http://www.telegraaf.nl/buitenland/21202575/__Kudde_olifanten_vermoord__.html
Ik vraag me reeds lang af waarom men die “waardevolle” voorwerpen niet op voorhand laat verwijderen door de
wildlife organisation. Het is wel niet geheel natuurlijk , maar ze zijn dan niet meer bedreigd.
Dit wordt toch in sommige parken al toegepast.
Dan zou ook de ivoor en hoorn van de neushoorn weer legaal kunnen verhandeld worden door de wettige
beheerders (parken of staat),die de inkomsten goed kunnen gebruiken.
2012 elephants deaths rise over thirst for ivoryWEDNESDAY, DECEMBER 19, 2012 - 00:00 – BY RAPHAEL MWADIME
Kenya Wildlife Service (KWS) officials and airport authorities inspect recovered elephants tusks intercepted at the Jomo Kenyatta airport in Kenya’s capital Nairobi. Photo/ Reuters
This has been the worst year for elephants in Africa following wanton killing by poachers, says the International Fund for Animal Welfare.Director of the Elephant Programme of IFAW Jason Bell attributed the massive elephant killing in Africa to high demand for ivory in Asia and Europe.
Some 34 tonnes of illegal ivory have been confiscated with the latest being last Monday where Malaysian officials seized the world’s largest ever ivory consignment weighing 24 tonnes.This is the biggest ever ivory seizure in the 24 years since the keeping of detailed records began.
“Between 15 October and 16 November 2012, more than five tonnes of contraband ivory were seized in Hong Kong. While the ivory was found in ships which embarked from Kenya and Tanzania, the origin of the ivory itself has yet to be ascertained,” he said.
In a statement issued on Monday, Bell said: “It is clear the slaughter of elephants for their ivory will only end when there are no more markets for ivory products and effective enforcement or when there are no more elephants to kill,” said Bell.Most illegal ivory is destined for Asia, in particular China, where it has soared in value as an investment vehicle and coveted as “white gold.”
Limited availability of the legal ivory China purchased from the stockpile sale from southern Africa countries in 2008 has boosted demand encouraging illegal ivory trade and the poaching of elephants.
Asia Regional Director for IFAW Grace Ge Gabriel said China’s fast growing human population, economy and demand for luxury goods, is placing intense pressure on elephant populations.Bell said the fight against poaching needs coordinated efforts by the international law enforcement community.
Tijl, dat is dus precies wat mijn zoons van 12 en 9 ook steeds zeggen. Mij lijkt dat ook voor de hand liggen. Misschien dat toeristen toch ook komen voor de “echte” olifanten en neushoorns MET slagtanden en hoorns en dat ze ze daarom niet op voorhand verwijderen. Ik zie ze liever zonder slagtanden en hoorns als ze daarmee blijven leven. Dit is te gruwelijk voor woorden!!
Het was een dag eerder in het Nederlandse nieuws dan hier maar in de krant van vandaag staat een uitgebreid verslag met alle achtergronden.
WEDNESDAY, JANUARY 16, 2013 - 00:00 – BY LYDIA MATATA
Kenya Revenue Authority (KRA) officials have seized a consignment of ivory estimated to be worth 100 million shillings at the port of Mombasa.
The twenty feet container weighing 2 tonnes was disguised as decorative stones and was destined for Indonesia when it was intercepted. Mr Gitau Gitua, Head of KRA operations at the port of Mombasa said the same clearing company has been linked with ivory trade in the country .
Ik kan mij vergissen, maar is het niet zo dat olifanten en neushoorns niet verder kunnen leven zonder de hoorns? Ik zie wel eens een olifant met een gebroken slagtand maar ik er heb er nog zonder gezien en zeker geen neushoorns zonder hoorns. Het is echt van de zotte, dat ze het ivoor van de olifant gewoon
gebruiken om souveniers van te maken in China en Japan. In de hoorn van een neushoorn zit volgens de chinezen een lustopwekkend middel. Ik vraag mij af of deze mensen wel weten, dat de olifanten en neushoorns hiervoor gedood moeten worden! Er was een documentaire bij cnn world en daar zeiden ze als het zo doorgaat, zijn er over 10 jaar geen olifanten meer over. Daar moet je toch niet aan denken…
Ik lees dit net, wel ivoor onderschept, dat is het goede nieuws, maar toch weer 250 olifanten gedood!
