Die hoge Cross Border Fees ga je bij alle maatschappijen tegenkomen. Ze spreken het immers onder elkaar af. Enkel een aantal lokale, kleine verhuurders vragen geen (of lage) Cross Border als je de auto terug naar ZA brengt, maar daar tegenover staat dat je de auto dan naar het vertrekpunt moet terugbrengen. Bovendien hebben die kleine verhuurders meestal maar een heel kleine vloot en gebruiken ze hun huurauto’s tot die helemaal op zijn. Als je met een 4x4 die je in Kaapstad huurt in panne valt in Namaqualand is dat niet erg: een dagje later zijn ze er wel. Maar wat als de versnellingsbak het in Chobe begeeft en ze geen vervangauto hebben? Als je bij een groot bedrijf huurt (Avis, Budget, Europcar e.d.) zal je bij een groot probleem beter geholpen worden.
Als je van Namibië via Botswana terug naar Zuid-Afrika rijdt ga je over heel wat zandwegen rijden. Tenzij je geen wildparken in Botswana zou bezoeken - maar dan heeft het geen zin om naar daar te rijden. Ik weet dat een 4x4 veel duurder is dan een gewone auto, maar overweeg het toch maar. Een 4x4 is immers 10x10 keer veiliger én hier en daar zelfs noodzakelijk (bv. bij mul zand). En je hebt ook banden die sterker zijn dan die van een gewone auto. Terloops: vergeet de optie “additional tyre” niet.
Even belangrijk als de tarieven zijn eigenlijk de verzekeringsvoorwaarden. Bij de huurprijzen staat ongetwijfeld “inclusive Fully Insurance, Super Cover” e.d., maar in de verhuurcontracten staat dat je volledig aansprakelijk bent voor de schade bij “negligence” - nalatigheid. Daarmee bedoelt een autoverhuurder een ongeval op een zandbaan zonder tegenpartij: een slippartij bv.! Dan geldt dus niet de gewone franchise van bv. R5.000: dan moet je R100.000 betalen voor die Corolla. Met een 4x4 is dat bedrag groter, maar is het risico op een slippartij op een zandbaan véél kleiner.
In een aantal contracten staat “severe neglicence” - ernstige nalatigheid. Voor ons is dat dronken rijden, maar voor hen is dat ook overdreven snelheid, bv. op een zandbaan zodat je geslipt bent. Die “severe” is dus riskant om te denken dat je altijd verzekerd bent tenzij je dronken rijdt. Die “negligence” geldt ook bij een ongeval in het buitenland met een auto die je gehuurd hebt in ZA. In het contract staat ongetwijfeld ergens vermeld dat, eens in Namibië, de huurvoorwaarden van dat land gelden. Enkel als je op papier krijgt dat je ook in Namibië en Botswana kan rondrijden aan de ZA-voorwaarden mag je het geloven.
Denk ook aan de limiet van de kredietkaart. Sommige verhuurders halen het bedrag van de cover (de eigen schade) letterlijk van jouw kaart als je de auto huurt, en ze storten dat geld terug als je de auto ongeschonden terugbrengt. Maar intussen is jouw kredietkaart misschien leeg - en kan je geen hotels en lodges meer betalen. Andere verhuurmaatschappijen maken enkel een print out van jouw kredietkaart, en rekenen pas nadien af. Informeer dus hoe dat gebeurt (en neem eventueel een tweede, tijdelijke kredietkaart).
Samengevat: ik zou je toch aanraden om voor een rit ZA-Namibië-Botswana-ZA de huurauto te boeken bij een Zuid-Afrika-specialist én de verzekeringsvoorwaarden schriftelijk met hen te bespreken.
Meer informatie over autorijden in Zuid-Afrika vind je hier: http://www.infozuidafrika.nl/toerisme/auto-rijden
Een lijst met de Zuid-Afrika-specialisten die wettelijk in orde zijn met SGR.nl vind je hier:
voor individuele reizen: http://www.infozuidafrika.nl/reizen
voor groepsreizen: http://www.infozuidafrika.nl/groepsreizen