Reizen van Guatemala naar Costa Rica

In september vertrek ik naar Guatemala om daar voor een maand een taalcursus te gaan doen. Daarna wil ik zelfstandig naar Costa Rica reizen.
Ik reis dan dus door Honduras,El Salvador en Nicaragua.
Is er iemand die ervaring heeft met het reizen door (een van) deze landen? Is het openbaar vervoer bijvoorbeeld goed te doen en hoe zit het met goedkope hotels?En het belangrijkste van alles: Is het veilig?

Alvast bedankt!Anne:slywink:

ik weet het niet, omdat ik er nooit geweest ben.
maar van verhalen heb ik gehoord dat het goed te doen is…

Hey Anne,

je kan vrij makkelijk van noord naar zuid en andersom met bv www.ticabus.com Deze dekt een groot deel van Centraal Amerika. In Costa Rica hebben ze trouwens ook enkele maatschappijen, bv fantasy bus, die met minivans een kompleet netwerk berijden.

Succes, Robert

Bedankt voor de tips!:slight_smile:

Heykes Annee!

Ik doe zelfde traject enkele maanden later en ben curieus hoe het je vergaat…

Kunnen we je online volgen ?

Grtz,

Kristof

Dag allen!
Hier ook even een post!
Ik vertek samen met een vriend 31 okt. naar guatemala en we gaan in een maandje ook naar beneden tot aan costa rica. Ik ga vanaf daar alleen verder en hoop ook een stukje panama te doen. Daarna blijf ik een tijdje in de carib en ga per vliegtuig verder naar quito om vanaf ecuador via peru naar bolivia te reizen.
Super leuk om te mailen of daar te meeten.
Je kan me mailen: [EMAIL=“mstavenuiter@gmail.com”]mstavenuiter@gmail.com
of volgen op: marleenstavenuiter.waarbenjij.nu

Heey anne!

Jou berichtje is al weer van een hele tijd terug. dus ik hoop dat je dit berichtje leest. Heb je ook echt gereisd van Guatemala naar Costa Rica ? wand ik heb dus ook dat idee om 4 weken in antigua vrijwilligers werk te doen en vanuit daar in 4 weken naar Costa Rica te reizen.

Ik hoop dat je dit leest en een reactie wilt geven over jou ervaring en of het als meisje alleen wel te doen is !

Ik woon zelf in Honduras dus wil je wel de nodig informatie geven om van Guatemala naar Costa Rica te reizen. De meeste eenvoudige manier is om gewoon te gaan. Je bent namelijk niet de enige die dat doet. Iedereen lijkt een maand in Antigua spaans te leren en daarna naar het zuiden te reizen. Ik moet je wel eerlijk zeggen dat je in 4 weken maar weinig ziet maar als je gezellig en avontuurlijk wilt reizen dan zal dat je zeker lukken.

De landen die je wilt bezoeken zitten op het moment in een kleine politieke crissis. Als tip hiervoor kan ik je zeggen dat je maar beter je mond kan houden over politiek. Iedereen heeft een andere mening en je kan je daar maar beter niet in mengen. Gewoon uit voorzorg.

Als buitenlander wordt je in deze landen als mijonair gezien en ze twijffelen niet om je een paar centjes armer te maken. Wees op je houden met mensen die je willen helpen, engels spreken en je vervolgens laten betalken voor drankjes, eten, enz enz tot je niets meer hebt en dan laten ze je weer los.

Wees voorzichtig met de armen die bedelen. Bedelen is een beroep. Vaak worden kleine kinderen gebruikt. De mensen die het echt nodig hebben bedelen niet want die zijn daar meestal te trots voor.
Regelmatig wordt je op straat aangesproken voor een paar centen. Die is vaak ook de truc om te kijken of je geld bij je hebt. Uiteindelijk blijf jij zonder geld.

Tip is zorg dat je altijd geld op zak hebt. Klein geld en groot geld gescheiden houden. Als ze je overvallen geef je je klein geld.

Als je naar Nicargua gaat kijk dan uit wat je eet en vooral wat je komt in supermarkten en winkel. De ziekte leptospirosis wordt verspreid via urine van ratten en die urineren over de producten. Dus wat je koopt moet je even afspoelen want je weet niet hoe de mensen hun spullen opslaan.

Honduras heeft net een heftige dengue epidemie achter de rug. Dat is veel gevaarlijker dan malari. Op het moment zijn er geen tot weinig gevallen bekend van dengue. Bescherm je tegen dengue en malari door muggen spray met DEET te gebruiken.

Er zijn te veel interessante plekken om te bezoeken dus die lijst ga ik niet voor je maken. Het leukste is het ook om het onderweg te bepalen. Iedereen doet het zo want van plannen komt niet. Als je door Honduras wilt reizen kan ik je actuele informatie geven. Met overige informatie ook als je dat wilt. Stuur mij anders maar een priveberichtje of een mailtje naar cornelis@ikwilemigreren.nl

Wat wil je weten? Als specifieker je vraag stelt kan ik daar dieper op in gaan zonder een boek te schrijven. Hahahahahaha