Goa voor de wat oudere reizigers

Dag India-gangers,

Na jaren onze vakantie’s doorgebracht te hebben in Srilanka zoeken we nu een nieuwe bestemming.
Uitteraard weer naar Azie en ons oog is gevallen op Goa.
Waar kunnen wat oudere reizigers het beste naar toe gaan.
Het hoeft voor ons niet te druk te zijn, we houden van authenticiteit maar ook van enig comfort en er moeten excursiemogelijkheden zijn die in een dag te doen zijn.
Noord-Goa of Zuid-Goa? Zelf rechtstreeks boeken?
Alle info over Goa ervaringen zijn welkom.
Alvast bedankt

Beste heer Kruizinga,
De laaste 5 jaar wonen we 's winters 3,5 maanden in Goa, vanaf medio begin november tot eind februari. In die tijd is het klimaat uitstekend. Wij wonen in Noord Goa, in het dorp Candolim. We huren een huis en hebben een eigen motorfiets. De taxi’schauffeurs doen niet onder voor die in Amsterdam. Met de motor hebben we gelukkig ons eigen vervoer. Het is goed mogelijk om een scooter te huren, een internationaal rijbewijs is wettelijk vereist. De wegen zijn de laaste jaren verbeterd, maar het blijft oppassen met het verkeer.
Wij reizen met Condor vanaf Frankfurt rechtstreeks naar Goa en namen op het vliegveld in de kiosk “prepaid taxi service” een taxi naar ons huis in Candolim. Mocht U meer willen weten dan kan ik U nog wat tips en evt adressen van huizen te huur doorgeven.
Met vr. groet Simon van den Berg.

Geachte heer Simon van de Berg,

Zojuist uw reactie gelezen over uw ervaringen omtrent uw verblijf in Goa.
Een van onze kinderen (18 jaar) heeft de wens en het plan opgevat om voor een periode van een half jaar in Goa te wonen en eventueel wat vrijwilligers(werk) te gaan doen en zodoende India beter te leren kennen.
We zijn momenteel op zoek naar een geschikt en betaalbaar onderkomen (appartement, guesthouse oid). Graag zou ik verder met u contact willen komen en willen weten wat uw ervaring is om in het buitenland in specifieke zin in Goa. En daarbij zouden uw tips zeer waardevol voor ons zijn.

Graag hoor ik van u,

met vriendelijke groet,
Alex

Geachte heer Alex,
Wij komen in India sedert 1992 en de laatste 6 jaar wonen we er in de winter (in Goa), een voormalige Portugese kolonie.
In de periode november – april zijn er rechtstreekse vluchten met Condor, vanaf Frankfurt naar Goa.
Frankfurt is goed te bereiken met de snelle ICE-trein, die stopt bij het vliegveld en daar al een incheckbalie heeft.
Goa is anders dan de rest van India en is een smeltkroes van allerlei nationaliteiten. Het is relatief welvarend.
Een aanrader is om de Lonely planet te kopen van India, daar staat erg veel praktische info in, bijvoorbeeld hoe je met de trein reist en welk hotel je zou kunnen nemen.
In Rajastan is een bezoek aan Jaipur ook de moeite waard. Met de Engelse taal kan je overal terecht. Indiers zijn erg vriendelijk, maar ook erg vrijpostig en stellen de meest intieme vragen. Bovendien gaan er nogal wat vrouwen naar India als sextoeriste en wordt vriendelijkheid door een vrouwelijke toeriste wel eens verkeerd begrepen. Kort en krachtig in het Nederlands afblaffen en doorlopen is dan nodig. Taxichauffeurs menen dat een vriendelijke passagier soft is en kan worden afgezet. Veel Indiërs zijn arm en zien in westerlingen een lopende portemonnaie.
Als je per trein reist, is het verstandig om een ketting met een hangslot mee te nemen, onder de bank zitten ogen om je bagage aan vast te maken. Reis bij voorkeur per trein en koop een kaartje in de AC(airco) wagen. Dat zijn de wagons met glasramen, de andere hebben tralievensters. In de niet-airco is het meer als in een legbatterij.
De (slaap)treinen hebben 2 of 3 lagen slaapbanken; dat heet 2-tier AC of 3-tier AC; de laatste is wat goedkoper en goed te doen. Wel voorkomen dat andere passagiers hun bagage niet onder jouw bank opbergen. Indiërs nemen veel mee en je moet ze dan kordaat uitleggen dat ze hun spullen bij hun eigen plek moeten opbergen. Doe je dat niet dan lig je met je bagage op je bed en dat is weinig comfortabel. In de trein kan je eten bestellen, zoals veg.rice. Neem geen etenswaren aan van medereizigers, er kan een slaapmiddel in zitten en ze pikken je spullen.

Als je op een airport aankomt is er vaak een loket met prepaid taxi service, waar je vooraf aan de balie betaald voor je bestemming en een taxinummer krijgt. Schoenpoetsen kost voor de lokale bevolking RS 10 en de kapper voor lokale mannen RS 15. Geef de chauffeur RS 10 max RS 20 fooi. Als je de roomboy bij aankomst RS 10 of RS 20 geeft zal hij vaak de afstandsbediening voor de TV brengen.
In de grote steden als Mumbai en Delhi zijn de hotels duurder. Het hotel van YMCA in Mumbai, ligt op een prima locatie, is goed en niet duur.

