9 september vlieg ik naar nieuw zeeland om dit mooie land te bekijken. Heel graag zou ik een “great walk” willen wandelen en mijn oog was gevallen op de milford track van 5 dagen/4 nachten. las ergens dat dit met begeleiding kon dus ideaal voor iemand zoals mij, omdat ik geen ervaring heb hiermee en niet in me uppie de bergen in ga…
heb ik eindelijk een site gevonden met informatie blijkt dat zo’n tochtje
€ 900,- euro kost :retard::tear::crybaby: das toch ff een bedragje voor een arme backpacker!!
mijn vraag is wie heeft er ervaring met zulke georganiseerde wandeltochten en klopt het inderdaad dat dit ZÓ duur is? of zijn er ook andere mogelijkheden?
Hallo Afke,
Leuk dat je naar Nieuw-Zeeland komt! Er zijn in dit land heel veel great walks, waarvan de populairste de Milford Track en Abel Tasman Coastal Track. Deze tracks kun je alleen lopen of onder begeleiding. Wanneer je ze alleen wilt lopen, dan kun je alle informatie hierover vinden op de site van het Department of Conservation. Dit is de beheerder van alle national parks in Nieuw-Zeeland.
Een snelle check deed mijn oog op de datum vallen dat je in Nieuw-Zeeland aankomt. September is midden in de winter en de tracks zijn wel open, maar dit is sterk afhankelijk van het weer. Omdat je geen ervaring hebt met wandelen, is mijn advies om goed uit te zoeken hoe zwaar het is en om alle maatregelen te nemen dat je de juiste uitrusting hebt. Vooral in het gebied van Milford Track kan veel regen en sneeuw vallen.
Een makkelijke en populaire walk is Abel Tasman park. De kans op zachtere weersomstandigheden is hier veel groter, omdat dit in het noorden van het zuidereiland ligt. Walks op het noordereiland zijn ook aanbevolen tijdens de winter, omdat het klimaat hier over het algemeen iets warmer is in de winter.
Als backpacker zijnde zou ik niet de tocht van 900 euro boeken. Dit is regelrechte onzin. Helemaal tijdens het winterseizoen is er ruimte genoeg om voor normale prijzen walks te boeken.
Kijk even op de site van het Department of Conservation voor meer informatie over wandelen.
Mocht je nog vragen hebben, dan weet je ons te vinden!
dank je voor de snelle reactie… het nadeel is dat ik zo’n lange afstandsroute niet alleen durf te lopen en ik heb hier ook geen ervaring mee!! dus vandaar dat het mij ideaal leek om dit onder begeleiding te doen… milford track is pas vanaf november te doen maar begin mijn reis toch in het noorden en ben van plan 3 maanden rond te trekken dus dat komt wel goed!
en boek ook zeker geen tocht voor die prijs dan zie ik wel als ik er ben wat de mogelijkheden zijn. zal die site van doc wel even doorspitten, thx!!
Wat houd je tegen om alleen te wandelen, als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen?
Vanuit eigen ervaring weet ik dat het Abel Tasman park heel eenvoudig te doen is in je eentje. Er zijn overal punten om het park via watertaxi weer uit te gaan en je komt heel veel backpackers tegen die in hun eentje wandelen. Het zal in ieder geval een stuk goedkoper zijn om onbegeleid te wandelen. Uiteraard moet jij je wel goed en veilig voelen tijdens de wandelingen.
Wat betreft het wandelen van de Milford Track tijdens het seizoen, je moet hier voor heel vroeg boeken. Deze populaire wandeling is tijdens het seizoen vaak volgeboekt en dat is voor veel mensen een teleurstelling.
Als je het trouwens leuk vind om een prachtige rustige wandeling te doen in Akaroa (zuiden van Christchurch), dan kan ik de private track van Banks Peninsula aanraden. Deze is super mooi en je komt geen mens tegen. Je zit met een vaste groep mensen (max 16) die je elke avond ziet. Deze wandeling is dus uitermate geschikt om in je eentje te boeken. Kijk er eens naar zou ik zeggen. Heb je hier nog vragen over, laat het me weten!
hahaha ja wat houd me tegen, nou ben bang om te verdwalen, dat ik route niet meer terug kan vinden maar dan bedoel ik met name in bergen… geen bereik met telefoon en wat als je valt en evt iets breekt… dus ja dat soort dingen! en omdat ik geen ervaren wandelaar ben (ben wel druk aan het oefenen haha).
zou niet weten wat ik mee moest nemen voor meerdere dagen (maar kan ik natuurlijk gaan uitzoeken)…
hmm zal me er eens in verdiepen en wie weet kom ik daar zoiezo wel iemand tegen die mee wil!!
Het is goed om te weten wat je tegen houd Je bent ook niet de enige die dit soort dingen denkt. Het enige wat ik kan zeggen is dat het Department of Conservation alles goed geregeld heeft. Zo zijn er overal bordjes en op de bekende routes altijd wandelaars. Tja, dat je iets breekt dat kan altijd en overal gebeuren. Maar die gedachte zou je niet tegen moeten houden.
Ik ben ongeveer in dezelfde periode in NZ en wil ook een great walk gaan doen. Heb op http://www.hikingnewzealand.com/ddates.htm wel leuke tochten gezien (en al iets goedkoper dan €900), alleen juist in september starten er niet zoveel. Mocht jij nog wat website weten, dan hoor ik dat graag.
ben op de site van het doc veel te weten gekomen en heb al een heel boekwerk over de abel tasman coast track… waarschijnlijk ga ik deze toch alleen wandelen (mits ik nog iemand tref die deze wandeling ook wil doen)… wil dan overnachten in hutten.
ik vertrek 9 september maar begin op het noordereiland, verwacht ergens begin oktober de track te lopen dus als het je wat lijkt kunnen we deze misschien samen lopen? of met een groepje?
de milford track weet ik nog niet, wacht daar eerst mee en zie ik dan daar wel maar wil in ieder geval 1 great walk gelopen hebben
Ik ben van plan in januari een track te lopen. Ik heb even op die site van banks peninsula track gekeken en dat leek me wel wat Ik vroeg me af wat jij had gedaan Haste, de 2 of 4-daagse tocht? En is de prijs inclusief overnachtingen of moet je die er nog bij betalen?