Ik ben van plan om dit jaar een stedentrip naar Moskou en Sint-Petersburg te doen.
Nu heb ik al heel wat informatie opgezocht over Rusland en deze beide steden.
Graag zou ik wel nog wat informatie kunnen krijgen over goede restaurants en café’s of andere plaatsen die zeker de moeite waard zijn om eens naartoe te gaan in deze steden.
Moskou: De Irish pub op de oude Arbat, prima eten en drinken daar. Ga niet naar de Italiaan, je krijgt er weinig en is duur.
Bij het Kremlin zit een goed sushi restaurant (naast de Mc Donalds)
St P: In het straatje waar Hotel Nevsky Grand (zijstr van Nevsky Prospect) zit heb je Restaurant Camelot, prijzig maar wel erg goed. Daar tegenover zit in een keldertje een Russisch restaurant dat ook erg goed is, geen wijn bij het eten maar wel cranberry wodka.
Bogemius in Sint Petersburg
Bij mijn laatste trip verbleef ik in Sokos palace Bridge en dit restaurantje zit daar tegenover.
Planning was elke avond ergens anders maar uiteindelijk heb ik hier 3 keer gegeten.
Goed eten en betaalbaar.
Als ik naar de website van Bogemius ga, zie ik allemaal Russische letters ;-), die ik niet kan vertalen. Geen aanklikmogelijkheid, en google translate werkt er bij mij niet op. Tarasbulba.us wel, dan krijg je het in het Engels.
Grabli (http://grabli.ru) krijg ik ook alleen met Russische tekst.
In Bulgarije had ik zo’n translate-app op de gsm. Ik typte in wat ik wilde eten, gsm deed vertalen, kok maakte het (er was wel een menukaart, maar alleen met tekst, geen foto’s). Ergens anders in Bulgarije probeerden we het in het engels: snitzel and chips. En we kregen schnitzel met friet. In Griekenland heb je ook andere letters. Die ken ik ook niet. Al spreken ze daar wel weer beetje meer Engels of Duits. In Polen stond het volgens mij zowel in Pools als Duits op de menu-kaart. Dit jaar in Polen lukte het wel met Duits/Engels om wat eten te bestellen.
Wat is het beste om met het eten dan in Rusland te doen? Of gewoon naar binnen gaan en het zal wel goed komen?
Ik las vandaag dat de Subway ook grootst vertegenwoordigt is in Rusland? Klopt dat? Dat is meestal wel makkelijk, wijs je aan wat je wilt hebben. En vind dat bovendien wel lekker en je kan variëren met wat je op je broodje wilt hebben. In Amerika zit vaak bij een pomp binnen in de shop een Subway. Als ze in Rusland zijn, waar kan ik ze daar verwachten? De grote / bekende / toeristische plaatsen denk ik? Pak ik een plaats als Pskov (waar ik een maand geleden nog nooit van had gehoord), best groot, maar niet echt bekend, zit daar dan wel iets als de Subway of McDonalds? Of heeft Rusland een eigen Fastfood keten? Wat ze in Zweden (Sybilla) en Finland (Hesburger) bijvoorbeeld hebben?
In Sint Petersburg wemelt het van de “westerse” restaurants.
Dat wil niet zeggen dat ze allemaal een engels menu hebben.
Teremok.ru is goedkoop en typisch russisch.
de restaurants van ginza project (www.ginza.ru) zijn van zeer goede kwaliteit en hebben vaak ook een engelse kaart. (prijzen zijn westers)
de website van Bogemius wordt door mijn google chrome browser automatisch vertaald. Maar toen ik nog geen woord russisch sprak kon ik daar ook alleen gewoon goed bestellen, weet niet meer of ze een engelse kaart hadden.
Op 16 oktober heb ik op mijn facebookpagina 6 restaurants met link geplaatst, deze 6 restaurants stonden allen in de top 10 restaurants van Rusland.
Alhoewel de foto van de zure room (leve google) wel op mayonaise lijkt. De kaassaus ook. Maar Майонез wel weer op mayonaise lijkt.
