Grensovergang bij Desaguadero (van Juliaca naar La Paz)

Zijn er mensen die recentelijk op de luchthaven van Juliaca zijn geland en vervolgens vanaf daar de grens bij Desaguadero overgegaan zijn om naar La Paz te gaan? Ik kan er namelijk weinig tot geen informatie over vinden behalve dan dat het de snelste en voordeligste manier is om naar La Paz te gaan.

Wat ik graag wil weten is of er vanaf Juliaca rechtstreekse bussen gaan naar La Paz of dat je met collectivo’s moet gaan. Ook is mij niet geheel duidelijk waar vandaan in Juliaca (al vanaf de luchthaven of moet je dan eerst ergens anders heen met de taxi?) de bussen/ collectivo’s gaan.

Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen aan deze info.

Groet

Ingrid

Vanaf de busterminal in Juliaca zul je eerst naar Puno moeten, wat geen probleem is want iedere bus vanuit Arequipa naar Puno stopt in Juliaca, elk uur zijn er bussen en je hoeft niet van te voren te boeken. Rit duurt een uurtje. Vanaf Puno kun je een bus naar Copacabana (Bolivia) nemen of een minibusje tot aan de grens. En na de grensovergang een busje naar Copacabana en vervolgens La Paz. Er rijden sowieso heel veel bussen en busjes op het traject richting La Paz en je hoeft nooit lang te wachten. Je komt altijd veel reizigers tegen op dit traject en iedereen gaat eigenlijk in dezelfde richting en het gaat eigenlijk allemaal vanzelf.

Zorg wel dat je overdag gaat, want de grensovergang gaat ´s avonds dicht. En hou er rekening mee dat je in Copacabana niet kunt pinnen, en je dus wat geld bij je hebt om te wisselen voor Bolivianos, voor een busticket naar La Paz (wat hooguit een paar euro kost overigens).

De grens van Desaguadero naar La Paz is inderdaad de snelste weg naar La Paz. Er zijn vele verhalen over de grens betreft de veiligheid, maar mijn ervaring ( ik kom elke 4 weken bij deze grens) is dat het allemaal reuze meevalt. Vanaf Puno of Juliaca gaan er geen rechtstreekse bussen naar La Paz via Desaguadero, je zult met verschillende bussen moeten.
eerst Juliaca- Puno deze gaan elke 10 minuten en duren 40 minuten. Neem een taxi vanaf het vliegveld naar de bushalte op 10 minuten rijden.
Puno- desaguadero gaat elke 20 minuten, en de rit duurt 3 uur. Deze bus zet je af op 3 minuten lopen vanaf de peruaanse immigratie. Haal daar je stempel en loop de brug over naar Bolivia. Eenmaal overgestoken ga je linksaf en naar 40 meter aan de rechterkant een gebouw binnen. Dit is de Boliviaanse immigratie. Daar moet je even een visum invullen en een stempel halen van Bolivia. Daarna 250 meter de straat uitlopen en aan de rechterhand staan vaak tientallen grote en kleine bussen die allemaal naar La Paz gaan voor ongeveer 20 bolivianos.

vergeet trouwens niet om een beetje Peruaans geld te wisselen naar Boliviaans geld tegenover de Peruaanse immigratie. Eenmaal de brug over in Bolivia kun je geen geld meer wisselen tot aan La Paz, en de bussen naar La Paz accepteren alleen Bolivanos.
succes

1 like