Wij, 2 studentes, willen deze zomer heel graag naar Ierland. Wij willen graag een beetje rondgaan, hoe maakt eigenlijk niet uit (te voet, op de fiets, met Bus Éireann wellicht? etc…), gebied in principe ook niet, alhoewel de voorkeur wel een beetje richting het westen uit gaat.
Via de gangbare reisburo’s is het vrij onmogelijk om voor een “student-vriendelijk budget” wat te vinden. Daar komt ook nog bij dat dit over het algemeen georganiseerde reizen zijn en wij willen juist graag de dingen wat meer zelf bepalen/uitzoeken.
Wat zijn volgens jullie leuke mogelijkheden of aanraders?
Ik weet niet of je er iets aan heb maar toen ik emigeerde gebruikte ik zowel de accomodatie lijst van mijn College als http://www.daft.ie/
Weet niet precies of ze wat hebben voor de plaatsen waar je heen wilt gaan maar hoop dat je er wat mee kan. zal eens rond kijken of ik meer voor je kan krijgen.
Wat een heel leuke manier is om goodkoop rond te reizen door Ierland is om te gaan Wooffen. Nu hoor ik je misschien al denken: wat the fuck is Wooffen, haha.
Dit is een organsatie waar mensen bij zitten (vaak boeren) die hulpjes zoeken om een paar uur per dag te wat te werken en in ruil hiervoor bieden ze je een slaapplaats aan en kun je met ze mee eten. Zo ontmoet je echt Ieren en leer je het leven daar een beetje kennen. Bovendien is dit goedkoop.
Volgens mij is de site gewoon www.woeff.com maar ik weet het niet zeker of ik het goed schrijf.Anders moet je het maar even googelen.
Ik heb dit ook in Nieuw Zeeland gedaan en vond het echt een topmanier om goedkoop het land te zien en mensen te leren kennen.
Maar toen ik pas weer in Ierland was, hadden we ook twee lifters mee genomen die dit in Ierland deden en ze zeiden dat er ook echt veel mogelijkheden voor Woeffenin Ierland zijn.
Zelf ken ik ook een man en vrouw die een boerderij hebben en waar regelmatig buitenlandse komen voor een tijdje (volgens mij ook onder Woeff) alleen die wonen wel aan de oostkust en niet in het westen zoals jullie graag wilde.
Nouja, succes ermee in elk geval en jullie zullen vast een leuke zomer tegemoet gaan want Ierland is echt een superland!
Groetjes Femke
Hoi Hanneke!
Ierland is ontzettend mooi en erg leuk om doorheen te reizen. Moet je inderdaad gedaan hebben. Openbaar Vervoer is vervelend in Ierland trouwens. Misschien dat Paddywagon je kan helpen? http://www.paddywagontours.com/. Er zijn nog wat low cost busmaatschappijen die je door Ierland kunnen loodsen: http://www.attitudetravel.com/ireland/lowcostbuses/
In 2006 heb ik zeer low budget door Ierland gereisd: door te liften en te wildkamperen! Reizen en overnachten kosten je dan geen cent. Hoewel ik moet toegeven dat je op een gegeven moment wel gaat verlangen naar comfort en zo nu en dan ook de bus moet nemen of een hostelletje om jezelf wat rust te gunnen. Maar het was echt een supergave ervaring!
Het liften ging soms heel snel en soms stonden we een tijdje te wachten, dat verschilde heel erg. Het is wel een superleuke manier om mensen uit het land zelf te spreken, want als je een paar uur in dezelfde auto zit raak je wel aan de praat.
Het kamperen deden we op allerlei plekken: midden in een weiland en een keer zelfs in een stadspark. Mijn ervaring is dat als je met een vriendelijk gezicht aanbelt bij een boer of bij mensen met een tuin (vooral op het platteland en in kleinere dorpen), je heel snel je tentje mag opzetten. Soms komen ze zelfs aanzetten met een kopje koffie of ontbijt!
Deze manier van reizen vergt wel wat meer energie, maar het is zeer low budget, erg flexibel en natuurlijk superspannend
Edit: oh haha, dit is een ouder bericht. Nou ja, misschien komt dit nog van pas voor iemand anders!
Wat kosten de dagelijkse boodschappen in 2011 vergeleken met onze AH?
Is het leven over het algemeen duurder dan in Nederland? Wat valt daarbij het meest op te merken?
Ik wil voor minstens een jaar in the country een huis huren. Wat kunnen de ervaren mensen in Ierland mij daarbij adviseren te doen en zeker te laten?
Zijn er nog gemene adders onder het Ierse groene gras welk je pas leert kennen, wanneer je jezelf hebt laten inschrijven?
Kan ik een jaar probleemloos met een Hollands nummerbord blijven rijden?
Kan ik tegenwoordig makkelijker mijn hond meenemen?
Alvast heel veel dank voor jullie eventuele antwoorden die ik hard nodig zal hebben.
groeten Thomas