Autowegen Zuid-Afrika en Namibie

Hallo.

In de zomer van 2009 willen mijn vriend en ik 3 tot 4 weken reizen in Zuid-Afrika en Namibie, beginnend in Kaapstad (aangezien ik daar de periode voor de reis co-schappen loop).

Ik heb op dit forum al veel insipratie opgedaan, maar zou graag nog enkele vragen willen stellen (wellicht hele onnozele, maar wij zijn wat betreft AFrika compleet onervaren);

  • met name mijn vriend vraagt zich af of het rijden op de wegen rondom Kaapstad en richting Namibie veilig is, hoe deze wegen zijn (ik neem aan gewoon geasfalteerd) en hoe druk deze wegen bereden worden (hij is van ons beiden de enige met een rijbewijs en vraagt zich af of je helemaal in de middle-of-nowhere bent als er iets gebeurt, of dat dat wel meevalt)?
  • hebben jullie mooie tips voor ons; is er op de route Kaapstad-Namibie veel te zien of is dat meer een noodzakelijk iets om in Namibie te geraken (waar ik heel veel goede verhalen over heb gehoord), wat is er rondom Kaapstad aan te raden en wat in Namibie (natuur)?
  • is jullier ervaring wat betreft natuur beter met Kruger Park (aangezien we ook die kant op zouden kunnen) of Namibie?

Alvast hartelijk bedankt, ik zie uit naar reacties.

De wegen in Zuid afrika zijn buiten gewoon goed te berijden met een auto.
ik zal 's nachts niet rijden.

Krugerpark is heel bekend, maar zeker niet het mooiste park.
Chobe in Botswana en het park dicht bij sodwana (ben de moeilijke naam ff kwijt), vond ik mooier!

Tips van Sjaak zijn goed. Wegennet is hier in Zuid-Afrika prima. Namibie is veel meer onverhard en lang niet altijd even goed. Ook kent Namibie een heel ander landschap dan (delen van) Zuid-Afrika. Namibie is veel meer (semi)woestijn. Is mooi en geeft je weer heel ander beeld dan de Westkaap of bijv. Kruger Park dat je noemt. Kruger heeft bushveld, savanne en meer in het noorden meer bergachtig en ruig terrein. Maar Kruger ligt dan ook ruim 2.000 km van Kaapstad af en niet echt op de route richting Namibie…
Waarschijnlijk is het handig als je via internet of boeken goed kijkt hoe Namibie eruit ziet en dat dan vergelijkt met foto’s van Zuid-Afrika en eventueel Botswana. In Botswana zijn Chobe, Moremi en Makgadikgadi Pans erg fraai.

Verkijk je echter niet op de afstanden die je hier moet rijden zodat je vriend het ook nog leuk blijft vinden! Voor een paar weken is het echt noodzakelijk dat je een goede route bepaalt en écht de dingen uitzoekt die je graag zou willen zien!

Veel plezier bij de voorbereidingen (en keuzes).
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com

Even heel erg kort, want ik zit momenteel in Ecuador en de internetverbinding laat hier nog wel eens te wensen over.
Wij zijn vorig jaar mei ook 4 weken door ZA en voornamelijk Namibie getrokken. Begonnen in Kaapstad en toen een ’ rondje’ Namibie gedaan en weer geeindigd in Kaapstad. Wij hebben dit alles in een bushcamper gedaan en is ons uitstekend bevallen. De wegen in ZA zijn inderdaad uitstekend. In Namibie zijn een paar doorgaande wegen van asfalt waar je rustig 80 km per uur kunt rijden, maar de rest is over het algemeen gravel (en nog wat zandwegen). Op de gravelwegen kun je niet zo hard rijden. Max. ligt zo’n beetje op 60 km/p u, maar je kan ook harder. Ga je harder dan wordt het ook gevaarlijker zeker in de bochten. Houd hier goed rekening mee! Hard zul je op deze wegen vermoedelijk niet rijden, omdat je gewoon ook van de omgeving wilt genieten. Koop een goede wegenkaart. Bijv. de Reise knowhow. Kijk maar eens voor goede kaarten op www.jvw.nl Verder zul je geweldig gaan genieten van deze vakantie. Er is zoveel te zien, te horen, te voelen, te ruiken etc. De div. landschappen, de grote varieteit aan dieren, de leegte… het is een overweldigend gevoel wat bijna niet in woorden is uit te drukken. Wij hebben onze reiservaringen in de vorm van een reisverslag, veel foto’s en een grote lijst met tips op onze (niet commerciele) site gezet: www.bjusterbaarlik.nl Neem hier maar eens een kijkje voor een indruk.

gr vanuit Ecuador

met betrekking tot namibie, neem bij je huur auto een extra reserwe wiel en een compressor mee, ik kan je vertellen het is geen pretje om een handmatig een band op te pompen met +30 graden.
ten tweede de huur auto moet een “high ground clearence” hebben , dit heeft te maken met de steenslag op de gravel wegen.
vraag ook een inetrnationaal rijbwijs aan dit is namelijk verplicht in Namibie.

