Wij leven in het jaar 2007 !
Is NATURISME de dag van vandaag maatschappelijk aanvaard ?
Of is NATURISME nog altijd een taboe ?
Wie zijn de voor- en tegenstanders ?
Waarom wel of waarom juist niet ?
Graag ieders menig !
- nee, niet volledig in ieder geval.
- een taboe is een te groot woord.
- voorstander: vrijheid
nadeel: anderen willen niet iedereen zo zien. - mensen horen gewoon kleren aan, zonder kleren doe je maar bij je vriend(in).
maar verplicht anderen niet om persé naar jou te kijken, dat doe je maar op de daarvoor bestemde gebieden (naaktstrand) - Ik ben heel open aangelegd en ik heb geen enkel probleem om gezamelijk op de voetbal bijv. te douchen, maar houd gewoon je kleren aan, zo denk ik erover.
Sjaak
www.wereldrondreis.eu
Naturisme is in onze samenleving aardig geaccepteerd, maar zeker nog niet helemaal. Aangezien er veel voorzieningen zijn (bijv. campings) voor naturisten is het in mijn ogen geen echte taboe. Daarentegen wordt er zeer weinig over gesproken… Je zult bijv. op tv geen reclame voor een dergelijke camping tegenkomen. Dit getuigt toch wel van een soort onacceptabelheid.
Persoonlijk vindt ik naturisme helemaal geen probleem en ik vind dat iedereen daarin vrij is. Als er mensen zijn die graag, uit bepaalde redenen, liever naakt lopen dan gekleed moet dat kunnen zolang je er anderen niet mee stoort of latig valt. De speciaal afgebakende “kaalgatstranden”, om het maar even met een mooi en grappig Zuid-Afrikaans woord uit te drukken, moeten daarom naar mijn mening afgebakend blijven. En speciale naturistencampings en andere voorzieningen ook, want als je dat opheft en iedereen maar mag kiezen waar ofdat hij/zij naakt loopt wordt het een grote chaos en is men niet-naturisten tot last.
Kortom: Ik ben een voorstander van naturisme, al zal ik het zelf nooit of te nimmer worden, zolang je daarmee anderen niet tot last bent. Iedereen heeft het recht voor zichzelf te beslissen ofdat ie met of zonder kleding wil lopen.
Wouter.
Ik ben het in deze met Wouter eens. Ben zeker voorstander van naturisme, zolang je er maar niemand mee lastig valt die dat niet wilt.
Daar wil ik enkel nog aan toevoegen, dat het me opvalt, dat Nederland vaak zo open lijkt, maar dat eigenlijk helemaal niet is. Alles lijkt goed te zijn en te mogen, zolang het maar niet te dichtbij komt. Onder de lagen van de zogenaamde acceptatie is er nog veel taboe. Jammer is dat.
Liefs,
Carolina
Ik vind het evident dat je nooit iemand tot last mag zijn, maar als de naturist dit niet mag waar staan dan de niet-naturisten die op een mooie dag even blote mensen komen kijken?
Bram
Hoi Bram,
Wat is precies je punt? Wil je zeggen dat er mensen zijn die speciaal naar het naaktstrand komen om naakte mensen te bekijken? Ik begrijp niet helemaal waar je naartoe wilt, dus… verklaar je nader.
Dank,
Wouter.
Naturisme is duidelijk nog niet aanvaard, dat is jammer. De media draagt hierbij ook niet aan bij. Er wordt nog steeds lacherig om gedaan.
Het is lastig om naturisme bespreekbaar te maken, zo ook om bepaalde gebieden, activiteiten te creëren c.q in stand te houden voor naturisme.
Alle goede bedoelingen van NFN ten spijt, blijft dit een taboe.
Zelf ben ik wel een voorstander, en probeer het naturisme bespreekbaar te maken. Het is toch gek dat in een land als Nederland waar de meeste mensen toch bij het sporten gezamenlijk naakt onder de douche gaan of gewoon naar de sauna, opeens heel anders reageren, als het om een naaktstrand, nudisme of naturisme gaat.
Tuurlijk ook ik heb mijn beperkingen, ik hoef ook niet iedereen naakt te zien of wil niet door bepaalde personen naakt gezien worden.
Maar zolang je elkaar met respect behandeld en je gaat daarvoor naar de speciaal daarvoor bestemde gelegenheden/terreinen of in je eigen privacy
ben je niemand tot last.
Juist in deze laatste alinea staat mijn bedoeling. Ik zal nooit naakt op een klerestrand gaan lopen, Normall dus als je doorop wordt aangesproken. Maar als het anderom is moeten wij het dan maar begrijpen?!
Vaak is het dan: Doe eens normaal…
Normaal is dan toch naakt??
Bram
Hoi Bram,
Ik begrijp nu wat je bedoeld. Het is inderdaad zo dat er geen mensen zijn, althans neem ik aan, die naakt op het gekledenstrand gaan lopen. Maar andersom gebeurt het wel, en veel ook. Dat vind ik niet kunnen en daarin ben ik het met je eens. Als je op het naaktstrand bent, dan gelden daar de normen en waarden en behoor je die te adopteren. Als je dat als gekleed persoon niet wilt dan moet je daar niet heen gaan of niet doorheen lopen. Dat is denk ik een kwestie van respect… wederzijds respect. En blijkbaar missen sommige mensen dat. Ik kan daar maar een ding over zeggen en dat is dat ik dat heel jammer vind, want iedereen moet ergens helemaal zichzelf kunnen zijn.
Groet,
Wouter.
Dat is denk ik een kwestie van respect… wederzijds respect. En blijkbaar missen sommige mensen dat. Ik kan daar maar een ding over zeggen en dat is dat ik dat heel jammer vind, want iedereen moet ergens helemaal zichzelf kunnen zijn.
Groet,
Wouter.
[/quote]
Zichzelf kunnen zijn en niet de mening van een ander opgedrongen krijgen.
Zelf vind ik het heerlijk als het weer het toelaat, om op bepaalde plekken
bloot te zijn. Ook vind ik het fijn om op een camping me niet eerst aan en dan weer uit en tenslotte weer aan te kleden als ik me wil gaan douchen, en zo zijn er nog talloze redenen waarom ik niet naar een klerenstrand of klerencamping ga.
Toch is er nog een stuk Taboe, want ik zal het nooit op mijn werk vertellen dat ik een blootloper ben en ook bij mensen waarvan ik het weet dat die er een andere mening op na houden zal ik niet reclame voor het naturisme maken.
Else
Nog niet helemaal geaccepteerd…in elk geval ik niet…helaas…ik ben niet welkom op alle terreinen, omdat ik een paar bescheiden piercings heb…en dit wordt meestal niet geaccepteerd…jammer. Ik stuur nu van te voren een email met de vraag of ik welkom ben…zo voorkom ik dat ik weggestuurd wordt, of helemaal niet toegelaten wordt.
Angie
Ik begrijp ook niet zo goed waarom personen met piercing en/of tatoe’s soms geweigerd worden op bepaalde terreinen. Alsof daar iemand (over)last zou van hebben.
Ik dacht nochthans dat naturisten een open geest hadden met respect voor iedereen.
Maar helaas, sommigen willen wel eens heiliger zijn dan de paus.
Iemand een ander oordeel hierover ?