Grensovergangen China

hey allemaal,

ben reeds wat research aan het doen voor onze ‘grote trip - jaartje weg’

Route China:
Vanuit Mongolie –> Peking ( + Zomerpaleis + Chinese Muur: enkele dagen wandelen erop)
Datong (hangende klooster + Yunganggrotten)
Pingyao
Xian
Chengdu
Leshan (grote Boedha)
Songpan (trektochten te paard??) + vallei van Jiushaigou
Dazu
cruise op de Yangtze: Chongqing –> Hubei (vanuit Wuhan vlucht op Hong Kong)
Hong Kong
Macao
Canton

Zo dit is zo een beetje onze route. De tijd speelt voor ons geen rol, maar voor degenen die deze route grofweg aangedaan hebben, misschien toch een schatting??

We willen nu richting vietnam - laos - cambodja
Het idee was om China –> Vietnam –> Cambodja binnen te komen via de Mekong delta van Vietnam –> en dan ook Laos aan te doen ofwel via Cambodja ofwel via Thailand
Thailand zijn we reeds tijdens vorige reizen geweest

Enkele vragen:

1. Welke grensovergangen zijn er voor China –> Vietnam
  2. Wat zijn jullie ervaringen met de streek Xiashuangbanna??
    Je kan er de Mekong afvaren tot Thailand of Laos - iemand dit al gedaan??
    3.Iemand ervaring met de streek rond Songpan??
  3. Door deze route missen we natuurlijk een stukje: Shilin en de kloof van de Springende Tijger
    Die kloof lijkt mij echt wel mooi , maar tja, ligt eigenlijk niet echt binnen de route…Toch heel hard de moeite waard of wat denken jullie??

Alle tips ivm visa en grensovergangen zijn welkom
Wij hadden gedacht zo’n 2-tal maanden in China te blijven

groetjes ellen

In 2 maanden moet deze route wel lukken, ik heb 'm zelf op deze manier niet gedaan maar 2 maanden lijkt me genoeg tijd. Je hebt dus een 60 dagen visum nodig, double entry omdat je tussendoor naar Hong Kong en Macau gaat. Ik geloof dat je voor een visum ook een ticket uit China nodig hebt, maar misschien is dat inmiddels veranderd. Kijk even op de site van het consulaat wat de huidige regelgeving is.

Ik weet dat veel mensen naar Vietnam gaan vanuit Kunming, dan kun je met de trein, bus en het vliegtuig. Dan zijn Shilin en Tiger Leaping Gorge tevens dichtbij, ze zijn ongetwijfeld de moeite waard, maar dat is heel veel in China dus je moet altijd dingen laten schieten (zo heb je nog een reden om later eens terug te keren :wink: ).

Je hebt voor een visumaanvraag China geen onward ticket meer nodig.

Sla Dali, Liyang (tiger leaping gorge) en Shangrilla niet over!!!
Ik heb over ongeveer dezelfde route 2 maanden gedaan. Is prima te doen.
Reserveer je tijd voor Mongolie? Ik ben er slechts 2 weken geweest, omdat ik snel door wilde naar China, maar een maand is veel beter voor dat prachtige land. Zeker als je tijd genoeg hebt. Plan ook niet teveel, je weet nu toch nog niet waar je zin in hebt als je daar bent!

Oja, je kunt gewoon een visum aanvragen voor China van 3 maanden.

Bedoel je dat dat kan in NL…?

Als het goed is, maar dat was vóór de olympische spelen, kun je een visum aanvragen voor 90 dagen. Google even op de Chinese ambassade in Den Haag.

Visum-je kan het wel vragen-of je het krijgt is vers 2. 3 maanden is erg moeilijk-30 dagen niet-2 maand, of 60 dagen (weet niet precies hoeveel) kan problemen en nadere vragen oproepen. NOOIT TIbet en Xingjiang als bestemming opgeven! dat is vragen om problems
2.je route-vanaf HKG weer terug naar GuangZhou maakt een 2e visum nodig! HKG is nog net als vroeger apart van CHina!
3.er zijn 2 grensposten China->VN: vanaf Kunming-de nu opgeheven oude ,treinroute, je komt dan vlak langs Sapa, of vanaf NANNINg (in beide steden kun je nog een VN-visum regelen) per trein of bus-beide dagelijks-naar Hanoi.
4.sipsongpanna=12.000 rijstvelden is een klein stukje Thailand in China-ze verstaan er Thai (wat ik redelijk vloeiend spreek). Vanaf de stad daar=JIng HOng gaat 2/week een BOOT naar de golden triangle in Thaild-kost om de 100US$/pp. GEEN visum laos nodig-dat scheelt weer 37US$/pp-maar overland via Laos is toch, incl. visum, goedkoper qua reiskosten. Boot is OK-tiepies voor de toerist-neemt een hele lange dag.
5.sorry van paardrijden en songpan weet ik niks-alleen dat er volgens andere berichten hevig en zeer intensief op zon tocht wordt geworven-niet erheen als je dat niet heel vast toch al van plan was. Maar dat is een problem dat in andere vormen zich in heel China voordoet.
PingYao-viel me wat tegen-2-3 straatjes met inderdaad oud uitziende (dat weet je nooit zeker in China-ik weet hoe DALI opgepimpt is binnen 10 jaar-make new look like old is heel erg sjinees) huizen en hofjes, ook al weer overstroomd door sjinese dagsjesmensen overdag.

PingYao is hartstikke toeristisch, maar wel leuk. Als je net buiten de muur gaat is er een leuke en lekkere markt, leuk als je nog aan het begin bent van je reis. Ik heb daar ook een stukje gefietst.

Pingyao vond ik persoonlijk zeker leuk. Er staan weliswaar de nodige lelijke “nieuwe” gebouwen tussen de oude huisjes, maar toch oogt het allemaal nog wat stoffig en vervallen en mede daardoor erg authentiek. Wat oud oogt is ook meestal wel oud, een (iets te) rigoureuze opknapbeurt zoals Dali en in mindere mate Lijiang ondergaan hebben heeft het overgrote deel van Pingyao nog niet gehad. De touristen zijn er ook nog overwegend Chinezen, en dus niet zoals in de eerder genoemde stadjes of erger nog, zoals in Yangshuo voornamelijk westerlingen.