Hoi,

wij zijn vorig jaar 3 weken in Namibie blijven hangen!

Ivm de wegen moet ik zeggen dat het in het begin een beetje slikken is, wij zijn vertrokken in windhoek en van daaruit zijn de meeste wegen wel met asfalt.

Maar opeens gaat de weg over van asfalt in grind (lees grind met veel stof) en is het snelheid serieus aanpassen.

Maar ik ga je een goede tip geven, als je budget wil uitsparen ga niet voor een jeep (hilux of dergelijke) omdat het ongevallen count heel hoog is in namibie zijn de autoprijzen dus enorm duur.

Wij hebben een toyota corolla gehuurd http://www.drivearabia.com/news/wp-content/uploads/2007/05/2009_toyota_corolla_european_version_001.jpg

Dus deze wagen heeft ons ongeveer 500 € voor 10 dagen gekost ipv de 1200 € voor 10 dagen met een 4x4 (gehuurd bij europcar)

99% van de routes kan je rijden zonder 4x4, en op de landkaart die je koopt staat het ook aangegeven welke routes 4x4 zijn.

In het begin rijd je amper 30 km per uur over het grind waar je na enkel weken toch vlot 70-90 gaat rijden omdat het gewoon went :slight_smile:

Maar voorzichtigheid blijft geboden, en je niet laten meedrijven door andere gekken :slight_smile: en die zal je zeker tegenkomen.

Als je routes gaat uitrekenen, reken dus niet op 1 uur per 100 km want dat haal je zeker niet, op grindwegen kan je soms maar 30-60 km op een uur halen, dus zeker opletten bij het uitstippelen van je reis want anders kan je in de problemen komen.

En alert blijven over overstekend wild, vooral de pumba’s en reeën

Indien je nog vragen hebt mag je me altijd een berichtje sturen !

Veel reisplezier en hou ons op de hoogte.

Heeft er iemand info over wat het kost om de grens over te steken met de huurwagen (startend vanuit ZA naar Namibie en dan door Botswana terug naar ZA)?
Waar kan ik de tarieven vinden?
Bij Avis ligt dit precies belachelijk hoog:
Additional One Way Cross Border Fee
ZAR 3500.00 (incl tax) into Namibia.IN ADDITION CUSTOMERS WILL HAVE TO PAY
ZAR 1600.00 (incl tax) into Botswana.
ZAR 775.00 (incl tax) into Swaziland.
ZAR 775.00 (incl tax) into Lesotho.

alvast bedankt voor de input

de route van capetown naar oranje rivier (grens namibie) is prachtig. je komt eerst door allemaal sinasappelvelden, daarna begint het steeds meer op een maanlandschap te lijken. als je in de goede periode bent is het ook geweldig om de bloemen te bekijken (eens per jaar staat namaqualand in bloei). controleer altijd je oliepeil, altijd een reserveband water en eten in de auto. in zuida frika heb je regelmatig onderweg tankstops met buffet dus dat gedeelte is geen probleem.
veel plezier!

Laast je goed voorlichten en huur een reisspecialist in. Dat kleine beetje extra dat je dan betaalt haal je er dubbel en dwars uit door het genot van een goed georganiseerde en relaxte reis, die ook beantwoord aan je verwachtingen en spaart je een hoop uitzoekwerk en teleurstellingen.

Enkele vragen beantwoord:

  • in Zuid-Afrika zijn wegen prima, Namibie zijn veel gravel roads, maar goed met 2x4 te doen, enkele uitzonderingen daar gelaten, Botswana deels zelfs alleen zandwegen (Moremi/Chobe) waar je een 4x4 nodig hebt
  • cross borders en drop offs zijn inderdaad hoog, voorkom dit door een rondreis uit te stippelen en bij de juiste verhuurder te huren
  • vergis je ook niet in de afstanden waar je het over hebt, zeker in Botswana kun je geen 100-en kilometers op een dag afleggen!
  • 4x4 zijn inderdaad erg duur, vooral als je ze in Namibie of Botswana huurt
  • enz enz enz…

www.afrikayatours.com - info@afrikayatours.com

Hallo,
De wegen in Zuid Afrika zijn prima, wees alleen wel alert op de potholes ( gaten in de weg)
Je ziet ze al ruim van te voren vaak maar wees er wel op alert.
Ze varieeren namelijk nog weleens van klein tot wel groot.
Hoewel ze vaak wel snel hersteld worden.
Het is gewoon een groot avontuur om er te rijden .
Maar gewldig.

Sucses!

Die hoge Cross Border Fees ga je bij alle maatschappijen tegenkomen. Ze spreken het immers onder elkaar af. Enkel een aantal lokale, kleine verhuurders vragen geen (of lage) Cross Border als je de auto terug naar ZA brengt, maar daar tegenover staat dat je de auto dan naar het vertrekpunt moet terugbrengen. Bovendien hebben die kleine verhuurders meestal maar een heel kleine vloot en gebruiken ze hun huurauto’s tot die helemaal op zijn. Als je met een 4x4 die je in Kaapstad huurt in panne valt in Namaqualand is dat niet erg: een dagje later zijn ze er wel. Maar wat als de versnellingsbak het in Chobe begeeft en ze geen vervangauto hebben? Als je bij een groot bedrijf huurt (Avis, Budget, Europcar e.d.) zal je bij een groot probleem beter geholpen worden.

Als je van Namibië via Botswana terug naar Zuid-Afrika rijdt ga je over heel wat zandwegen rijden. Tenzij je geen wildparken in Botswana zou bezoeken - maar dan heeft het geen zin om naar daar te rijden. Ik weet dat een 4x4 veel duurder is dan een gewone auto, maar overweeg het toch maar. Een 4x4 is immers 10x10 keer veiliger én hier en daar zelfs noodzakelijk (bv. bij mul zand). En je hebt ook banden die sterker zijn dan die van een gewone auto. Terloops: vergeet de optie “additional tyre” niet.

Even belangrijk als de tarieven zijn eigenlijk de verzekeringsvoorwaarden. Bij de huurprijzen staat ongetwijfeld “inclusive Fully Insurance, Super Cover” e.d., maar in de verhuurcontracten staat dat je volledig aansprakelijk bent voor de schade bij “negligence” - nalatigheid. Daarmee bedoelt een autoverhuurder een ongeval op een zandbaan zonder tegenpartij: een slippartij bv.! Dan geldt dus niet de gewone franchise van bv. R5.000: dan moet je R100.000 betalen voor die Corolla. Met een 4x4 is dat bedrag groter, maar is het risico op een slippartij op een zandbaan véél kleiner.

In een aantal contracten staat “severe neglicence” - ernstige nalatigheid. Voor ons is dat dronken rijden, maar voor hen is dat ook overdreven snelheid, bv. op een zandbaan zodat je geslipt bent. Die “severe” is dus riskant om te denken dat je altijd verzekerd bent tenzij je dronken rijdt. Die “negligence” geldt ook bij een ongeval in het buitenland met een auto die je gehuurd hebt in ZA. In het contract staat ongetwijfeld ergens vermeld dat, eens in Namibië, de huurvoorwaarden van dat land gelden. Enkel als je op papier krijgt dat je ook in Namibië en Botswana kan rondrijden aan de ZA-voorwaarden mag je het geloven.

Denk ook aan de limiet van de kredietkaart. Sommige verhuurders halen het bedrag van de cover (de eigen schade) letterlijk van jouw kaart als je de auto huurt, en ze storten dat geld terug als je de auto ongeschonden terugbrengt. Maar intussen is jouw kredietkaart misschien leeg - en kan je geen hotels en lodges meer betalen. Andere verhuurmaatschappijen maken enkel een print out van jouw kredietkaart, en rekenen pas nadien af. Informeer dus hoe dat gebeurt (en neem eventueel een tweede, tijdelijke kredietkaart).

Samengevat: ik zou je toch aanraden om voor een rit ZA-Namibië-Botswana-ZA de huurauto te boeken bij een Zuid-Afrika-specialist én de verzekeringsvoorwaarden schriftelijk met hen te bespreken.

Meer informatie over autorijden in Zuid-Afrika vind je hier: http://www.infozuidafrika.nl/toerisme/auto-rijden

Een lijst met de Zuid-Afrika-specialisten die wettelijk in orde zijn met SGR.nl vind je hier:
voor individuele reizen: http://www.infozuidafrika.nl/reizen
voor groepsreizen: http://www.infozuidafrika.nl/groepsreizen