nabije omgeving nog veel meer.
Valt het weer tegen, dan zou ik Dalat erbij nemen of schema omgooien en eerder in Saigon aankomen.
Dan kan je nog altijd strand hebben in Vung Tau of naar de mekong Delta gaan,
Ik zou langer in Hanoi blijven, o.a. om bij te komen van de jetlag. Bovendien heeft Hanoi het french quarter, hoan kiem meer en zou ik de literatuurtempel en bijvoorbeeld het vrouwenmuseum bezoeken en 's ochtends het mausoleum van HCM. Omwille van de tijd en het risico op grijs weer, zou ik Halong Bay in een dagtrip doen (ter plekke boeken). Ik zou naar Hué vliegen. Ook in Hué zit je nog in het natte seizoen. Hoi An heeft Ton al over geschreven. Van Hoi An naar Nha Trang is een flinke afstand. Houd daar rekening mee. Met meer tijd had ik die afstand in 2 dagen opgesplitst, maar het kan wel in 1. Nha Trang en Mui Ne heb je kans op goed weer (ioh heeft echt pech gehad). In verhouding blijf je hier lang… Dalat kan wel, maar dan zou ik bijvoorbeeld Mui Ne overslaan. Ook voor HCMC zou ik minstens een volle dag nemen om de stad te verkennen en een nachtje voor de Mekong Delta. De waterstand is in die tijd nagenoeg het hoogst, je zit aan het einde van het regenseizoen. Misschien bedoelde je bij Hanoi het War Remnants Museum, dat zit in HCMC/Saigon. Johan
Fijn dat je naar Vietnam gaat erg mooie planning… probeert in Vietnam de nachtbus te nemen dat scheld dagen.
Dag 1 aankomst Hanoi (Old Quater)…in alle straten verkopen ze een tour Halong-Bay/Sapa totaal 5 dagen kosten (jaar 2011) 120 dollar incl vervoer en slaapplek
Dag 6 terug naar Hanoi vroeg in de ochten
Dag 6/7 nachtbus naar Heu
Dag 9 Heu naar Hoi-An
Dag 11 Hoi -An na Nha Trang,als je van stranden houd verblijft je langer anders korter.
Dag 13 Nha Trang na Mui Ne of Dalat (een van de twee moet je helaas schrappen Mui-Ne is strand Dalat is in de bergen hier is het wel erg vries in de avond)
Dag 15 Ankomst HCMC probeert Mekong Delta te doen er is een tour van 1 en 2 dag
HCMC bezoek CU-CHI de bekende tunnels van Vietnam
Laatse dag bezoek Cho Ben Thanh market
Tip:
Langer in Hanoi blijven, verschillende eettkraampjes uitproberen, de vibe opsnuiven.
Halong Bay inkorten. En Sapa in de plaats doen, Sapa is echt een aanrader!
Wij hadden spijt dat we 2dagen Halong deden. Is uiteindelijk heel toeristisch met veel andere boten rondom je. Achteraf gezien beter een dagtrip gedaan.
Naar Sapa kun je een nachttrein op en af nemen, comfortabel en niet duur.
Als je van kite surfen houdt is Mui Ne ongetwijfeld een aanrader maar als strand niet heel bijzonder. Afhankelijk van het weer zou ik dat in ieder geval inkorten Hou je meer tijd over voor de her gedane suggesties
Ik kan haar visie voor halong eigenlijk alleen maar onderschrijven.
1 dag is eigenlijk voldoende, zeker wanneer je een weinig dagen ter beschikking hebt.
Je hebt dan echt een idee van de omgeving.
Wil je meer dagen, dan kijken naar minder touristische gebieden om hun ervaring te ontlopen.
Sapa
Ik ben daar 14 jaar geleden voor het eerst geweest en was toen nog de enigste tourist.
5 jaar later echt niet meer; ook niet op de zondagsmarkten.
Ben toen voor Mai Chau gegaan en was toen ook weer ongeveer de eerste tourist.
Ik vind het steeds geweldig om te lezen van mensen die daar geweest zijn zich nog steeds wanen in een niet touristisch gebied.
Strand Nha Trang of Mui Nee
Hangt helemaal af wat je zelf wilt.
Wil je mooi strand, winkelen, leuke boottocht, snorkelen, prima uitgaan, dan is Nha Trang de plaats.
Wil je uitgaan, surfen, cultuur rode duinen, dan is Mui Nee de plaats.
Dalat
Is een beetje een ongelukkige bestemming.
Niet wanneer je of van Nha Trang of van Mui nee daar naar toe gaat, maar van Dalat naar Saigon is weer een hele dag reizen.
Vanaf Nha trang kan je goedkoop vliegen op Saigon of treinen.
Vlieg je op Mui Nee ( vliegveld Nha Trang ) vanaf Danang, dan nog
2 a 3 uur naar Mui Nee en dan Van Mui Nee is het nog 4 a 5 uur naar Saigon ( met bus ) .