Wij wilden in maart de Golden Circle volgen: de route die het meest wordt afgelegd door alle toeristen die naar IJsland afreizen.
De Golden Circle staat bekend om haar geisers. Strokkur is de bekendste, daarnaast de waterval Gelfoss en de krater Kerid.
Tijdens het plannen van de reis, komen we er al gauw achter dat autoverhuurders een kort seizoen op IJsland hebben door het veranderlijke weer en de vele wegen die door sneeuwval of andere weersomstandigheden afgesloten worden. Gevolg is dat de prijzen voor autoverhuur de pan uit reizen en je zo een paar honderd euro betaald voor een paar dagen of zelfs een paar duizend voor een week of langer.
Na een tijdje het internet te hebben afgestruind, kom ik terecht op de website van Sadcars, die zich profileert als de ‘cheapest Iceland car rental’. Ze bieden auto’s aan vanaf Keflavik International Airport en het centrum van Reykjavik.
Ik neem contact met ze op om mijn persoonlijke reisplan voor te leggen en omdat ik de reizigers van Wereldwijzer één van de goedkoopste autoverhuur mogelijkheden in IJsland niet wil onthouden ga ik een Four Wheel Drive (4WD) testen.
http://www.wereldwijzer.nl/attachment.php?attachmentid=50899&d=1363858274
4WD huurauto
In de periode dat ik reis, maart, is een 4WD sterk aan te raden. Het weer in IJsland is altijd erg veranderlijk: het ene moment zon kan eind van de middag omslaan in een sneeuwstorm. Wel zo fijn als je dan stevig op de weg ligt en je ook nog een ‘gravelroad’ kan pakken. In de zomer zijn andere auto types ook goed te doen, maar hou er altijd rekening mee dat je dan niet elke weg in het binnenland mag en kan bereizen.
Op de eerste dag van mijn autohuur word ik op de afgesproken tijd opgehaald bij mijn accommodatie in Reykjavik waar vandaan we rijden naar het kantoor van Sadcars. De naam klinkt treurig, maar zijn de eerste letters van de voornamen van de eigenaren die in 2010 begonnen zijn met autoverhuur.
Alle auto’s in de verhuur zijn ‘gebruikt’ en dat is ook te zien, ondanks dat zijn ze goed onderhouden. Het voordeel van deze lichte beschadigingen - gravel dat tegen de motorkap opketst - maak je je minder druk als je een gravelroad op rijdt. Wil je een relatief nieuwe auto meekrijgen van een autoverhuurder, is het erg vervelend als je aan het einde van je reis je eigen risico kwijt bent voor steenslag of krassen.
Mocht je problemen onderweg hebben, dan kun je contact opnemen met één van de partners die je verder op weg kunnen helpen en door het hele land zijn gevestigd.
Goede reistip: vraag bij de verhuurder of een toeristisch informatie loket na voor vertrek met je huurauto wat de condities van de wegen zijn, welke zijn afgesloten en wat de weersverwachting is. Check daarnaast ook de website van Safe Travel; deze organisatie heeft goede informatie beschikbaar over rijden in IJsland, de verkeersregels en wat je onderweg kunt tegenkomen.
Zo zijn er bijvoorbeeld langs de zuidkust waar ik heb gereden, vele éénbaans bruggen, bochten en heuvels waar je niet vooruit kunt kijken. Let hier goed op tijdens het autorijden. Daarnaast biedt Safe Travel ook een app aan die je kunt downloaden: hierop kan je via sms je locatie doorgeven of de locaties waar je naartoe reist. Mocht je om wat voor reden dan ook ergens in de problemen komen, kun je contact opnemen en weten ze via GPS precies waar je bent. Laat dit je niet afschrikken; ik vond het een fijne gedachte.
Ik had het geluk dat ik een paar dagen mooi weer had, maar de mensen die ik tijdens de reis ontmoette, zijn weleens in een sneeuwstorm terecht gekomen en hadden daardoor geen idee meer waar ze waren en reden. Houdt in je achterhoofd dat IJsland een groot land is met weinig inwoners - op sommige wegen zie je in kilometers geen bewoonde wereld.
Een nadeel vond ik als je de auto weer wilt inleveren bij het vliegveld, de retour locatie zich daar ongeveer 10 minuten rijden van bevind op een donkere verlaten weg bij een industrieterrein. Vandaar wordt je wel met een busje of in je eigen auto naar het vliegveld gebracht. Je moet er even wat extra tijd voor uitrekken maar daar is de prijs dan ook naar.
Rijden met een huurauto door IJsland vind ik een aanrader: de ringweg is goed en de meeste wegen zijn goed geasfalteerd en ’s avonds verlicht. Je hebt de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt en op deze manier kun je IJsland zelf ontdekken voor een goede prijs.
**Meer informatie?
Kijk voor meer informatie om auto’s te huren op de website van Sadcars.
Voor meer informatie over de wegen en het downloaden van de app: Safe Travel.
Henriëtte is binnen de reisredactie van Wereldwijzer coördinator van de persreizen. Ze maakte een reis naar IJsland op eigen gelegenheid in samenwerking met Icelandair en Sadcars. Daarnaast schrijft ze voor Wereldwijzer columns over haar vele reiservaringen.*