grenzen in afrika

Hallo,

samen met een vriendin wil ik volgend jaar naar afrika.
het liefst gaan wij zelfstandig reizen (per auto) door zuid-afrika, namibie, botswana en zimbabwe.
onze andere optie is om in zuid-afrika, lesotho en swaziland rond te reizen per auto.
nu ben ik erg nieuwsgierig of iemand ervaring heeft met de grensovergangen. dit houdt
ons eigenlijk een beetje tegen door de vele verhalen over veiligheid, corruptie, lange wachtrijen etc.
is deze route goed begaanbaar voor 2 vrouwen?
ik ben benieuwd!

Vera

Alle grensovergangen zijn in principe prima te doen en lekker relaxt. Soms staan er lange rijen voor immigratie maar dat is een kwestie van ff doorbijten. Enige grensovergang die vaak vervelend is, is met Zimbabwe alhoewel wij daar nooit met corruptie te maken hebben. Vaak wel 100 meter na de grens, staan er compleet onnodige politieblokkades die altijd wel iets fouts vinden aan je auto en waar je eigenlijk altijd moet betalen.

Voor Zimbabwe moet je ook wel goed weten waar je naartoe wilt en zul je boekingen vooraf moeten regelen. Dat is geen makkelijk land om zomaar rond te reizen. De andere landen zijn allemaal veel gemakkelijker. Afhankelijk van de periode moet je wel sommige plekken ect van tevoren boeken. En kijk goed naar je route in combinatie met het type huurauto.

Alvast heel veel voorpret gewenst,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience