Great Ocean Road

Hi,

In oktober ben ik van plan om met z’n tweeen in een camper van Sydney naar Adelaine te rijden via de Great Ocean Road. We willen dit op ons gemakje ondernemen en ook nog wat meer van de omgeving zien. Wie heeft voor ons tips en hoeveel dagen zouden we voor deze rit moeten plannen?

Zou ongeveer 8 dagen (ruim genomen) rekenen voor de Great Ocean road. Beetje afhankelijk van het weer, want bij goed weer is er super veel te zien. Bij regen ga je er wat sneller doorheen.
Vanuit Warnambool kun je omhoog gaan naar de Grampians National Park…ook een aanrader om een paar nachten te kamperen.
Verder heb je onder Adelaide nog wel mooie stranden…voor de rest is dat stuk niet heel boeiend. Je kunt nog naar Kangaroo Island gaan, redelijk prijzig maar de moeite waard!

Dus het ligt eraan wat je allemaal doet, het kan in 2 maar ook in 3 weken bijvoorbeeld.

Inderdaad ga je er met slecht weer vlug door heen (GOR).
11 jan. dit jaar in één dag van Anglesea tot Peterborough van wege het slechte weer. Alleen bij de twaalf apostles even naar buiten gegaan en gekeken. De volgende dag naar Warnambool en richting Grampians met opklaringen en in Halls Gap op de BIG4 camping gestaan.
Wij hebben onze TomTom meegenomen met een kaart van Australië, gekocht op de website van TomTom. Was handig en je gaat via wegen die je anders niet zou rijden aangezien je op elke weg 100 km/hr mag rijden, ook op die binnenwegen. Uiteraard met uitzondering waar dat verboden is.

2 Vollle dagen voor GOR vonden wij wel genoeg. Grampians is zeker aan te bevelen. Voor Kangaroo Island zou ik zeker ook 2 volle dagen willen rekenen en de ferry kost een vermogen. Op weg naar Adelaide vind je nog Naracoorte Caves een bezoek waard en in Robe aten we de lekkerste kreeften ooit. Je vindt een van die quirky roadside attraction bij Kingston SE, Larry the Lobster… Coorong NP is ook de moeite waard als je de tijd neemt. Tussen Penola en Naracoorte vind je eindeloze wineries en Mt Gambier heeft zijn Blue Lake.
Yeehaw

Wij hebben de Great Ocean Road in 1,5 dag gedaan en dat vonden we eigenlijk allebei voldoende. Er zijn veel mooie uitkijkpunten maar wij hadden niet de behoefte om per punt uren door te brengen dus reden meestal vrij snel weer verder.

Over de gehele route tussen Adelaide en Melbourne hebben we wat langer gedaan:

Dag 1: Adelaide-Halls Gap (Grampians). Zeker een aanrader om naar de Grampians te gaan, erg mooi! We zijn smorgens rond 9 uur uit Adelaide vertrokken en waren einde vd middag in Halls Gap.
Dag 2: Halls Gap-Port Fairy. We hebben eerst smorgens twee mooie wandeling gedaan en zijn naar de lunch naar Port Fairy gereden. Daar hebben we nog wat rond gekeken in het stadje maar het was vrij uitgestorven.
Dag 3: Port Fairy-Lorne via de GOR. We zijn bij ieder uitkijkpunt gestopt en hebben voor ons gevoel echt niet hoeven haasten. Smorgens zijn we trouwens eerst nog naar een natuurpark vlakbij Port Fairy geweest waar we koalas gezien hebben.
Dag 4: Lorne-Philip Island. We zijn Melbourne voorbij gereden en eerst naar Philip Island geweest. Echt heel leuk om heen te gaan! Daar hebben we de middag doorgebracht en 's avonds de Pinguin Parade bezocht
Dag 5: Philip Island-Melbourne. Op Philip Island hebben we smorgens nog het koalapark (erg leuk!) bezocht en daarna nog een ander wildlifepark. Rond 14.00 zijn we naar Melbourne gereden waar we einde vd middag onze auto hebben ingeleverd.

Dit tempo is ons goed bevallen. We hebben nergens hoeven haasten maar hebben ons ook zeker niet verveeld.

Bedankt voor alle reacties.

Voor de GOR hoef je dus niet al te veel tijd uit te trekken als ik het zo lees. Leuk om te horen dat velen van jullie de Grampians aanbevelen. Die zetten we zeker op ons lijstje. nu duimen op goed weer want hoop veel van de route te kunnen zien.

