Ik ga eind april met mijn vriendin richting Peru voor bijna 4 weken. Het tweede deel van de route ligt al vast, de inca trail en de vlucht terug naar Lima daarna.
We zijn van plan om de Gringo trail te doen, maar lijken een paar dagen over te hebben. Zo hebben we nu drie dagen voor Ica (Islas Ballestas}, Huacachina (oase, spelen in het zand) en daarna Nazca. Al lezende krijg ik de indruk dat Huacachina niet zo spannend is, en we wellicht meteen door naar Nazca zouden kunnen. Missen we dan een ‘must see’?
Daarna willen we graag een 3 daagse trail bij de Colca Canyon doen en Arequipa zien. Daarna door naar Titicaca, maar over zowel Puno als Copa Cabana lees ik toch vooral: mooi, maar enorm toeristisch dus blijf daar niet te lang. Een optie zou zijn om dan een lange tocht naar Uyuni te doen, maar dat is misschien toch net te ver want de startdatum voor de Inca trail ligt vast, en we willen daar goed van te voren zijn om in Cuzco uit te rusten, voor en na de Inca Trail :), tips voor een echt relaxt hostel/hotel zijn welkom!
Hebben jullie een suggestie wat te doen met de tijd die we nu voor omgeving Titicaca hebben? De optie om een nachtje te slapen op een rieten eiland bij Puno is best geinig, maar ik heb geen zin in verplichte verkleedpartijen enzo. Wellicht naar Ichu of Juli? Of ergens anders op de route iets moois wat we over het hoofd zien? Dit is het schema:
Naar mijn smaak zit er een onevenwichtigheid in je programma, namelijk veel tijd (zes dagen) voor Lago Titicaca en omgeving terwijl je de Valle Sagrado, de Heilige Vallei bij Cuzco, helemaal niet noemt. Wij hebben indertijd nogal wat dagen besteed aan het vanuit Cuzco bezoeken van bezienswaardigheden in de Heilige Vallei, zoals Pisac, Ollantaytambo, enz. Er is veel meer, Maras, Moray…, en een goede reisgids (ik bedoel een boek) zou wellicht nuttig zijn. Je kunt ook buiten Cuzco in de Valle Sagrado verblijven, bijvoorbeeld in het tegenwoordig nogal in trek zijnde Ollantaytambo.
Iemand heeft eens opgemerkt dat Lago Titicaca vooral aantrekkelijk is voor diegenen die nog nooit een grote hoeveelheid water hebben gezien. En dat die grote hoeveelheid water het hoogste bevaarbare meer van de wereld is, dat is leuk om te weten terwijl je ernaar kijkt, maar ja… Als stad is Puno zeer onaantrekkelijk. Dat neemt niet weg dat velen met genoegen enige tijd aldaar doorbrengen, rieteilanden, enz. Maar zeker geen zes dagen. In de Heilige Vallei en Cuzco kan je zeker wel** **zes dagen doorbrengen, hoewel velen dat wat aan de lange kant zullen vinden.
Je hebt dus de luxe rustig de “Gringo Trail” te kunnen volgen in de wetenschap dat je op een zeer interessante plek uit zult komen (Cuzco dus), waar afhankelijk van de nog beschikbare tijd, je allerlei interessante dingen kunt doen en bezoeken kunt brengen voordat je aan de Inca Trail begint.
Je hebt de Inca Trail al geregeld. Regel verder niets (behalve misschien de eerste nacht in Lima) en maak jullie rondreis dan naar bevind van zaken, hier wat langer blijven of wat extra’s doen, daar wat inkorten of overslaan. Pure luxe!
Je vraagt of je een “must see” mist als je Huacachina overslaat. Ik denk het niet. Ik was er vrij snel uitgekeken. Het was plezierig en ik was toch in de buurt. En ik vond het museum in Ica best wel goed. http://www.hostellima.nl/
Ja, de tijd voor omgeving Titicaca is inderdaad te lang.
