Guatemala & Belize of Nicaragua

Hoi allemaal,

Aankomende zomer willen mijn vriend en ik graag naar Midden Amerika.
Inmiddels hebben we al veel landen in Zuid Amerika gezien (Colombia, Ecuador, Peru, Bolivia, Chili) en in Midden Amerika zijn we in Mexico en Cuba geweest.
We zijn op zoek naar een niet al te toeristische bestemming met veel afwisseling van cultuur & natuur.
Guatemala spreekt ons op dit moment het meeste aan vanwege de Maya cultuur en de authenticiteit. Hoe staat het met het toerisme in Guatemala? Is het overal erg druk of is het prima te doen? Ik snap dat Tikal druk is, maar hoe is het met de rest van het land?
Nicaragua wordt nog omschreven als de onontdekte parel, maar ik hoor ook verhalen dat het toerisme daar de laatste jaren in een snel tempo groeit. Wie heeft hier ervaringen mee?

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen!

Groetjes, Ellen

Ik denk dat je voor Nicaragua beter in het Nicaragua Forum kunt rondstruinen voor ervaringen en tips.

Wat Guatemala betreft, ik vond het niet zo druk of toeristisch en zou het land zeker aanraden.

Lago de Atitlán, Chichicastenango en Antigua zijn populair, maar ook musts en met de drukte valt het mee, de bekpekkers en hippies zitten vaak aan elkaar gekleefd, met drugs en smerig dreadlockhaar. Die kun je op zich wel ontwijken. Het zijn vooral de locals die je overal ziet, langs de weg in de chickenbussen en op de markten. Het is een levendig en kleurrijk land.
Tikal vond ik niet druk. Probeer er vroeg te zijn, dan zijn de jungledieren ook makkelijker te traceren.
Wanneer je echt iets bijzonders wil zien, dan vind ik Yaxchilan een aanrader. Net over de grens in Mexico en op zich makkelijker vanuit Palenque te bereiken dan vanuit Flores/Tikal, maar je zult toch ook nog een overnachting nodig hebben in Frontera Corozal om de excursie te doen.
Copan net over de grens in Honduras is vanuit Guatemala ook te bezoeken.
Neem vooral de tijd voor de busritten (veel bochtige bergwegen, ik hoop dat je geen last hebt van wagenziekte) en zo vroeg mogelijke bussen/excursies.

De zomer is trouwens niet de meest ideale tijd. Ik was er in februari.

Johan

Beste Ellen,

Het is zeker een goede optie om naar Guatemala te komen. Het is super divers en erg mooi.
Je vind hier veel maya cultuur en mooie natuur.
Nicaragua ken ik niet. Ik woon zelf in Quetzaltenango in Guatemala. Dat is een authentieke stad in de hooglanden op 2300m. Het is hier helaas niet zo heel toeristisch. Er is veel te zien en te doen. Je kunt vulkanen beklimmen en inheemse dorpjes bezoeken.
Ook Lago Atitlan, Antigua, Tikal en Semuc Champey zijn een echte aanrader.
Over het algemeen is Guatemala nog niet super toeristisch. De reizigers die ik spreek zijn altijd zeer enthousiast over Guatemala. Dus twijfel niet langer…

Als je overnachting zoekt in Quetzaltenango kan ik je helpen. Ik run hier een klein guesthouse genaamd Casa Renaissance.

Veel plezier me de voorbereiding,
Marieke

1 like