Van HongKong naar Beijing

Hey iedereen!

Ik wou graag advies krijgen over mijn idee. Ik ga namelijk een half jaar studeren in Beijing dat 21 februari van start gaat. Mijn plan was om 28 januari te reizen naar Hong Kong en daar vrienden en familie te ontmoeten voor chinees nieuw jaar ( 3 februari). En daarna in 10 dagen te reizen naar Beijing onderweg stoppen in allerlei steden. Alleen weet ik niet of dit slim is om te doen, want in de tijd dat ik daar studeer ga ik vast nog zeker veel reizen. En ik de taal niet beheers en dus redelijk op eigen houtje sta met alle baggage erbij. Ook heb ik twijfels in wat ik kan bereiken met 10 dagen over een afstand van x duizend kilometer.

Andere optie is om naar beijing te vliegen vanuit HongKong en dan later als ik de taal meer onder de knie heb en gewend ben aan de cultuur verder te reizen. Zowiezo heb ik een periode van 2 maand vrijgehouden na de studie om te reizen door china en evt verder door naar het zuiden in vietnam, thailand e.d.

Financieel kan het misschien ook schelen? Vliegen van HK naar Beijing zag ik voor rond de 300 euro. Maar reizen via trein/bus heb ik geen idee van.

Heeft iemand advies voor mij?

Ik heb destijds (2006) met de trein gereisd, een nachttrein a 18 a 24 uur. kosten geen idee, maar goed te doen.

In principe zou het goed te doen zijn, maar NIET vlak naar het Chinese Nieuwjaar. Heel veel mensen gaan op familiebezoek, er is een complete volksverhuizing, en treinen en bussen zitten overvol. Dit lijkt me geen relaxe binnenkomer in het land…

Als je zelf niet al te veel waarde hecht aan de feestdagen bij je familie, dan zou ik hen een andere keer bezoeken.

Hmm Reizen door het land wordt afgeraden dus ivm drukte? Dan maar direct vliegen vanuit HK of zou ik een directe trein rit nog kunnen boeken online van te voren?

Dat ik via Hong Kong wil gaan staat wel redelijk vast. Alleen heb ik nu de vraag hoe ik dat moet regelen met mijn visa. Als ik vlieg via HK naar Beijing verbruik ik daar mijn entree van de F visum. Als ik daarna in de zomer 2 maand reis ben ik dus van plan om verder te reizen maar weet niet waar ik vandaan moet terug vliegen. Maar bij alle vliegmaatschappijen kan je beter gelijk een retour boeken want een enkel is veel duurder. Dit zou ik dan logischerwijze op Beijing-Amsterdam terug boeken. Maar dan heb ik weer een double entry visum nodig toch? valt dat te regelen voor een F visum?

De drukte in China bij het nieuwjaar is vaker in het Nederlandse nieuws geweest, maar ik ben rond die tijd nooit zelf in China geweest en heb het nooit zelf ervaren. Geen idee hoe ver voor vertrek je kan boeken, maar als het je (of je familie) lukt om een kaartje te bemachtigen dan zou het goed moeten komen…

Voor je visumvraag zou ik even contact opnemen met de ambassade.