Goedkoop van HK naar Beijing?

Ik dacht dat ik vliegtickets had gevonden om op Beijing te vliegen en dan via Hong Kong weer naar Amsterdam. Maar uitverkocht helaas! Te lang gewacht.
Nu blijkt dat retour Amsterdam - Beijing veel goedkoper is. Ik had als volgt bedacht nu: retour op Bejing en dan eindigen in Hong Kong een paar dagen. En dan een enkeltje Beijing. Dat betekent wel een double entry toch? Ik zag dat die niet duurder is dan een single entry. Of is een double entry moeilijk om te krijgen?
En hoe vlieg je goedkoop van HK naar Beijing? Ik vond wat ik tot nu toe zag erg tegenvallen. Een paar honderd of meer per persoon. Mijn ervaring elders in Azie is dat die binnenlandse vluchten erg goedkoop kunnen zijn. Het gaat om een vlucht begin augustus.

Wat raden jullie aan? Tips welkom.

Hongkong - Beijing is geen binnenlandse vlucht en is daarom duur. Je zou een binnenlandse vlucht kunnen nemen van Shenzhen of Guangzhou is vaak goedkoper, deze steden liggen in de buurt van Hongkong.

Je kunt vanaf Hongkong ook met de slaaptrein naar Beijing, luxe slaaptreinen kosten nog geen €150.
Hiermee spaar je ook weer een overnachting uit en een leuke trip.

Schema

Vanuit Hong Kong kun je meen ik met een snelboot naar het vliegveld van Shenzen. Maar je hebt wel een multiple entry visum nodig. Vlieg je vanuit HK dan zou je met een transitvisum kunnen volstaan.

Vanuit HK is het tevens mogelijk over land de grens te passeren naar Shenzhen. Dit gaat om een speciaal visum: ter plaatse 168 RMB aftikken, max 5 dagen en uitsluitend in Shenzhen geldig.

Dit zijn hele goeie tips allemaal. Ik ga ze onderzoeken. Had er niet aan gedacht dat een trein ook kan. Dank alvast allemaal!