Langer in de omgeving van Cuzco blijven lijkt me zeker aangenaam, dus wellicht gaat dat het wel worden hoor :), en bekijken we Titicaca vanuit een paar plaatsjes in minder tijd. Als reisgids is de LP al aardig doorgespit maar ik zal het hoofdstuk over de sacred valley nog eens goed doornemen. Zou je in het begin Ica of Paracas aanraden om te slapen?
Wat wel grappig is, ik ben juist van plan om van te voren alle hotels al wel geregeld te hebben, na een wat stressige ervaring vorig jaar in Maleisië toen we chinees nieuwjaar een beetje verkeerd hadden ingeschat: alles vol! En van wat ik lees is het in mei al behoorlijk druk. Wellicht geldt dat alleen voor Cuzco eo?
Ik zou zelf niet alles van te voren reserveren. De toeristische drukte in Peru wordt in belangrijke mate bepaald door de vakantieperiodes in Europa en Noord Amerika. En, zoals je weet, daar liggen de vakantie periodes meer in juni, juli en augustus. En dan is er ook wat meer toeloop naar Peru in de kerst / nieuwjaar periode, te meer omdat december - januari de vakantieperiode in landen als Australië en Nieuw Zeeland is. Voor de Peruanen zelf zijn december - januari en juli de vakantiemaanden. In mei komt dus het drukke seizoen langzamerhand op gang en de ho(s)tel eigenaars kijken dan uit naar een opleving in hun business. Dus er zal altijd wel plek zijn. Tenzij jullie van het type zijn dat zich elke dag om een uur of twaalf zorgen gaat maken over waar ze in de avond terecht zullen komen, zou ik me ten aanzien van overnachtingen niet erg druk maken. Ook niet als het om een ho(s)tel in Cuzco gaat. Trouwens, velen reserveren wel maar slechts een paar dagen van te voren, als ze al op reis zijn. Tegenwoordig hebben heel veel ho(s)tels en busstations wifi en dan zijn er ook nog internetcafé’s. We zien behoorlijk wat reserveringen van reizigers die allang in Peru zijn op het moment dat ze de reservering maken. Een extreem geval was toen twee backpackers redelijk vroeg in de ochtend aanklopten en zeiden dat ze een reservering voor de komende nacht hadden en dat, als de kamer nog niet beschikbaar zou zijn, ze alleen maar de bagage wilden achterlaten en de stad in zouden gaan. Ze waren welkom, maar van een reservering wisten we (nog) niet. We keken in de computer, en jawel, via hostelbookers hadden ze op de luchthaven van Lima bij aankomst een klein uur eerder gereserveerd.
Ik zie trouwens mei als een ideale maand om door Peru te reizen. De regentijd in het Andes gebergte is voorbij en de stortvloed van toeristen moet nog beginnen. Je vraagt nog naar overnachten in Paracas of Ica. Ach, net zoals het uitkomt. Als je na het Islas Ballestas boottochtje de Reserva Nacional de Paracas, of iets anders, wilt bezoeken ligt wellicht overnachten in Paracas voor de hand. Ica vind ik als stadje niet bijzonder maar je zit daar wel dichtbij enkele busstations en Huacachina. En dan kan je ook nog voor een overnachting in Huacachina kiezen. Heb je dat ook gelijk gezien. http://www.hostellima.nl/
Lake Titicaca vonden wij mooi maar niet heel bijzonder. Ik zou je dus aanraden niet al te lang in de omgeving van het meer te blijven. Er is zoveel ander moois te zien dat ik een overnachting op het meer ook over zou slaan. De zoutvlaktes bij Uyuni vonden wij daarentegen fantastisch, het hoogtepunt van onze reis door Argentinië, Bolivia en Peru. Als het lukt zou ik dus proberen een tour van een aantal dagen daarheen te boeken. En anders is de omgeving van Cusco ook prachtig, daar kun je zo ook een aantal dagen doorbrengen voor of na de trekking.
Huacachina is inderdaad erg klein, wel fijn om te zien want het is wel apart maar naast buggyriden en sandboarden (wat je op een paar uur doet) is er verder niets te zien of te doen! Je kan gemakkelijk in de voormiddag naar Paracas gaan om de islas ballestas te bezoeken en dan in de namiddag sandboarden en buggyriden om dan 's avonds door te reizen.