Dan over de uitspraak. Als ik Майонез zie staan, zou ik manohes zeggen (geschreven zoals ik het zeg). Dat zal nog wel lukken, maar hoe kom ik erachter hoe ik dit uitspreek (zonder internet of computer bij de hand te hebben): Энергетическая ценность (ik zou gokken: hepretnekkar euhokt).
Ik heb hier wel een pagina met handige dingen:
maar de uitspraak van een in het russisch geschreven woord heb je daar niet bij staan. Als ik bijvoorbeeld op een blaadje schrijf: Kotoryi chas? En ik laat dat aan een Rus zien, kijkt die dan op zijn horloge of begrijpt die het misschien niet? Kunnen alle Russen onze letters, of zijn er veel die alleen cyrillische letters kunnen lezen?
Da’s een goede tip Jacco. Die link ook. Zal komend weekend er eens mee gaan oefenen, met die woorden die eronder staan. Niet dat ik nu Russisch wil leren, maar een beetje basis is wel makkelijk als je daar bent. Kom je er vaker, dan zou leren wel plicht zijn eigenlijk.
OK Danechka :-). In Griekenland is dat ook wennen aan de letters die ze daar hebben. Zeker bij bedrijven. Maar het Grieks en het Russisch lijkt misschien wel een klein beetje op elkaar. Letters “vervangen” zoals Jacco hierboven schrijft, gaat in het Grieks ook aardig. En mailen met Grieken is ook gewoon in het Engels (al zie ik dan op Facebook weer als een Griek iets plaatst, het vaak in het Griekse schrift is. Maar dat is met Russen ook, in het Cyrillisch).
Ik begrijp dat sommigen het liever bij aardappels en een broodje met pindakaas en hagelslag houden, maar Moskou is het centrum van de ex-USSR. Zo ontzettend veel nationaliteiten waar je in BE/NL weinigen van ziet, dat je deze kans niet mag laten lopen. Sla die McDonalds over en ga naar een Oezbeek, Buryat, Georgiër of Turkmeen. Bij thuiskomst kun je weer iedere dag naar Ad Patat.
Er zijn zat ketens die zeer betrouwbaar zijn en heerlijke maaltijden voor een redelijke prijs voorschotelen.
Nevsky Prospect) st petersburg zit sovjet restaurant,beneden de kelder in,zeer lekker en goedkoop eten,meeste retaurants zijn goed en goedkoop overigens,veel hebben ook engels menu,st petersburg was wel vele malen beter vertoefen als moskou,moskou is zo en zo te druk/
Dat is een leuk restaurantje, alsof de tijd er 50 jaar heeft stil gestaan.
Nadeel daar vond ik wel dat er geen Engels gesproken werd.
Wat ook een aanrader is is het wodka museum. Eerst een tour door het museum met proeverij en daarna in hun restaurant met live muziek (elke avond) eten.
ik ben in het oorlogsmuseum geweest st petersburg,ook zeer indruk wekkend en tenminste heel anders als in europa.een andere kijk erop.
en de Hermitage,maar vond de hermitage tegenvallen,wel mooie gouden beelden,maar harstikke druk extra dingen moet je bijbetalen en heel veel lopen.
Ook best een eind reizen vanaf centrum ongeveer 1,5 uur met de bus die echt druk zijn.
Bus kost trouwens echt niks daar,wat is het openbaar vervoer daar goedkoop,zeg maar 30 euro cent per rit.
Maar 1,5 uur reizen voor de hermitage vanaf het centrum dan moet je een aantal keren in de verkeerde bus gestapt zijn. De hermitage ligt namelijk in het hart van de stad/centrum. Ben je niet in de war met de Peterhof of 1 van de andere voorsteden?
ah ja,foutje,hermitage is vlakbij,st peter was het.vond dat zwaar tegenvallen.
Naam even kwijt,maar er is maar 1 groot oorlogs museum in st peter,met tanks die buitenstaan en zwaar anti vliegtuig geschut.
binnen van alles van vroeger tot nu.zeker de moeite waard.
vanaf de hermitage schuin aan de andere kant van het kanaal.