Wij zijn net zoals Susanne van plan om over de gehele route de tijd te nemen. Bedankt voor alle tips :smiley: Ik had al zin, maar het kriebelt nu nog meer.

Meer is altijd welkom…

Heeft iemand ook tips voor het stuk Sydney - Melbourne?

Hoe lang wil je tussen Sydney en Melbourne rijden. Zo snel mogelijk (2 dagen) of langs de kust of zelfs via het binnenland via Canberra etc. Dus hoeveel tijd wil je daarvoor nemen? Als je eens een hele erge tourist trap wil bezoeken denk dan aan Glenrowan en Ned Kelly.

We hebben 3,5 week uitgetrokken om van Sydney naar Adelaide te gaan.
Graag nemen we overal lekker de tijd voor om zoveel mogelijk van de omgeving te zien. Het lijkt ons inderdaad leuk om een stuk langs de kust te gaan, maar ook het binnenland trekt ons.

Als je via het binnenland reist kan ik je de streek zuidelijk van de Murray River aan raden. In Echuca hebben wij een boottocht gemaakt een paddle steamer (raderboot) op deze rivier gemaakt met de PS Canberra. Overigens kan je op diverse plaatsen een boottocht(je) maken. Als je deze richting neemt kan je ook de tourist trap van Yeehaw, Ned Kelly, meenemen. Van Echuca kan je richting GOR gaan.

De kust ten zuiden van Sydney is prachtig tot Eden. Je kan daar diverse dagen doorbrengen. Mis de Sea Cliff Bridge ten noorden van Wollongong niet. Wat je bv kunt doen is van Sydney langs de kust naar het zuiden rijden tot Narooma. Narooma ligt prachtig aan de kust maar ook het binnenland met de meren en de rainforests is mooi. Enkele dagen Narooma met een dagtrip zuid naar Eden en terug.
Van Narooma kan je dan naar Canberra rijden. Het National Museum is een must, net als de houses of Parliament en we vonden ook het Questacon interessant. Van Canberra rijd je dan naar Cooma, Jindabyne en Thredbo. In de winter zijn dit centra voor de wintersport. Vervolg je weg door Kosziuszko NP (bochtig) naar Corryong. Van Corryoing naar Beechworth. Neem ook de tijd voor het vreemde Lake Hume. Beechworth is een prachtig stadje met veel historische gebouwen. Na Beechworth heb je nog Milawa en zijn Cheese company. Je kan nu naar Wangaratta en doen zoals Chris beschrijft. Rijd naar het noorden naar Murray River valley. Rutherglen heeft een historische haven. De route naar Echuca is een prettige. Echuca heeft Chris al bescreven. Wij logeerden trouwens in Moama aan de andere kant van de rivier in NSW. Van Echuca rijd je via het statige Bendigo naar Melbourne. Dit alles is wel een omweg natuurlijk. Van Beechworth kan je ook meteen naar Melbourne. Ten zuiden van Bendigo vind je een prachtig gebied. Hepburn Springs, Daylesford, Castlemaine, Maryborough en uiteindelijk Ballarat voor Sovereign Hill. Hangt er ook vanaf of en hoe lang je in Melbourne wil blijven.
Yeehaw

We hebben 3 dagen ingepland om de great ocean road vanuit Melbourne te bezichtigen.

Wie kan ons helpen voor een goed reisplan met tussenstops zodat de toch al korte tijd maximaal benut kan worden? Wellicht heeft iemand ook leuke en originele verblijftplaatsen onderweg?

Adviseren jullie om dit met een camper of gewoon met de auto te doen?

Routeconcept:
Melbourne
Great Ocean Road
Grampians
Melbourne

Wij hebben deze route ook gepland en gaan met de auto.
Rijden vanaf Melbourne naar Apollo Bay(182km) logeren daar 1 nacht in Great ocean view motel, rijden daarna naar Warrnambool(162km) en logeren bij Best western Olde martime. Daarna naar boven de Grampians in(190) en daar logeren we in een asses ears wilderness lodge. Vooral deze accomodatie zou ik even google-en, ik verheug mij er erg op. Echt in niemandsland met hopelijk veel beesten. Het is een hostel maar wij betalen voor een prive cabin met z’n 2-en 72 dollar inc ontbijt.
Betaalbare accomodatie kun je ook vinden als je op google zoekt op cabins/farmstay/cottages.