Medicijnen zijn in India erg goedkoop en kan je beter ter plekke kopen. Wij hebben altijd een nooddosis Malarone( niet verkrijgbaar In India) bij ons, voor geval je op een resitente malariastam stuit en je ergens in het binnenland bent. In de stedelijke gebieden kan je een bloedtest voor malaria doen, die binnen enkele uren de uitslag geeft. Als dat niet kan is het beter ingeval van twijfel malerone te slikken en zsm je bloed laten testen. Als je de variant malaria-tropicana oploopt kunnen ze na 4 dagen al niets meer voor je doen.
Pas ook op met honden, laat ze niet aan je likken, ze kunnen besmet zijn met rabiës.
Wees niet te benauwd voor ziektes, maar het is beter om voorbereid te zijn. Een beetje diaree in het begin is gewoon. Zolang je bij een toilet kan, de natuur zijn werk laten doen; veel drinken en geen medicijnen nemen. Loperamide zet de werking van de darm stil, dat vinden de bacteriën wel fijn. Als je onderweg bent moet je wel loperamide nemen om de zaak onder controle te houden.
Onze Indiase vriendin gaf mij droge rijst met “curd”( yoghurt) om de darmen te kalmeren.

Je kunt in India lekker en goedkoop eten. Ga altijd naar drukke restaurants en eet in geval van twijfel vegetarisch.
Massala omlet evt met een chappati (uitsmijter met een soort pannekoek) is veilig en lekker. Let op niet verkrijgbaar in een veg.rest. die hebben dan soms een tomato-omlet of een veg.omlet. Vegetaris spreken ze uit als vetch.

Medicijnen te kopen in India.
Recepten zijn niet nodig en bij de apotheek geven ze desgevraagd uitleg en kan je inzage vragen in het boek, waarin alle medicijnen alfabetisch staan beschreven.
Let op doseringen altijd vragen bij de apotheek, waar je ze koopt en goed noteren. Doseringen hangen af van de hoeveelheid werkzame stof per tablet. De dosering staat niet op de verpakking en er zijn geen bijsluiters. Eventueel nalezen in het boek van de apotheek.

•     loperamide om bij diarree de darmwerking stil te leggen, als je niet naar de WC kan, zoals in de bus of trein. (stopt de zaak en is dus geen geneesmiddel) 1 strip 10 pillen RS 19,50. 

•     oral rehydration salt  per pakket circa RS 13,10 , electrolyten bij vochtverlies wegens diarree. 

•      ciprofloxacin 500 is een antibioticum tegen darminfecties. 1 strip 10 pillen RS 65,87. Pas nemen als het echt nodig is.

de meeste breedspectrum antibiotica, zoals cotrimoxasol werken niet meer in India.

•     antel antiwormtablet per tablet RS 15,- in te nemen bij na terugkomst uit India. Indiërs nemen deze elk kwartaal. 

•     Chloroquinine phosphate voorbehoedend tegen malaria, elke dag te nemen volgens de dosering van de apotheek strip 6 tabletten RS 6,97, na terugkomst nog een paar weken slikken.

Koers Roepie (RS) RS 66 is ongeveer 1 euro.

Malarone is niet verkrijgbaar in India en is in Europa duur. De hiervoor vermelde choroquinine phosphate is normaal gesproken afdoende, maar er is weleens sprake van resistentie.
Nooddosering Malarone kopen in Nederland:dosering in geval van malaria: 4 tabletten per dag gedurende 3 dagen. Zie ook de bijsluiter en afhankelijk van de hoeveelheid werkzame stof per tablet.

Algemeen: Pas op voor uitdroging en drink genoeg. Als urine donkerder is dan licht geel drink je te weinig.
Koop desinfecterende zeep (kan ook daar) en was daarmee je handen en maak met de zeep de kraan schoon. Indiërs eten met de handen en wassen zowel voor als na de maaltijd hun handen. In een restaurant is niet altijd een wc, maar wel een wastafel.( GEBRUIK NIET DE HANDDOEK DIE ER HANGT) Neem wat WC papier mee voor de eerste dagen; is daar wel te koop. Indiërs gebruiken geen wc-papier, maar water en de linkerhand. Linkerhand is onrein en wordt niet gebruikt om iemand iets te geven.
Niet je hele lichaam wassen met desinfecterende zeep, want dan dood je de beschermende huidbacteriën en krijg je huidinfecties.

Door de warmte krijg je in het begin soms een soort huidirritatie in de hals boven de borst, dat noemt men “pricly heat”. Hier geen desinfecterende zeep op doen, een beetje talkpoeder helpt goed.

Met vrijwilligerswerk hebben we geen ervaring. Het beste is om dat via een in Nederland gevestigde organisatie te regelen. De normen en waarden in India zijn beslist anders dan wij gewend zijn.

Veel succes gewenst. Simon van den Berg.

Geachte heer Van den Berg,

Ontzettend bedankt voor uw zeer uitgebreide reactie. De reistips zullen wij zeker ter harte nemen. Recentelijk kregen wij de informatie door dat de visa-regeling is veranderd. In het kort komt het erop neer dat de de duur van visum is beperkt tot hooguit drie maanden. Is dit u ook bekend ? In een eerdere reactie van u las ik dat u over adressen beschikt voor huur van huizen, appartementen in Goa. Ik zal het prijs stellen wanneer u mij betreffende informatie wil doen toekomen. Ik ben bereikbaar via mijn e-mailadres: [EMAIL=“alexedos4u@yahoo.com”]alexedos4u@yahoo.com.
U alvast bedankend voor uw reactie,
met vriendelijke groet,

Alex

Tot mijn schrik lees ik dat in mijn eerdere bericht over malariapreventie een fout staat. De Chloroquininepillen slik je niet dagelijks maar dat moet 1keer per week. Misschien kan de berichteneditor dat nog in mijn tekst aanpassen.