We zijn een jong koppeltje dat opzoek is naar Italiaanse bodem.
Mijn vriend is afkomstig van Lecce, maar geboren in België.
Toch droomt hij ervan om te verhuizen naar zijn afkomst.
Aangezien ik nog nooit naar Lecce gegaan ben wil ik toch eerst wat ervaringen van andere horen, voor ik er ook definiteif heen ga. :cheer:
Van zijn familie hoor ik telkens dat het daar prachtig is en laten ze me hun ontelbare familie foto’s zien. Maar toch is het helemaal anders als ik het van andere ook hoor.
Kunnen jullie me hierbij helpen?
Kennen jullie ook goede, en leuke site’s over Lecce?
Jullie ervaring in Lecce, of in Italie zelf.
Welke site kunnen jullie me het beste aanraden om je prachthuis daar op te zoeken?
Is het een aanrader om in die streek te wonen.
En is het wel leuk om daar echt je eigen stekje op te starten?
Toevallig ben ik deze zomer voor het eerst in Lecce geweest en het is inderdaad een prachtige stad! Naast Lecce is heel Puglia, met name Salento, prachtig!.. Maar dat zegt natuurlijk nog even niks over hoe het is om daar te wonen? :-)…
Voordat je in Italie gaat wonen is het mijn inziens heel belangrijk om je daar wat meer in te verdiepen omdat er grote verschillen zijn tussen NL en Italia… en nog meer tussen NL en Zuid-Italie dan Noord-Italie (waar ik woon)… Bijvoorbeeld de bureaucratie, minder planmatig/gestructureerd leven, lagere salarissen om er zo maar even 3 te noemen…
Ik weet niet of je op facebook zit maar hier vind je een groep genaamd ‘Nederlanders in Italie’. Misschien zitten daar wel mensen tussen die ook in Lecce wonen en je zou je vragen ook daar eens kunnen stellen! Ook is t leuk om wat conversaties door te lezen, dat geeft ook al een indruk…
Mijn inziens is het ook heel belangrijk wat je daar dan zou gaan doen? Studeer je? Heb je een baan? De werkgelegenheid is matig op dit moment als gevolg van de crisis. in het zuiden meer dan in het Noorden. Maar natuurlijk zijn er altijd beroepen waar wel vraag naar is (met name in de gezondheidszorg)…
Nou mocht je specifieke vragen hebben dan mag je me altijd even een berichtje sturen!
Succes met de keuze en misschien is het een idee om eerst eens even op vakantie gaan naar Lecce, dan gaat t wat meer leven en kan je je daar ter plaatsen orienteren :-)!
Als de plannen nog door gaan, gaan we volgende zomer 6 à 7 weken naar Lecce… Dit jaar is het ons niet gelukt, ons werk heeft ons tegen gehouden!
Ik zal zeker de groep op facebook opzoeken, alleen ben ik een Belgische maar dat zal niet zo veel uitmaken hé.
Ik werk, ik heb mij studies in de zorgsector opgegeven door me ex waar ik nu echt veel spijt van heb.
Ik heb al paar forumberichten gelezen over au pair, misschien kan ik dit doen voor de eerste jaar om de taal en cultuur beter te leren kennen.
Mijn vriend is van plan om een eigen zaak op te starten, restaurant/cafe maar hij veranderd zo vaak van gedachten dat ik het gewoon weg zelf niet meer weet.
Ons planning is eigenlijk eerst nog wat paar jaar verder te werken en goed door te sparen en voorral nog van elkaar genieten ! :wub:
Zodat ik de italiaanse taal beter leer kennen en wat ik zeker moet leren is het bereiden van de verschillende italiaanse lekkernijen!!! ( dat is voorral het belangrijkste voor hem. :hihi:
Daarom begin ik nu wat op te zoeken, forums etc. Zodat ik ook de indruk geef dat ik echt wel voor geintresseerd ben !
Het is fijn om te horen dat je in Lecce je geamusseerd hebt, geeft mij zeker nog meer kriebels om het daar te verkennen!
Als ik het hier goed lees woon je in Italie.? Hoelang woon je daar al, als ik vragen mag.?
Heb je het makkelijk gehad om je daar aan te passen.?