Is het beter om de route in deze volgorde af te leggen:

melbourne - grampians - great ocean road - melbourne
of
melbourne - great ocean road - grampians melbourne

We komen vanuit Alice Springs om 16:00 aan en kunnen daarna nog wel even reizen. Hoe kunnen we hier optimaal gebruik van maken?

Ik begrijp hieruit dat je om 16.00 aankomt in Melbourne. Een camper moet je ophalen in een depot terwijl je een auto vanaf een vliegveldlocatie kan ophalen tenzij je de airportfee er niet wilt betalen. Met het ophalen van een camper is er nog enige tijd mee gemoeid zodat je niet heel ver zal reizen/rijden. Dan is Torquay of Anglesea een aardig beginpunt voor de volgende dag. Verdere tussenstops ongeveer zoals Inge aangeeft.
Ik neem aan dat je de drie dagen alleen voor de GOR wilt gebruiken of wil je in deze drie dagen alles doen wat je hebt opgenoemd?

We nemen waarschijnlijk een auto.

We willen in 3.5 dag alles bezoeken wat we opnoemen, daarom is het belangrijk dat we geen tijd verliezen.

Is het beter om links of rechtsom te reizen?

Is het bijvoorbeeld mogelijk om na 16:00 nog naar de grampians of een eind op weg te rijden vanuit Melbourne?

Wij moeten hem nog rijden dus ik kan het niet met zekerheid zeggen maar ik zou niet na 17 uur omhoog de grampians in rijden.
Het is vroeg donker en de wegen lijken mij daar niet erg verlicht.( in het donker zie je ook weinig van de mooie omgeving) Ik zou dus kiezen om de snelweg op te gaan richting apollo bay en evt al eerder ergens te overnachten als het te laat wordt bv in Geelong en dan 's morgens uitgerust aan de great ocean road beginnen.Afstand grampians-melbourne 300km.
Maar wij verblijven wel bovenin de grampians.

Het is beter rechtsom te rijden want dan heb de oceaan aan de linkerzijde = tevens de zijde waar je rijdt. Ook zijn aan deze kant de meeste (kleine)stopplaatsen.
Wij hebben de GOR in januari gereden na eerst in Anglesea te hebben overnacht op een camping met de camper. Peterborough was onze volgende stop. We hebben weinig stops gemaakt vanwege het slechte weer. De dag na ons was een gedeelte van de GOR afgesloten vanwege een landslide waar we een deel van de landslide hebben gezien. http://www.geelongadvertiser.com.au/article/2011/01/12/237035_surf-coast-news.html
The Great Ocean Road closed overnight Hiervan
De volgende dag hebben we Warnambool bezocht en doorgereden naar Halls Gap. Hier op een BIG4 camping gestaan en de dag erna vertrokken naar Echuca aan de Murray River.
Halls Gap - Melbourne is ook op een dag te doen met een bezoek aan Ballarat.
Maar wanneer wil deze rit maken?

Met rechtsom bedoel je dit?

melbourne - grampians - great ocean road - melbourne

Is dit een reele planning?

Dag 1: Apollo Bay
Dag 2: Port Campbell
Dag 3: Grampians en retour en overnachting en Melbourne

Of is dit beter

Aankomstdag: Melbourne - Hall Pass avondrit
Dag 1: Grampians en overnachting in Port Cambell
Dag 2: Port Campbell naar Apollo Bay
Dag 3: Apollo Bay naar Melbourne overnachting

Reistijd is eind november begin december

neen, Melbourne - GOR - Grampians - Melbourne.
dag 1 Apollo Bay is goed te doen echter niet wanneer je pas om 16.00 u vertrekt uit Melb. Mogelijk kom je verder.
Ga na Apollo Bay even richting Cape Otway/vuurtoren dan zie in het Otway NP de koala’s in het wild. (na een wildrooster in de weg).
Verder is het een reëele planning.
Je moet echter wel de tijd in de gaten houden mbt de te rijden afstand en de gemiddelde snelheid die je kan maken, zonder rekening te houden met de stops.

Ik ga 4 weken bij familie in Melbourne logeren en we kunnen met de auto naar de great ocean road…het is 2,5 uur rijden vanaf huis, is dit te doen om het in 1 dag te zien?? Ik hoef in princiepe niet de hele road af te rijden…