Goederen importeren vanuit Thailand

Hallo allemaal,

Bij mijn reizen door Thailand ben ik, zoals waarschijnlijk meerdere mensen, op het idee gekomen om kleding en stoffen te gaan importeren. Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik deze spullen goedkoop en veilig naar nederland kan krijgen. Misschien zou ik wel gebruik kunnen maken van overgebleven ruimte in een container van iemand anders. Het gaat in eerste instantie niet om grote hoeveelheden. (aantal dozen)

Groeten B

Beste B.,

Even voor de duidelijkheid: zijn die dozen met kleding voor eigen gebruik of zie je er een leuk handeltje in?

Uit Thailand zou ik het niet perse weten maar heb uit China gewoon met DHL verstuurd. Gewoon naar een plaatselijk bedrijfje dat kan helpen met het invullen van de shipping papieren en opsturen. (Transport / Shipping bedrijfjes etc in de grote stad of anders wel bij het vliegveld te vinden)
Was vanuit China 450,- verzendkosten voor 110 kilo + 500,- in Nederland betaald aan invoerrechten (70,-) en BTW (maar btw krijg je weer terug als je bent ingeschreven bij de KVK) Dit bedrag is afhankelijk van de waarde van het pakket (in mijn geval 3000 dollar) we hadden er een paar honderd dollar extra van gemaakt zodat de kans op controle minder zou zijn…
Had me op moment van versturen nog niet ingeschreven bij de KVK dus had geen BTW nr oid, dan moet je gewoon met DHL aan de deur afrekenen.
Voor kleine hoeveelheden is dit prima te doen. Een container is veel meer regelwerk en pas voordelig bij echt grote hoeveelheden. Of bij hele zware artikelen, je betaalt namelijk per ruimte en met DHL per gewicht. Bovendien duurt het veel langer, met DHL was het binnen 5 dagen in Nederland.
Voor sommige producten is dit misschien minder geschikt, vb voedsel, elektronica en andere ‘moeilijke’ dingen waar regelgeving voor is in Europa maar met stoffen zou het geen probleem op moeten leveren (heb zelf sieraden geïmporteerd)
Veel succes in ieder geval!

Ik onderschrijf wat mijn voorganger heeft gezegd. DHL prijzen vanuit Thailand kun je uitvinden op:

Lucht of zeevracht gaat (doorgaans) per minimaal een kubieke meter of een ton.

DHL link die ik gaf werkt niet helemaal. Deze is wellicht beter:

http://www.dhl.co.th/en.html (en click “Get rate en time quote”)

Bedankt voor jullie reacties.

Nu nog druk opzoek naar de juiste contactpersonen die voor mij op kleine schaal wil fabriceren. (op fair basis)