Misschien is er iemand die mij over het volgende kan informeren.
In het standaard contract tussen landeigenaar en niet Indonesiër wordt gerept over de lease van de grond. Is het zo dat je in betreffend contract kunt laten opnemen dat de prijs van de grond na 30 jaar gerelateerd is aan de dan gangbare prijs van de grond, onbebouwd? En bij evt. tussentijdse mogelijkheid tot koop van de grond door de niet Indonesiër, idem onder aftrek van de reeds betaalde lease? Of is dit iets dat nooit wordt of kan worden toegepast? Kan er anders op een andere manier enige zekerheid worden geboden met betrekking tot de prijs bij verlenging van de leasetermijn? Het huis staat er tenslotte al op…
ik moet zeggen dat ik van dit onderwerp helemaal niks af weet, dus aan mij heb je niet veel wat dat betreft. Maar, er is een site Microsoft OneDrive - Access files anywhere. Create docs with free Office Online. (moet je wel even lid worden) waar over dit onderwerp best veel is geschreven. Misschien staat daar beschreven wat jij vraagt. Ook komen er aardig wat mensen op die site die op Bali wonen, dus wellicht kunnen ze jou verder helpen.
evtuele koop door de niet indonesier is onmogelijk. Er zijn verschillende mogelijkheden om het land jezelf wel toe te eigenen, maar in die constructie moet altijd een indonesier aanwezig zijn.
De zgn nominee constructie is niet zo veilig als men zou denken.
Als men door een of andere redenen problemen krijgt en het moet uitvechten bij de rechter
zal men toch verliezen.
Er zitten zo veel haken en ogen dat het zelfs tot de Mahkamah Agung (" De Hoge Raad" ) uitgevochten moet worden , en wat blijkt ?.
Men trekt a.h korste eind.
Het is hoe dan ook in strijd met the spirit of the law.
Aanvulling :
Men moet ook het verschil weten tussen Hak Pakai (Recht om te gebruiken) en Hak Sewa .
De vraag van Bennieh werd geplaats mbt de Hak Pakai , in combinatie met de zgn Nominee constructie.Goed de wet teksten lezen !!.
mbt : Arjuna Ajus posting: evtuele koop door de niet indonesier is onmogelijk. Er zijn verschillende mogelijkheden om het land jezelf wel toe te eigenen, maar in die constructie moet altijd een indonesier aanwezig zijn.
Dit is dan de zgn "nominee"constructie.
Is populair maar men moet de wet teksten echt goed nalezen.
En second opinion vragen , een gesprekje met iemand van de Indon.Ambassade en Indonesische juristen is aan te raden.
Op dit moment wil Jakarta bepaalde wijzigingen doorvoeren om de investeringsklimaat te verbeteren.Minder burocratie , minder corruptie etc.
Hoe dan ook kan een buitenlander nooit in bezit komen van een indonesische grond . uitgesloten is