In Puno of Copacobana is er ook enkel het Titicacameer om te bezoeken en verder niets speciaals. Ik raad je wel de tweedaagse excursie aan, over de eendaagse heb ik al veel ontevreden mensen gehoord want je ziet heel weinig en geeft je niet zo n goed beeld over het Titicacameer en het leven daar. Maar zes dagen in Puno lijkt mij echt teveel! twee dagen of hooguit drie om het rustiger aan te doen, is meer dan genoeg!
Zoals eerder vermeld kan je in Cusco heeeel wat doen en gemakkelijk een week vullen! Naast de talrijke musea in het centrum zijn er ook talrijke ruines in en rond Cusco, waarvan sommigen toch wel de moeite waard zijn! Bovendien is Cusco ook een prachtige stad en gezellig om in rond te wandelen, iets te gaan drinken en lekker te gaan eten! 's Avonds zijn er talrijke bars en clubs waar je naartoe kan om te feesten of salsa les te volgen (gratis!).
Maar als je toch graag iets anders wil doen dat ik persoonlijk erg de moeite vind, dan is dat de amazone die je niet vernoemd! Puerto Maldonado bijvoorbeeld vind ik echt een aanrader. Je kan drie of vier dagen gaan en het is helemaal anders als de andere delen van Peru. Dan denk ik dat je beter dit doet in plaats van zolang in Puno te blijven, ga je veel meer aan hebben!
Ook om Arequipa (de stad zelf) te bezoeken, vind ik dat een dag wel volstaat. Naast de plaza de armas en de “Monasterio de Santa Catalina” vind ik niet dat er zoveel meer te zien valt of toch zeker geen andere “musts to see”.
Groetjes en alvast veel plezier met je reis! Peru is een prachtig land en je hebt ongetwijfeld een onvergetelijke vakantie!
Ik ga ongeveer het zelfde aantal dagen met mijn vriend naar Peru en willen ook dezelfde ronde maken. Ben even benieuwd wat voor vervoer jullie gaan gebruiken. Is dat een auto huren of ter plekke in een bus stappen of met een reisorganisatie?
Dat hangt ervan af. Alle drie is mogelijk maar ik denk dat bezoekers van websites als wereldwijzer.nl (backpackers gewoonlijk) niet vaak een auto huren (kost nogal wat en, vreemd genoeg, het geeft nogal wat beperkingen: liever niet rijden als het donker is, van ruwweg zes tot zes; alleen ho(s)tels gebruiken waar je de auto veilig kunt parkeren en ook onderweg veilige parkeerplaatsen zoeken). Of je liever zelfstandig reist of met een reisorganisatie hangt van jezelf af: hoe zelfstandig ben je, ben je een controlfreak of heb je wel plezier in onverwachte situaties, hoe is je Spaans. In ieder geval leent Peru zich uitstekend voor zelfstandig reizen. http://www.hostellima.nl
Bedankt voor je snelle reactie. Dan wordt het zelfstandig reizen
Een heel andere vraag…
We willen na aankomst in Lima eerst naar Huarez voor een trekking. Hoelang moeten we als acclimatie periode aanhouden? En is dit verstandig in Lima te doen of beter direct naar Huarez en daar een extra rust dag inpassen? Zagen al dat je goed met de nachtbus van Lima naar Huarez kunt.
Lima ligt op zeeniveau dus om te wennen aan de hoogte zul je naar Huaraz moeten, wat zeker geen straf is want het is een stuk relaxter en schoner dan Lima. Lima - Huaraz is een kleine 8 uur, en ook landschappelijk wel een mooi ritje vanuit de woestijn de hoge Andes in, maar je kunt inderdaad ook met een nachtbus. Huaraz ligt op ruim 3000 meter hoogte, dus ideaal om te acclimatiseren. En je kunt er ook leuke dagtripjes doen, o.a. naar Chavin de Huantar, of de gletsjers van Pasturori.
Niet specifiek, ben de naam kwijt van waar ik geweest ben. Maar er in het centrum zijn veel prima en betaalbare hostels. Reserveren is in mei zeker niet nodig.