Vrijdag vertrekken we naar Kombo Beach. Via het forum heb ik al verschillende namen van gidsen gevonden. Maakt het enig verschil uit vanuit welk hotel je vertrekt. Aan de prijzen te zien zal het verschil wel niet groot zijn. De meeste opteren hier voor Abdu maar misschien zit er in de buurt van ons hotel ook een geode gids en of chauffeur. Als iemand mij zijn ervaring zou kunnen meedelen kunnen we dat al regelen.
Het kustgebied van Gambia is niet enorm groot. Gambia zelf is maar een piepklein landje
Iedere gids haalt je bij ieder hotel op. Voorrijdkosten betaal je niet ofzo…
Je kan op voorhand een gids regelen vanuit Nederland, maar ook als je in Gambia bent kan je op zoek gaan.
Tip: koop ter plaatse een prepaid simkaart voor in je telefoon en binnen Gambia (met bijv. je gids) bel je voor vrijwel niets. Ook bellen met Nederland is goedkoper zo. Gebruik in ieder geval niet je eigen simkaart!
Dt is nu net Gambia , iedereen staat klaar om je te helpen .Toen ik s’middags aankwam in het hotel en een paar uur later aan een security vroeg waar ik aan een redelijke prijs veilig drinkwater kon kopen,verliet hij gewoon zijn kantoortje (zijn collega was er nog) om samen met mij ,via een smal padje naar het centrum te gaan .Hij wou zelfs niet dat ik het water droeg (fooi zal wel in zijn gedachten geweest zijn en uiteraard ook gegeven) .Ook de vraag waar een goed restaurant in de buurt is willen ze graag beantwoorden.Op de eerste dag is dat altijd welkom.
Oók in Gambia gaat voor niets de zon op! :zon02:
Al wordt een leuke fooi voor de gedane moeite altijd wel geapprecieerd
Ik weet niet of jullie dit nog lezen, maar Ousman Ceesey is een betrouwbare gids.
Normaal is hij te vinden op het strand tussen Sunset en Kombo.
Ook ken ik daar een paar fijne, betrouwbare taxichauffeurs.
Geld wisselen op de kraftmarket, gelijk links, in de market zelf.
Daar is de koers het hoogste.
Een goede tijd toegewenst!
Helemaal eens met Lighthouse! Ousman nu ook onze vriend! Lighthouse send him our love!
We hebben via een collega op het werk het nummer gekregen van een chauffeur die betrouwbaar is en een aanvaardbare prijs rekent, Lamin (website blijkt lamininthegambia te zijn) Hij woont in de compound van een belg om het huis te bewaken en onderhouden tussen diens vakanties in. Het voordeel is dat hij een busje heeft en zo konden we belgen die ook in Kombo zaten adviseren om met hem op stap te gaan want ze hebben drie kinderen.
Van onze chauffeur kunnen we enkel goed zeggen, hij is stipt, spontaan (wellicht elke Gambiaan) en weet heel veel over het land. Verder zijn we met hem naar onoogelijke dorpjes en hutjes geweest waar je hart pijn doet om te zien in welke omstandigheden die mensen leven maar toch blijven lachen.
Hebben bijna altijd geld gewisseld via onze chauffeur, Lamin. We gaven hem gewoon euro’s met de vraag dit te wisselen. Soms deden we dit na een uitstap met de vraag het tegen de volgende uitstap mee te brengen. Via hem kregen we steeds een betere koers. Ik haalde 45,25 hij eens 45,50 en zelfs eens 45,75. Het is ook een kwestie van onderhandelen zonder het onderste uit de kan te willen en zo is iedereen gelukkig.