Leuke programma’s hoor: Grenzeloos verliefd, Hello Goodbye en ga zo maar door. Maar wat als je grote liefde nou echt naar de andere kant van de wereld vertrekt?
Die van mijn zit voor zijn werk als journalist gevestigd in Zuid Afrika, Johannesburg om precies te zijn. En na twee maanden missen ben ik er eigenlijk wel heel zeker van dat ik hem achterna wil. Dat was een heftig besluit. Het moeilijkste was achter de rug, althans dat dacht ik…
‘Gaan’ betekent ook: onderhuurders voor mijn oude huis zoeken, geld sparen, familie en vrienden op de hoogte brengen van het nieuws, mijn baan opzeggen en belangrijkst van alles misschien wel: een baan zoeken in Johannesburg! Grenzeloos verliefd zijn is één ding maar om nou ook werkloos verliefd te zijn…
Wie heeft er voor mij tips over het leven in Johannesburg en in het bijzonder tips voor het vinden van een baan in Johannesburg?
Bij welke instanties kan ik het beste terecht en zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden?
Carlijn, ik je niet onrmoedigen, maar het is in ZA niet zo makkelijk om een baan te vinden. Je hebt een werkvergunning nodig en die kan je pas aanvragen, als je een contract op zak heb. Wel kan je een permit aanvragen om een baan te zoeken. Of vanuit hier in ZA een baan zoeken en dan een werkvergunning aanvragen. Misschien kan je vriend helpen?
Of je hebt een bepaalde, gewillde skill, dan heb je zo een werkvergunning.
Ga voor info naar de ZA Ambassade in Den Haag, 's morgen hebben ze spreekuur. Maar echt vriendelijk zijn ze daar niet, je bent gewaarschuwd.
Dank voor je bericht. Een waarschuwing is nooit verkeerd en ik zal er zeker rekening mee houden. Ik besef me dat ik me hier echt in moet vastbijten wil het enige kans van slagen hebben! Maar jij bent op het moment ook werkzaam in Zuid Afrika? Welke branche ben je werkzaam als ik vragen mag?
En op monsterboard zijn er ook vaak functies te vinden, maar ik weet niet echt naar wat voor werk Carlijn op zoek is. Volgens mij is er ook een callcentrum in Zuid Afrika waar nederlanders voor een bepaalde tijd kunnen werken.
Een gewaagd plan van je. Het besluit nemen is inderdaad één ding, maar het ook daadwerkelijk doen is een tweede. Willen jij en je vriend je permanent in Z-A vestigen of voor een bepaalde tijd?
Ik verblijf zelf momenteel in Kaapstad en werk voor een bedrijf dat mensen uit o.a. Nederland kan helpen te emigreren naar Zuid-Afrika. Wij kijken welk soort vergunning je nodig hebt, maar kunnen je ook helpen bij het vinden van werk, een huis, verzekeringen etc.
Als je interesse hebt kun je eens een kijkje nemen op www.immigratie-zuid-afrika.nl , daar staat een heleboel informatie op. Je kunt ook een mailtje sturen naar mijn Nederlandse collega Marcia: [EMAIL=“marcia@intergate-immigration.com”]marcia@intergate-immigration.com
Mijn vriend zit in principe tot oktober 2010 in Johannesburg. Tegen deze tijd gaat hij kijken of hij nog langer wil blijven. Dat hangt onder andere af van hoe de nieuwsdichtheid zich ontwikkeld in SA na het WK. Hij blijft journalist natuurlijk…
Ik zou hem dus voor bepaalde tijd achterna gaan. Zelf heb ik een achtergrond in de media en communicatie en heb veel in de horeca gewerkt maar sta in principe voor alles open. Mede door de bepaalde tijd besef ik dat ik niet te hoge eisen moet stellen.
Misschien dat ik in de aanloop naar het WK in hotels aan de slag kan? Of in een Bed & Breakfast? Het liefst zou ik er zelf een opzetten voor het WK maar besef dat dit heeeel veel voeten in de aarde heeft… Annemiek, heel vet dat je dat gedaan hebt!
Ik heb al even een kleine blik geworpen op Joho en immigratie Zuid Afrika.nl (heel handig!) en denk er zeker aan om contact op te nemen met Marcia.
Ik zit op dit moment op het zelfde continent maar in een ander gedeelte. Ik kan alleen maar zeggen, volg je gevoel. Niet zo bang zijn voor wat er misschien komen gaat! Geld is niet alles en vroeg of laat komt alles weer op z’n pootjes terecht. Toen ik naar mijn vriendin ging, was ik werkloos. Niet ideaal, maar je bent tenminste bij je geliefde, iets wat voor mij niet mogelijk was in NL (Met dank aan metname de rechtse partijen!). Wat ik je kan aanraden is veel met de lokale bevolking te praten en vooral te uitten wat je wilt doen. Op de een of andere manier kom je dan in contact met mensen die wat voor je kunnen betekenen. Mensen van ambassades en andere instellingen hebben geen belang in je en willen je vaak niet verder helpen, dus verwacht hier niks van!
Succes met puzzelen…