De hoorn van een neushoorn groeit weer aan. Deze is van hetzelfde gemaakt als onze nagels en kan je dus vergelijken.
Volgens mij verliest een olifant ook natuurlijk zijn slagtanen, iets van 5 keer in zijn leven, zoals bij ons het wisselen van melktanen. Is de laatste set tanden versleten overlijdt de olifant omdat hij niet meer kan eten en dus verhongerd.
Bij neushoorns zou je ze dus kunnen verwijderen, maar dit moet iedere 2 jaar, met alle stress en gevaren van het verdoven en hij olifanten kan het niet.
mombasa is de grootste haven van oost-africa vandaar dat daar ook het meeste ivoor van olifanten
wordt verscheept van gedode olifanten in kenia en van ver omliggende landen naar bestemming azie
of zal dat een van de redenen zijn dat de chinesen veel nieuwe wegen in kenia aanleggen
ivoor, olie, en andere grondstoffen ophalen en verkoopt aan africa weer
goedkope schoenen- kleding-electronica-mobile telefoons-etc etc
Andrea, een olifant wisselt alleen kiezen, slagtanden groeien zo’n 17 cm per jaar. Doordat ze er mee graven en boomschors mee afstropen zullen de slagtanden op een zekere lengte blijven.
Grappig dat je dit schrijft, ik zat er ook al aan te denken, maar wilde niet gelijk negatief over de hulp van China zijn. Je vraagt je toch af wat Kenia terug geeft voor al die miljoenen die de Chinezen investeren in Kenia?
de chinesen willen van kenia hoodzakelijk doorvoer transport vandaar de kadootjes in de vorm van de thika super highway
met stip op één staat de olie uit sudan na het midden-oosten en nigeria voor de chinesen erg belangrijk
cobalt is bijna alleen te verkrijgen uit het oosten van congo en is een onmisbare grondstof nodig voor mobile telefoons
daarna volgt
katoen uit ethiopie koper en hout uit de regio van zambia enz enz
vandaag gezien op BBC-world news
ivoor word zelfs vauit oost-africa helemaal naar nigeria getransporteerd
en via havenstad Lagos naar china verscheept
had nooit verwacht dat het via een zo een grote omweg zou gaan
zo kan je maar weer zien dat er toch onvoorstelbare zaken gebeuren waar je geen weet van kan hebben
Gisteren in de Sunday Nation een groot artikel over deze kwestie
Er word gesproken over een Somalische connection en een inside job by Kenya wild life, deze zaak is in onderzoek maar kan wel logisch zijn wanneer je je bedenkt dat de mensen in het veld van Kenya Wild life een dagsalaris 750 USD/ kg is kan daar dus wel een spoor van waarheid in zitten. Ook de promoties bij Kenya wild Life is een farce alsook dat er veldwerkers zijn die al meer dan 10 jaar op de zelfde plaats werken.
Gisteravond in het nieuws een kudde olifanten heeft in Lakipia ongeveer 25 acre maisvelden verwoest speciaal van de kleine boer.
De zaak in in onderzoek.
Wat verwacht je nu van deze mensen punt 1 je oogst is verwoest ga je de beesten even aaien ( de ganzen in Nederland moeten worden afgemaakt omdat ze vernielingen aan richten in de akkerbouw.
Punt 2 ga je je leven wagen voor een 200 ksh per dag wanneer er mensen zonder scrupules zijn met zwaardere wapens dan JIj.
Ik keur niet goed wat er gebeurd maar wanneer het op moet houden zal er vanuit de Westerse wereld wat meer gedaan moeten worden ook naar de Chinese maatschappij toe om dit te veranderen. Sorry dat is mijn zienswijze in deze zaak.
Inderdaad, gelijk heb je ! Daarom vlug een paar dollar overmaken naar het Westen , want op de politici hoeven we niet te wachten…dat wordt niks.
Masaka hoeft niet ook daar zijn ministers die meer dan de z.g. balkende norm verdienen maar ze blijven onbekend want de namen worden niet vrijgegeven
Maar ja wie boter op zijn hoofd heeft. Mijn vader vertelde me eens dat er in de tijd van Colijn een man in Rotterdam straathandel had in bezemstelen en ze aan de man bracht met de woorden Stelen : kleine stelen en grote stelen maar grote stelen het meest. Resultaat een arrestatie en vijf dagen cel wegns beledigen.
Deze man was mijn opa.