Guatemala of Honduras? Wie wil me helpen met kiezen...

Hallo allemaal,
Ik wil in februarie drie weken op vakantie gaan in Midden Amerika. Ik ben in Costa Rica geweest en heb het erg naar mijn zin gehad. Toch was dit land te toeristisch voor me en ook nog behoorlijk ver(noord)amerikaniseeerd. Voor zover ik dat kan bepalen aangezien ik nooit in de VS ben geweest. Na wat speurwerk zit ik te twijfelen tussen Honduras en Guatemala. Uiteraard zijn er een aantal criteria waar van ik hoop dat deze vakantie gaat voldoen. Ik zou graag willen snorkelen en relaxen onder een palmboom aan de zee( het tropisch eiland gevoel), door het regenwoud heen willen wandelen, kleurige steden bezoeken en eventueel wat oude maya cultuur willen snuiven… Heeft iemand ervaring met 1 of beide landen?

Ik kan je bij je keuze niet helpen. Wellicht wel een advies geven. Zet je bovenstaande vraag eens op zowel het Honduras- als het Guatemalaforum. Daar zitten de mensen die regelmatig op ‘hun’ landenforum terugkeren.

1 like

De uiteindelijke keuze kan ik niet voor je bepalen. Maar enkele jaren geleden ben ik in Honduras en Nicaragua geweest. Helaas had ik behoorlijke heimwee maar desondanks kon ik zeker de schoonheid van Honduras waarderen! Het gebied rond La Ceiba vond ik prachtig, al had ik wel wat meer willen zien. En ook Copan ruinas vond ik een leuk plaatsje, maar zeker de ruïnes vond ik de moeite waard. Ik denk dat het land nog veel meer te bieden heeft!
De hoofdstad Tegucigalpa hoorde ik slechte verhalen over, ik moest er ook een nacht verblijven, en voelde me daar niet prettig. Ook in San pedro sula voelde ik me niet op mijn gemak.

Maar ook ik heb geen vergelijkende informatie over Guatamala.

1 like

Ik denk dat Guatemala veel meer te bieden heeft dan Honduras. Guatemala was -met Yucatan- het hart van de Maya cultuur. Je kijkt je ogen daar uit. Ben er twee keer geweest. Een keer was niet genoeg.

1 like

5jaar geleden ben ik in guatemala geweest,een mooi land met prachtige natuur,maar criminaliteit is er hoog ben zelf bedreigd geweest met een revolver.
Guatemala city is verdeeld in zones in 9 van de 11 kan je niet komen.
Rio dulce caraiben kant wel de moeite maar veel mafia door drugs en wapenhandel ,maar daar laten ze de toeristen wel gerust.
in het algemeen mooi land maar ge moet uit je ogen kijken.

grt
Mike

Dank jullie allemaal wel voor de adviezen. Ik ben inmiddels ook naar Nicaragua aan het kijken. Qua strand lijken mij zowel de Corn islands als de Bay islands erg prettig. Qua cultuur wint Guatemala het naar wat ik begrijp. Oerwoud vind je in al die landen, lijkt me. Wat betreft veiligheid ben ik bereid een risico te nemen. Aangezien Guatemala naar wat ik begrijp relatief weinig tropisch ogende stranden heeft neig ik nu toch naar Nicaragua en Honduras. Overigens is Cuba ook in the picture, maar ik ben bang dat het te toeristisch voor me is.

Nicaragua en Honduras vond ik een mooie combinatie. (helaas had ik vanaf dag 1 heimwee en kon ik minder genieten deze reis). In Nicaragua heb ik wat plaatsen bezocht. Ik heb geprobeerd om tours te boeken om wat meer van de natuur te zien, maar dat was helaas niet gelukt omdat ik alleen reisde. Het voelde voor mij niet prettig om dan zelf de natuur in te trekken, dus heb ik dat niet gedaan. (maar ik denk dat ook dit met de heimwee te maken had)
Gelukkig vond ik in Honduras een leuke accommodatie in de natuur wat ik echt leuk vond.
Ik ben niet aan het strand geweest, dus daar kan ik niet over oordelen.

In beide landen vond ik dat er wel wat toerisme is, maar niet over de top. Hierbij waren sommige plaatsen wat drukker bezocht (bijvoorbeeld La Ceiba, Honduras of Granada, Nicaragua.) maar toch voelde het niet druk/over toeristisch aan.

Haha, grappig. Had toevallig je reisverhaal gelezen voordat ik deze reactie zag… Jammer van je heimwee. Ik ga samen met mijn vriendin dus wat dat betreft zit het wel goed. Dank je wel voor je reactie.